Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Ny kryptiskt fråga:

AS leder SS.

Vad menar jag??

Och där satt jag och fnulade på vad AskorbinSyra kunde leda till för något som började på SS...

Ska erkänna att jag även letade i minnesbanken efter prominenta personer inom ShutzStaffel som hade Initialerna AS... Det gick inte så bra. Tyskjävlar!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Joseph II utfärdade den 17 augusti 1784 en förordning på ett koncept som fortfarande lever och frodas, vad gällde förordningen?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Reinheitsgebot?

Edit: Ja, jag vet att det inte har ett skit med vin att göra, men vaffan! Jag har ingen aning vad någon trött och antagligen syfilitisk tyskromersk kejsare höll på och fipplade med 1784!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Reinheitsgebot kom 1516.

Ledtråd som borde göra det betydligt enklare: Snubben var kejsare i Österrike och konceptet är populärt både bland österrikarna själva och bland turisterna.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Reinheitsgebot kom 1516.

Ledtråd som borde göra det betydligt enklare: Snubben var kejsare i Österrike och konceptet är populärt både bland österrikarna själva och bland turisterna.

Låsa in folk i källare?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Detta lärs ut till ettbetygarna i Munskänkarna. Heuriger. Låter bekant? ;D

Ahh, det förklarar varför jag inte har en aning. ;)

Nej, inte ett dugg.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Kan Krug eller någon annan fixa en ny fråga. Jag sticker strax från bygget och har därmed ingen möjlighet att komma med ledtrådar och rätt svar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Kan Krug eller någon annan fixa en ny fråga. Jag sticker strax från bygget och har därmed ingen möjlighet att komma med ledtrådar och rätt svar.

Vi låter någon annan lösa en ny fråga. Kanske magnum?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Nära nog, Grauves.
En BdB faktiskt, skönt att kunna skicka i sig dem 80 år senare...
Grauves! självklart! minneslucka!! fick jag rätt?
 

Krug88

Medlem
SV: Vinquizz

Den var för enkel, så jag kör en till skumpafråga...

Vilka årgångar släppte Krug Clos du Mesnil men ingen vanlig vintage, 3st.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Krug88 skrev:
Den var för enkel, så jag kör en till skumpafråga...

Vilka årgångar släppte Krug Clos du Mesnil men ingen vanlig vintage, 3st.
1980,1986,1992
 
Toppen