Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Tyskarna har ju en förkärlek till långa krångliga (i mitt tycke underbart ursprungsbetecknande) namn.
Sedan några år kan man hitta Grosses Gewächs, Erste Lage och Erstes Gewächs på etiketterna.
Är det någon skillnad - om ja - förklara en aning.
Får alla använda sig av dessa beteckningar?

Jag erkänner, utan omsvep, min grava inkompetens då det gäller Nazistiska klassificeringar utanför SS gradbeteckningar (menig, assisterande butikschef, butikschef etc...).
 
SV: Vinquizz

En liten hint kan då vara att GG (Grosses Gewächs) inte har något med AS och GP's kroppsomfång att göra....
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
En liten hint kan då vara att GG (Grosses Gewächs) inte har något med AS och GP's kroppsomfång att göra....

Fasen också, det var min första tanke.

Nåja, då tar vi det längre svaret istället. För att dels slippa skriva en massa text, dels säkerställa att det blir någorlunda rätt så har jag plankat texten rakt av från Wikipeda, med ett smärre tillägg för att korrigera ett litet fel.

Vinlagar

...

Erstes Gewächs är en beteckning på högkvalitativa torra viner från Rheingau som får användas från årgång 1999 genom ett lokalt tillägg till vinlagen. Bland kraven märks att vinet måste komma från vissa klassificerade vingårdar, att skördeuttaget får vara max 50 hl/ha och att vinet måste ha klarat sig genom en sensorisk prövning. Tillåtna druvsorter är Riesling (min 12% alkohol och max 9 g/l restsocker) och Spätburgunder (min 13% alkohol och max 6 g/l restsocker).

Oreglerade beteckningar vid sidan av vinlagen

VDP, sammanslutningen av kvalitetsvinodlare, har på egen hand infört beteckningen Grosses Gewächs för högkvalitativa torra viner som kommer från ett av VDP klassificerat vingårdsläge, s.k. Erste Lage. Från årgången 2002 kan denna beteckning användas av VDP-medlemmarna om de uppfyller krav som är i det närmaste identiska med de som angetts för Erstes Gewächs ovan. Dock varierar tillåtna druvsorterna mellan regionerna. I Mosel utnyttjar den regionala VDP-avdelningen beteckningen Erste Lage även på vinerna, och vinets smakprofil beror på prädikatet. Erste Lage QbA betyder att vinet är torrt. För att ytterligare kompicera bilden har den konkurrerande sammanslutningen i Mosel, Bernkasteler Ring, börjat använda beteckningen Grosses Gewächs från årgången 2005.

Således gäller generellt att Erste Lage betecknar en klassificerad vingård, medan högkvalitativa torra viner från denna vingård kan betecknas
Erstes Gewächs om vingården ligger i Rheingau, oavsett om tillverkaren är medlem i VDP eller ej
Erste Lage QbA om vingården ligger i Mosel och tillverkaren är medlem i VDP
Grosses Gewächs om vingården ligger i något av de elva övriga regionerna och tillverkaren är medlem i VDP eller om vingården ligger i Mosel och tillverkaren är medlem i Bernkasteler Ring.

Solklart eller hur...?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

I Bordeaux kallas en flaska som rymmer sex liter för Imperial till skillnad mot Bourgogne och Champagne där den storleken kallas för Methusalem. I Bordeaux finns det också en flaskstorlek som rymmer den något udda mängden 2,5 liter. Vad kallas den storleken?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
I Bordeaux kallas en flaska som rymmer sex liter för Imperial till skillnad mot Bourgogne och Champagne där den storleken kallas för Methusalem. I Bordeaux finns det också en flaskstorlek som rymmer den något udda mängden 2,5 liter. Vad kallas den storleken?

Marie-Jean, eller liknande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Pot Gascogne låter som ett mysigt namn på en stor flaska rööötjuuut

Vad är det? En nedrökt, engelsk fotbollspelare?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Marie-Jeanne, så vi tar det på "eller liknande". Krug spurtar vidare.

Oooh, eller liknande! Mesa like!

Fråga: Vad är méthode ancestrale, och vad innebär det?

Edit: Nu när jag ser vinosapiens post ovan så vet jag inte om jag vill fortsätta!
 
SV: Vinquizz

Det mest kända vinet av denna typ är kanske Blanquette de Limoux.
Efter det att druvorna plockats för hand jäses det som vanligt vitt vin tills det uppnått
5-6 % alkohol. Gott om sötma och aktiva jästämnen återstår alltså. Därefter buteljeras vinet och försluts
med rejäl kork och grimma. Sedan fortsätter drycken att spontanjäsa på flaska och blir på så sätt några % starkare.
Vinet är sött till sin karaktär och naturligtvis skönt bubblande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Det mest kända vinet av denna typ är kanske Blanquette de Limoux.
Efter det att druvorna plockats för hand jäses det som vanligt vitt vin tills det uppnått
5-6 % alkohol. Gott om sötma och aktiva jästämnen återstår alltså. Därefter buteljeras vinet och försluts
med rejäl kork och grimma. Sedan fortsätter drycken att spontanjäsa på flaska och blir på så sätt några % starkare.
Vinet är sött till sin karaktär och naturligtvis skönt bubblande.

Dutti! Kör på!
 
SV: Vinquizz

Tack!!

Kör vidare på konstiga flaskor och deras fantastiska namn.

Nästa fråga rör Clavelin:
- den rymmer 0.62 liter. Skrönan bakom detta tack.
- vilket vin döljs i flaskan?
- varifrån kommer vinet?
- vilken druvsort är vinet gjort på?
- nämn en ost som är som skapt för detta grymt goda vin?

vassegooo
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
kolla in nedanstående länk:
http://www.farrvintners.com/wineindex.php?regionid=11
och kolla bottle size-dropdownen...

och vad hittar vi där, just det - Pot Gascogne(2.5l) 8)

Marie-Jeanne är på 2.25l (3 flaskor).

Har själv ingen aning om vad Pot Gascogne används till och än mindre att företeelsen existerade.

Jag plankade infon från SS http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/EC77C87A-6B69-4A4B-BF6B-E1BE3401E73A/0/fullstandiga_kriterier.pdf

Nu eftersom det blev lite funderinar kring storleken så gjorde jag några slagningar på nätet. Det verkar som att just Marie-Jeanne har två definitioner, en på 2,25 liter och en på 2,5 liter, båda i Bordeaux. Söker jag på pot gascogne så får jag bara träff hos Farr och söker jag där ger det träff på armagnac. Så det verkar som att pot gascogne inte relaterar till Bordeaux.

Tilläggas kan att jag hittade ett dokument från Sothebys och de kör j-m som 2,5 liter så jag gissar att den vanligaste definitionen på j-m är 2,5 liter. Krug kan alltså sova gott i visshet om att han fick upprättelse och rättvist fick rätt. Rätt ska vara rätt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Krug kan alltså sova gott i visshet om att han fick upprättelse och rättvist fick rätt. Rätt ska vara rätt.

Hahaaaaa!

Är vinosapiens månne kvinna och vill sprida osämja i våra led? Börjar lukta östrogen!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag betar av tre delsvar:

- Vinet är Vin jaune
- Kommer från Jura
- Druvan är Savagnin (jag är lite osäker på om man alltid gör vinet rent på denna eller om man även slänger i lite andra spännande druvor...)
 
SV: Vinquizz

Flicka är jag inte...och osämja vill jag då rakt inte sprida bland dessa sköna vin-vänner.

...men Marie-Jeanne anser de flesta vara 2.25 liter

http://www.terroir-france.com/theclub/bottle-size.htm
http://www.wineintro.com/history/glassware/sizes.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_bottle
http://www.thewinemerchantinc.com/educa ... eSize.html
http://www.mdmwines.com/Bottle_Sizes.htm
http://www.wine-searcher.com/price-notes.lml

Däremot backar jag ödmjukast avseende min Pot Gascogne.
Sökte vilt på Google på wine bottle size 2.5
och upp poppade ovanstående på det välrenomerade Farr.

Och anders - inte använder vi väl SB's info som något välunderbyggt ;)
 
Toppen