Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mats

Gone todash....
Söker ett vin.,,

Det allseende ögat vilar över denna sydliga dal där den mäktigaste av gudar har sitt säte

Amon Ra?

amon_ra.gif
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det
Hm, ok, men vad i ledtråden ledde till att det var just il Gentile? Spinetta gör ju ett gäng Casanova-viner. Jag resonerade att Nero, som kejsare, ju borde ha högst rang :)
det var mckt bra tänkt.
Min tanke var att gentile skulle översättas till belevad medan Casanova var en förförare av rang.
 

Mats

Gone todash....
OK, här kommer en fråga som är uppdelad i två bitar som ger vardera ett ord, det första genom fyra delsvar och det andra med ett:

Del 1:
1. Amarone?
2. Vit Rioja eller Cognac (ger två olika svar men bägge alternativen godkänns)?
3. Dimma?
4. Här tappar jag inspirationen för att köra samma tema så frågan blir: Kungen av "vinum regum, rex vinorum"?

Del 2: Amerikanskt bilmärke?

Kommer inga gissningar eller svar under kvällen lämnar jag lite med förklaringar och ledtrådar.
 
OK, här kommer en fråga som är uppdelad i två bitar som ger vardera ett ord, det första genom fyra delsvar och det andra med ett:

Del 1:
1. Amarone?
2. Vit Rioja eller Cognac (ger två olika svar men bägge alternativen godkänns)?
3. Dimma?
4. Här tappar jag inspirationen för att köra samma tema så frågan blir: Kungen av "vinum regum, rex vinorum"?

Del 2: Amerikanskt bilmärke?

Kommer inga gissningar eller svar under kvällen lämnar jag lite med förklaringar och ledtrådar.

Får inte ihop det utan bara massa lösrykta delsvar

Del 1:
1. Amarone?
2. Vit Rioja eller Cognac (ger två olika svar men bägge alternativen godkänns)?
3. Dimma? Nebbia ie Nebbiolo?
4. Här tappar jag inspirationen för att köra samma tema så frågan blir: Kungen av "vinum regum, rex vinorum"? Barolo

Del 2: Amerikanskt bilmärke? Ford (Francis Ford Coppola)
 

Gurto

Medlem
OK, här kommer en fråga som är uppdelad i två bitar som ger vardera ett ord, det första genom fyra delsvar och det andra med ett:

Del 1:
1. Amarone?
2. Vit Rioja eller Cognac (ger två olika svar men bägge alternativen godkänns)?
3. Dimma?
4. Här tappar jag inspirationen för att köra samma tema så frågan blir: Kungen av "vinum regum, rex vinorum"?

Del 2: Amerikanskt bilmärke?

Kommer inga gissningar eller svar under kvällen lämnar jag lite med förklaringar och ledtrådar.

Lite som Anders får jag inte alls ihop något sammanhang. Speciellt som de fyra första bara ska ge ett ord?

Det jag var inne på var:
Del 1:
1. ?
2. ?
3. Nebbia
4. Eszencia (kungen av Tokaji alltså)

Del 2:
Cadillac

Får inget sammanhang alls :) Delsvaren i sig kan ju självklart vara tokiga - annars vore väl sambandet mer uppenbart. Ledtrådar önskas :)
 

Mats

Gone todash....
Lite som Anders får jag inte alls ihop något sammanhang. Speciellt som de fyra första bara ska ge ett ord?

Det jag var inne på var:
Del 1:
1. ?
2. ?
3. Nebbia
4. Eszencia (kungen av Tokaji alltså)

Del 2:
Cadillac

Får inget sammanhang alls :) Delsvaren i sig kan ju självklart vara tokiga - annars vore väl sambandet mer uppenbart. Ledtrådar önskas :)

OK, jag är ute efter ett vin och bilen är fel.
 

kayaker

Cyklist
OK, här kommer en fråga som är uppdelad i två bitar som ger vardera ett ord, det första genom fyra delsvar och det andra med ett:

Del 1:
1. Amarone?
2. Vit Rioja eller Cognac (ger två olika svar men bägge alternativen godkänns)?
3. Dimma?
4. Här tappar jag inspirationen för att köra samma tema så frågan blir: Kungen av "vinum regum, rex vinorum"?

Del 2: Amerikanskt bilmärke?

Kommer inga gissningar eller svar under kvällen lämnar jag lite med förklaringar och ledtrådar.

Blir mest bara förbryllad...
1. Russin
2. Viura a.k.a. Ugni blanc
3. Nebbiolo (från la nebbia)
4. Tokaji

Del 2:
Mest bara skräp som absolut inte förtjänar att förknippas med vin.
AOC Cadillac?

Enda sambandet jag hittar är att Viura=Ugni Blanc=Trebbiano på en del ställen i Kalifornien verkar kallas "Blanc de Cadillac"
 

Mats

Gone todash....
Lite som Anders får jag inte alls ihop något sammanhang. Speciellt som de fyra första bara ska ge ett ord?

Det jag var inne på var:
Del 1:
1. ?
2. ?
3. Nebbia
4. Eszencia (kungen av Tokaji alltså)

Del 2:
Cadillac

Får inget sammanhang alls :) Delsvaren i sig kan ju självklart vara tokiga - annars vore väl sambandet mer uppenbart. Ledtrådar önskas :)

Blir mest bara förbryllad...
1. Russin
2. Viura a.k.a. Ugni blanc
3. Nebbiolo (från la nebbia)
4. Tokaji

Del 2:
Mest bara skräp som absolut inte förtjänar att förknippas med vin.
AOC Cadillac?

Enda sambandet jag hittar är att Viura=Ugni Blanc=Trebbiano på en del ställen i Kalifornien verkar kallas "Blanc de Cadillac"

Slår ni ihop era svar har ni svaren på 3 av 4 på första frågan, sen är det bara thinka utanför boxen för att komma på lösningen. För att lösa delfrågorna lämnade jag en ledtråd i frågan redan när jag skrev den.

Fråga 2 om bilmärket är som sagt Cadillac fel, men den frågan är svår att lösa utan att ha kommit på svaret i första frågan men blir och andra sidan rätt självklar när man väl kommit på första, dvs koncentrera er på första frågan.

Rörigt? Näste ledtråd blir att säga vilka svar ni har rätt, men ni får klura några timmar till först.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Slår ni ihop era svar har ni svaren på 3 av 4 på första frågan, sen är det bara thinka utanför boxen för att komma på lösningen. För att lösa delfrågorna lämnade jag en ledtråd i frågan redan när jag skrev den.

Fråga 2 om bilmärket är som sagt Cadillac fel, men den frågan är svår att lösa utan att ha kommit på svaret i första frågan men blir och andra sidan rätt självklar när man väl kommit på första, dvs koncentrera er på första frågan.

Rörigt? Näste ledtråd blir att säga vilka svar ni har rätt, men ni får klura några timmar till först.
Blir lite orolig här, du har väl ingen koppling till Markis de Sade, hoppas jag? :eek:
 

Mats

Gone todash....
Rätta svar än så länge:
1: -
2: Viura eller Ugni blanc (Viura ger det snyggare svaret men bägge ger ett rätt svar)
3: Nebbiolo
4: Eszencia

Så då är det bara att klura på med problemlösarhatten på, och som sagt ledtråd till hur lösa "Amarone" gavs när jag skrev frågorna första gången.
 

kayaker

Cyklist
Rätta svar än så länge:
1: -
2: Viura eller Ugni blanc (Viura ger det snyggare svaret men bägge ger ett rätt svar)
3: Nebbiolo
4: Eszencia

Så då är det bara att klura på med problemlösarhatten på, och som sagt ledtråd till hur lösa "Amarone" gavs när jag skrev frågorna första gången.

1. Corvina veronese

Förstabokstäverna skulle isåfall ge CVNE (CUNE)
 
Toppen