Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Allaboda

Medlem
SV: Vinquizz

SUPRA skrev:
Vad heter staden?

1skuma24.jpg

Reims
 

Jos

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Vad är det för skillnad på Tokaj och Tokaji?

Har för mig att jag läste i senaste munskänkarna att det handlar om ett vin från staden om det står "Tokaj" och ett vin från närområdet om det står "Tokaji". Kanske därifrån du fick idén till frågan också..? ;)
 

Helen

Medlem
SV: Vinquizz

SUPRA skrev:
Vad heter hotellet och hur många stjärnor i Guide Michelin har de haft?

1skuma213.jpg

Hotellet heter Royal champagne och ligger lite utanför epernay.
jag tror att de har haft 1 stjärna men jag är osäker.
Det är i allafall ett mycket trevligt ställe att bo på.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jos skrev:
Har för mig att jag läste i senaste munskänkarna att det handlar om ett vin från staden om det står "Tokaj" och ett vin från närområdet om det står "Tokaji". Kanske därifrån du fick idén till frågan också..? ;)

Så rätt så, i alla svaren. :D

shorepower skrev:
Tålamod med oss mindre begåvade är en fin egenskap

Va fan, ska jag bli en bortklemad feminist menar du!?! ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

SUPRA skrev:
Ni som trodde allt var så lätt. Vart håller den här provningen till?

Bonusfråga: Vad är storleken på hennes kupa?

skumpa28.jpg

Det är inte utan att det gamla klassiska svaret "På A svarar vi B och på C kan vi inte" passar in... ;D
 

Krisman

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det är inte utan att det gamla klassiska svaret "På A svarar vi B och på C kan vi inte" passar in... ;D

På A svarar jag Champagne och på B svarar jag C85
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krisman skrev:
På A svarar jag Champagne och på B svarar jag C85

Det ska bli VÄLDIG intressant att få höra historien om hur SUPRA lyckades få reda på det korrekta svaret...
 

CH

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det ska bli VÄLDIG intressant att få höra historien om hur SUPRA lyckades få reda på det korrekta svaret...

Kan bara hålla med.
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinquizz

1CRU skrev:
Hotellet heter Royal champagne och ligger lite utanför epernay.
jag tror att de har haft 1 stjärna men jag är osäker.
Det är i allafall ett mycket trevligt ställe att bo på.

Stämmer bra det. Stjärnan blev de av med när krögarn sålde, och även om det var mycket gott tror jag inte det har någon ny i sikte.
En av de sämre sommeliererna jag träffat.
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

SUPRA skrev:
Stämmer bra det. Stjärnan blev de av med när krögarn sålde, och även om det var mycket gott tror jag inte det har någon ny i sikte.
En av de sämre sommeliererna jag träffat.
Jag var inte speciellt impad av Royal Champagne när vi var där, det ska vara utsikten då...
Sommelieren var en tokdryg engelsman har jag för mig.
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Jag var inte speciellt impad av Royal Champagne när vi var där, det ska vara utsikten då...
Sommelieren var en tokdryg engelsman har jag för mig.

Vår sommelier var asiat. Har iofs inget att klaga på i form av vinval, men det vore ju bra om man fick vinet innan maten står på bordet.
Fick påminna honom 3 gånger på en 6-rätters...

Frukosten var en av de bättre.

Varje rum är unikt. Fick nån svart-vitt, delvis stålbrynjeinklätt rum så jag bytte.

Jag tror 2 nätter inkl. en middag/frukost gick på omkring 12.000 kr för 2 personer, och för de pengarna borde de varit betydligt bättre.
 

CH

Medlem
SV: Vinquizz

Jos skrev:
Har för mig att jag läste i senaste munskänkarna att det handlar om ett vin från staden om det står "Tokaj" och ett vin från närområdet om det står "Tokaji". Kanske därifrån du fick idén till frågan också..? ;)
anders skrev:
Så rätt så, i alla svaren. :D


Hur ligger det till här egentligen?

Är det Jos som ställer nästa fråga med tanke på att han svarade rätt på den som gällde innan SUPRA smakade Cristal -77 och gjorde ett helt formulär eller är det SUPRAs bonusfråga som gäller?
 

SUPRA

Bäst
SV: Vinquizz

CH skrev:
Hur ligger det till här egentligen?

Är det Jos som ställer nästa fråga med tanke på att han svarade rätt på den som gällde innan SUPRA smakade Cristal -77 och gjorde ett helt formulär eller är det SUPRAs bonusfråga som gäller?

Ja du, nu är det ju DU som ställt en fråga... :D

Tyvärr kan jag inte svaret, men jag konstaterar att du nog är typen som inte gillar att ha fler frågor i luften på en och samma gång. ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

CH skrev:
Är det Jos som ställer nästa fråga med tanke på att han svarade rätt på den som gällde innan SUPRA smakade Cristal -77 och gjorde ett helt formulär eller är det SUPRAs bonusfråga som gäller?

Det måste vara Jos som tar den. SUPRA har ju inte redovisat svaret på sin bonusfråga, än mindre hur han fick svaret, så därmed finns det bara en som svarat rätt...
 

Jos

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, en lätt då :) Vad heter mannen vars engagemang i kvalitet ligger till grund för de vinlagar vi har över hela världen i dag? Bonusfråga; vad heter/hette hans hus?
 
Toppen