Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

CH

Medlem
SV: Vinquizz

Kickar igång denna tråden igen efter lite inspiration från ett felläst inlägg av Kayaker där jag läste inlägget nedan som ett vinnamn och inte två.

Frågan är då, vilket butelj har det längst namnet av alla?

kayaker skrev:
Tja, jag har ju 2008:eek:rna av Sylvain Cathiard Chambolle-Musigny Les Clos De l'Orme och Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts så jag kompletterar med 2009:eek:rna av samma viner.
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

CH skrev:
Kickar igång denna tråden igen efter lite inspiration från ett felläst inlägg av Kayaker där jag läste inlägget nedan som ett vinnamn och inte två.

Frågan är då, vilket butelj har det längst namnet av alla?
Det här är säkert inte den med längst namn men ägde en sådan en gång i tiden:
1976 Weingut Karthäuserhof*, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Kronenberg Riesling Auslese
* hette Weingut Werner Tyrell har jag för mig på den tiden.

Ett lysande vin från Ruwer för övrigt.
Det kommer dessutom några viner därifrån i septembers exklusiva släpp.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Det här är säkert inte den med längst namn men ägde en sådan en gång i tiden:
1976 Weingut Karthäuserhof*, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Kronenberg Riesling Auslese
* hette Weingut Werner Tyrell har jag för mig på den tiden.

Borde nog vara ett tyskt vin eftersom det entydiga namnet innehåller både producent + vingård + druvsort + prädikat.
Ett tyskt vin med en extra stavelse i vingårdsnamnet precis som det ovan, och lustigt nog också från 1976, har nog det längsta namnet i min källare:

Weingut Schlößchen am Mäuseturm, Bingerbrücker Abtei Ruppertsberg Riesling Beerenauslese 1976

Bara flaskan ger härliga rysningar då namnet är skrivet med frakturskrift och det desutom finns några extra guldetiketter på flaskan. :) (Nej, 1976 hade man sedan några decennier slutat att sätta ni-vet-vad på etiketten, så den gammaltyska känslan är inte riktigt komplett.)
Rimligtvis borde det finnas en Trockenbeerenauslese från samma vingård också, sex bokstäver längre, men den har jag inte.

I Tyskland borde annars bl.a. alla viner från vingården Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg och de från Weingut Geheimer Rat Dr. von Bassermann-Jordan ligga bra till, tyvärr låter dessa två delar inte kombineras eftersom de är i olika regioner. (Skönt att de skriver ut "Geheimer Rat Dr. von" så man inte blandar ihop dem med alla andra Bassermann-Jordan) Man kan komma upp i ganska långa namn på söta Alsace-viner också, om de heter producent + vingård + Grand Cru + druvsort + Sélection des grains nobles.
 
SV: Vinquizz

Weingut Witwe Dr. H. Thanisch, Erben Müller-Burggraef Berncasteler Doctor Riesling Trockenbeerenauslese 1921 är ju ett legendariskt vin som lär ha varit den första Riesling-TBAn från Mosel.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinquizz

Hagbard C. skrev:
Weingut Witwe Dr. H. Thanisch, Erben Müller-Burggraef Berncasteler Doctor Riesling Trockenbeerenauslese 1921 är ju ett legendariskt vin som lär ha varit den första Riesling-TBAn från Mosel.

Underbart. ;D Fast om rätt ska vara rätt hette egendomen bara "Weingut Witwe Dr. H. Thanisch" vid den tiden; delningen skedde senare. De respektive halvorna sätter säkert ut sitt nya namn på flaskor som sålts från lagret i efterhand, men det är ju lite fusk. Å andra sidan har det ju gjorts TBA:er i yngre årgångar som bär hela detta namn med rätta. Om nu bara Dr. Pauly kunde förmås att arrendera ut en del av Alte Badstube am Doctorberg (de är ensamägare) till grannen Thanisch, och de gjorde en mycket speciell auktionsvariant kunde vi få:

Weingut Witwe Dr. H. Thanisch, Erben Müller-Burggraef Bernkasteler Alte Badstube am Doctorberg Riesling Trockenbeerenauslese lange Goldkapsel 20XX

Att beställa det vinet på restaurang skulle ju nästan bli en Monty Python-sketch... :D
 

chambertin

Medlem
SV: Vinquizz

vintomas skrev:
Underbart. ;D Fast om rätt ska vara rätt hette egendomen bara "Weingut Witwe Dr. H. Thanisch" vid den tiden; delningen skedde senare. De respektive halvorna sätter säkert ut sitt nya namn på flaskor som sålts från lagret i efterhand, men det är ju lite fusk. Å andra sidan har det ju gjorts TBA:er i yngre årgångar som bär hela detta namn med rätta. Om nu bara Dr. Pauly kunde förmås att arrendera ut en del av Alte Badstube am Doctorberg (de är ensamägare) till grannen Thanisch, och de gjorde en mycket speciell auktionsvariant kunde vi få:

Weingut Witwe Dr. H. Thanisch, Erben Müller-Burggraef Bernkasteler Alte Badstube am Doctorberg Riesling Trockenbeerenauslese lange Goldkapsel 20XX

Att beställa det vinet på restaurang skulle ju nästan bli en Monty Python-sketch... :D
Tidigt i min vinkarriär gav jag upp på SS i mina försök att beställa vinerna m.h.a namnet.
Rosita och Kir gick ju bra men det köpte jag inte så ofta . :)
99% av gångerna tittade expediten på en som ett UFO ungefär och sedan kom det; -Vilket nummer har den ?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Tidigt i min vinkarriär gav jag upp på SS i mina försök att beställa vinerna m.h.a namnet.
Rosita och Kir gick ju bra men det köpte jag inte så ofta . :)
99% av gångerna tittade expediten på en som ett UFO ungefär och sedan kom det; -Vilket nummer har den ?
Jag har aldrig beställt på något annat sätt. :)
Det har blivit mycket enklare och färre fågelholkar nu när man kan beställa på webben. :D
Till SB:s försvar ska väl sägas att det överlag har fungerat bra i vinkällarbutikerna. I andra butiker gäller det att försöka identifiera någon som är genuint intresserad.
 

CH

Medlem
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Jag är så gammal att jag tänkte på tiden då flaskorna fanns på lagret och personalen bakom en disk.. :D

Det var inte så länge sedan de slutade med det som du tror.
Jag har handlade över disk när jag fick handla på vårt kära bolag men mina inköp då och nu skiljer sig ganska markant.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vinquizz

chambertin skrev:
Jag är så gammal att jag tänkte på tiden då flaskorna fanns på lagret och personalen bakom en disk.. :D

Flytta till Södermalm och du ska känna dig ung på nytt! Vinbutiken i Söderhallarna, med näst störst vinsortiment i Stockholm, har fortfarande manuell betjäning. Enda anledningen är nog att de vill ha kvar en butik på den platsen, och det inte finns plats att bygga om den till sjävplock med så stort sortiment som de vill ha.
 
SV: Vinquizz

Flytta till Södermalm och du ska känna dig ung på nytt! Vinbutiken i Söderhallarna, med näst störst vinsortiment i Stockholm, har fortfarande manuell betjäning. Enda anledningen är nog att de vill ha kvar en butik på den platsen, och det inte finns plats att bygga om den till sjävplock med så stort sortiment som de vill ha.

Gammal post men jag måste säga att butiken i Söderhallarna är en av de bättre i Stockholm. Disk är inte fel om personalen är kunnig, intresserade och hjälpsamma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nya frågor, nu om vineriet Red Car:
A) var hittar man dem?
B) vilka druvor producerar de mest av?
C) hur kommer namnvalet sig?
 
Toppen