Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Olifants River? Det finns i alla fall olifanter i Sagan om konungens återkomst. :)

Kukars skymning! Det borde jag ha tagit!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

i orginalspråk heter det elefantliknande djuret oliphaunt men i den svenska översättningen heter djuret olifant. Olifant är ett gammalt namn för elefant men kan även betyda strids- eller jakthorn snidat av elfenben.

Det slog mig just att Elvis är i Las Vegas (så passande, vi får hoppas han inte lägger på sig som 'Kungen' gjorde). Ska Krug, som påstod sig ha kunnat frågan om han tänkt till, ställa en fråga så länge så får Elvis återta tronen när han kan slita sig från spelbordet.
 

Arvid

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Detta var en svår fråga och det är inte konstigt. Jag ställde den faktiskt i syfte att visa att just vinskribenter väldigt gärna hasplar ur sig information som sedan är värdelös för läsaren. Hur många gånger har vi läst vad det är för jordmån? Otaliga. Hur många gånger har vi läst hur det påverkar vinet? Det händer men inte så ofta. Hur många gånger har vi läst varför vinet påverkas som det gör? Svaret är tydligt: aldrig.


Trådkapning på ingång!


Jag, som i alla fall lyckades med en halv ingenjörsutbildning innan jag övergav området för vin har funderat en hel del på jordmånen också. Speciellt problematiskt blir det när man som i Sverige oftast reducerar begreppet terroir till jordmån. Och visst är det irriterande när experterna bara upprepar "sanningar" om och om igen. Ungefär som med "mineralitet" i vinerna som kan kopplas direkt till vilken sorts jordmån det är...

Enligt Ron Jackson (boktips: Wine Science) så kan man reducera jordmånens inverkan till två viktiga faktorer: Fysisk sammansättning, alltså storleken på partiklarna (läs: hur bra jorden binder vatten) och färgen på jorden (hur mycket värme som reflekteras, binds). Det pratas även mycket i vinvärlden om faktor två, men sällan på ett logiskt sätt, experterna kan inte bestämma sig om det ena är bättre än det andra och bytar ståndpunkt för att passa in på olika regioner.

Markens kemiska sammansättning (pH, vilka mineraler som förekommer etc) matchas (motverkas) effektivt med rotstockar, gödsel, cover crops etc, så jag är inte ens säker på att pH-värdet i Champagne-kritan har mycket att säga till om idag.
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det slog mig just att Elvis är i Las Vegas (så passande, vi får hoppas han inte lägger på sig som 'Kungen' gjorde). Ska Krug, som påstod sig ha kunnat frågan om han tänkt till, ställa en fråga så länge så får Elvis återta tronen när han kan slita sig från spelbordet.

Man får passa sig här. Portionerna på alla restauranger är enorma och det snålas inte med fett... :)

Eftersom jag råkar vara vaken sticker jag emellan med en fråga. Egentligen borde jag fråga om det där Elvis-vinet som finns på SB, men det blir en champagnefråga om en champagne som jag drack tidigare i kväll:

Perrier-Jouët gör sedan 1969 en härlig champagne som heter Belle Epoque. Flaskan ser väldigt speciell ut med blommor målade på själva flaskan. Varifrån kommer idén med dessa blommor?
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Elvis skrev:
Man får passa sig här. Portionerna på alla restauranger är enorma och det snålas inte med fett... :)

Eftersom jag råkar vara vaken sticker jag emellan med en fråga. Egentligen borde jag fråga om det där Elvis-vinet som finns på SB, men det blir en champagnefråga om en champagne som jag drack tidigare i kväll:

Perrier-Jouët gör sedan 1969 en härlig champagne som heter Belle Epoque. Flaskan ser väldigt speciell ut med blommor målade på själva flaskan. Varifrån kommer idén med dessa blommor?
Vet att 1964 var första årgången som gjordes.
Flaskan designades 1902 av Emile Gallé.
Har aldrig läst eller hört vart idén med blommorna kommer ifrån... ???
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Flaskan designades 1902 av Emile Gallé.
Har aldrig läst eller hört vart idén med blommorna kommer ifrån... ???

Henri Gallace, chef för Perrier-Jouët vid förra sekelskiftet, anlitade Emilé Gallé för att designa en champagneflaska. Gallé handmålade fyra flaskor med Art Deco-blommor -- blommorna var en hyllning till Chardonnay -- men det var för dyrt att tillverka flaskorna. De fyra magnumbuteljer som Gallé hade målat blev sedan liggande i Perrier-Jouëts källare i över 60 år innan de återupptäcktes.

Blommorna kan ses som en hyllning till tidsperioden Belle Epoque (1871-1914), en period av fred och stabilitet i Europa, och dessutom en bra period för Champagne. Men Gallés originaltanke var alltså att hylla Chardonnay.

Bollen över till Krug88.

Källa: Fine Champagne Magazine
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Kan ju nämna FWMs källa måste vara boken om Perrier Jouet som jag läst.
Nästan ordagrant...

Vilken djursymbol har Cos d´Estournel som kännetecken, och från vilket land?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Vilken djursymbol har Cos d´Estournel som kännetecken, och från vilket land?
Jag tror det är en sådan däringa stor rosa olifant som man ser dagen efter. Fast jag tror att vi snackar Indien och inte Sydafrika...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Eftersom 88:an verkar vara på semester så får han rätta vid senare tillfälle. Jag ställer en ny fråga så länge.

1985 skedde något med Grand Cru-byarna i Champagne. Vad?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Eftersom 88:an verkar vara på semester så får han rätta vid senare tillfälle. Jag ställer en ny fråga så länge.

1985 skedde något med Grand Cru-byarna i Champagne. Vad?

Det blev fler, närmare bestämt fem stycken, Grand Cru byar i distriktet.

Kommer inte ihåg vilka de är dock.... Lite skabbigt, men bra TP hunskaper :)

Och ja, den äckliga 88:an är i Italien så han kommer nog inte att svara på ett par veckor!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Mitt i prick. De fem är Chouilly, Le Mesnil-sur-Oger(!), Oger, Oiry samt Verzy.

Le Mesnil-sur-Oger räknas ofta som det absolut bästa läget i Champgane och efter vad jag läste så fattades det typ en hektar för att man skulle varit klassade som Grand Cru redan tidigare. Det framgick dock inte var man hade hittat den här felande hektaren för att kunna lyfta klassificeringen 1985. ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Mitt i prick. De fem är Chouilly, Le Mesnil-sur-Oger(!), Oger, Oiry samt Verzy.

Le Mesnil-sur-Oger räknas ofta som det absolut bästa läget i Champgane och efter vad jag läste så fattades det typ en hektar för att man skulle varit klassade som Grand Cru redan tidigare. Det framgick dock inte var man hade hittat den här felande hektaren för att kunna lyfta klassificeringen 1985. ;)

De kanske använde sig av kreativ mätning?

En annan liten fråga då!

Selection de Grains Nobles är ett smaskigt vin från Alsace, det får tillverkas från fyra druvor: Vilka?

Och eftersom det är en sjukligt enkel fråga för vinnördar så kommer en följdfråga: Vilken är minimisockerhalten i druvmusten för de olika druvsorterna för att man ska få göra en SGN?
 
SV: Vinquizz

Vinnörd - javisst!!

Riesling (256 g/l), Pinot Gris (279 g/l), Muscat (256 g/l) och Gewürztraminer (279 g/l).

Sött blir det! Gott är det!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Vinnörd - javisst!!

Riesling (256 g/l), Pinot Gris (279 g/l), Muscat (256 g/l) och Gewürztraminer (279 g/l).

Sött blir det! Gott är det!

By all means! Do continue!
 
SV: Vinquizz

Tyskarna har ju en förkärlek till långa krångliga (i mitt tycke underbart ursprungsbetecknande) namn.
Sedan några år kan man hitta Grosses Gewächs, Erste Lage och Erstes Gewächs på etiketterna.
Är det någon skillnad - om ja - förklara en aning.
Får alla använda sig av dessa beteckningar?
 
Toppen