Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mattias Schyberg

Administratör
Till och med lite svårt att hitta om man sökte runt lite på nätet, men det gick till slut. Verkar som ett väldigt spännande vin och en väldigt intressant vinmakare, är det bra?
Ehurm, du missade nog att svara på frågan tror jag...Enligt @StefanAkiko så är det ett av de bättre viner han har druckit. Helt ok borde man nog kunna förvänta sig. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till och med lite svårt att hitta om man sökte runt lite på nätet, men det gick till slut. Verkar som ett väldigt spännande vin och en väldigt intressant vinmakare, är det bra?
Bra?
-It will make you believe in God!
Men, vad är ditt svar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En svensk "...in muddy flip-flops..." Det kan inte bli bättre.
Tack för bra jakt.
Dock undrar jag om druvan. Den jag drack skulke tydligen vara Grenache.

Dock: ett alldeles sanslöst bra vin!
 

ekolle

ekologist
Då testar vi med en bild :) Jag söker ett land, var är detta vin framtaget? En ledtråd: druvsorten börjar på "sol"...
 

Attachments

  • quiz.jpg
    quiz.jpg
    50,1 KB · Visningar: 269

Gurto

Medlem
Då testar vi med en bild :) Jag söker ett land, var är detta vin framtaget? En ledtråd: druvsorten börjar på "sol"...

Svaret är Sverige.

Kullabydgens Vingård Silex från Norra Häljaröd på Kullahalvön, Skåne.

Druvan är Solaris.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fascinerande :)
Sverige hyser (sannolikt) världens främste is-äppelvins-makare. Jag släppte av honom hemma: vi vill ju att vetenskap och hårt erbet genom bla kramgungor perpetuerar denna sjukkliga trend...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fascinerande :)
Sverige hyser (sannolikt) världens främste is-äppelvins-makare. Jag släppte av honom hemma: vi vill ju att vetenskap och hårt erbet genom bla kramgungor perpetuerar denna sjukkliga trend...
Var nog lite trött...
Menade: fascinerande att Sverige har så talangfulla vinmakare som Äpple-isvins-Andreas i Umeå och Flip-flop-Erik i Jumilla. Och att ändå fler försöker sig på detta.
Har tyvärr ännu inga goda erf av Blaxta, men vet att ngn årgång av deras Vidal isvin hyllats tom av självaste Parker. Just detta vin har jag dock ingen koll på. Hur bra är det?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Min smaknot efter en premiär av deras mousserande. vi var 5 st som drack.

Kullahalvöns Solaris 2010

Lite surt och moussen försvann väldigt fort, relativt spretigt och dåligt med harmoni. Men all n all helt OK för att vara svenskt men skulle aldrig köpa. 62, 60, 60, 50, 58
 

Gurto

Medlem
Mer lådtrådar:
1. Berget som nämdes innan var fel men bara med två bokstäver
2. Både konst- och vinförknippat
 
Toppen