Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Rasteau= [rastå] rast(vila) eau (å = blött)
Väldigt klurigt måste jag säga. :)
Sådär ja, bra jobbat @Matlen. Det var kanske i klurigaste laget, nästa gåta kommer förhoppningsvis hålla samma standard =)

Dags för en sammanfattning (för de som inte orkar läsa igenom alla tidigare ledtrådar)
Det är uppriktigt sagt en tysk hit. Uppriktigt = Frank, Tysk hit = Tour de France/Kraftwerk
Börja med vila för avslutningen är nog blöt enligt språkvetare. Vila = Rast, Avslutningen = eau (vatten eller om man vill "å" på svenska)
Bulldozer 3/4L är en riktig vägdelare. Bulldozer = Caterpiller D9, 3/4L = 0,75 (75 var jag ute efter) vilket då blir D975 som delar Rasteau.
Tom & Jerry i omvänd ordning med extra styrka förfinat av höghastighetsåkares namnlike. = Muscat + Villeneuve som enligt historien ska ha förfinat Vins Doux Naturels (VDN) som produceras i Rasteau.
Eller varför inte 1/3-del fotbollshjälte i tsunamihärjat område på samma tema. = Även VDN med Grenache tillverkas här.

Tack för mig och en stor eloge till alla som orkade klura på detta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sådär ja, bra jobbat @Matlen. Det var kanske i klurigaste laget, nästa gåta kommer förhoppningsvis hålla samma standard =)

Dags för en sammanfattning (för de som inte orkar läsa igenom alla tidigare ledtrådar)
Det är uppriktigt sagt en tysk hit. Uppriktigt = Frank, Tysk hit = Tour de France/Kraftwerk
Börja med vila för avslutningen är nog blöt enligt språkvetare. Vila = Rast, Avslutningen = eau (vatten eller om man vill "å" på svenska)
Bulldozer 3/4L är en riktig vägdelare. Bulldozer = Caterpiller D9, 3/4L = 0,75 (75 var jag ute efter) vilket då blir D975 som delar Rasteau.
Tom & Jerry i omvänd ordning med extra styrka förfinat av höghastighetsåkares namnlike. = Muscat + Villeneuve som enligt historien ska ha förfinat Vins Doux Naturels (VDN) som produceras i Rasteau.
Eller varför inte 1/3-del fotbollshjälte i tsunamihärjat område på samma tema. = Även VDN med Grenache tillverkas här.

Tack för mig och en stor eloge till alla som orkade klura på detta.
Muscat var ett riktigt villospår...:(
I övrigt en mycket genomarbetad quiz. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Herregud...

Cool stod för Icewine
Militant för att producentens namn är tagit från ett brittiskt regemente

Men visst, det var Inniskillin som var rätt svar... Jag som hade hoppats det skulle varit svårare...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Herregud...

Cool stod för Icewine
Militant för att producentens namn är tagit från ett brittiskt regemente

Men visst, det var Inniskillin som var rätt svar... Jag som hade hoppats det skulle varit svårare...
Där ser man :D
Om @thunberg fortfarande är sugen på att köra sin nästa monsterquiz så är jag bara tacksam. Har ingen på lut själv. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Såklart, här kommer nästa.

Än en gång söker jag ett område/distrikt/appellation (eller vad det nu ska kallas).
En riktig nykomling som trots det håller en toppnotering.
Intressant att det kryllar av oäktingar här.
Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn.

Lycka till!
PS: Det går att muta sig till bra ledtrådar.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Insåg just att jag glömde en ledtråd.

Landet i fråga fick nyligen en lektion i samspel av kung W-As undersåtar.
 

Silex

Medlem
För en som inte har koll, vad fick dig dit?
Ja, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ja, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....
Jag tar rygg på denna gissning men tar mig till närliggande Eden Valley
Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn. --> Adam och Eva i Eden. Tämligen företagsamma med tanke på att de står som ensamt ansvariga för jordens befolkning.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja, det var egentligen inte mycket. Fick för mig att det var nya världen (nykomling). Landet fick en lektion i samspel av kung A-Ws undersåtar trodde jag syftade på fotbolls-VM där Holland slog Australien. Ledtråden om oäktingar associerade jag till Old Bastard Shiraz som görs i Barossa. Men hur det skulle fungera med övriga formuleringar har jag ingen aning om - han verkar ju lite lurig, den där @thunberg....
Wow, du har helt rätt angående Holland och fotbolls-VM. Men jag är faktiskt ute efter ett annat land. Jag gillar skarpt din tanke med Old Bastard, borde ge en extra poäng.
 
Toppen