Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

SV: Vinquizz

mambourg - innehåller frukt från i princip hela pinot-familjen (även noir).
altenberg de bergheim - innehåller frukt från de mer klassiska alsace-sorterna
schoenenbourg - även här en salig blandning av de mer klassiska alsace-sorterna

vad som är speciellt med ett av dessa vet jag inte riktigt...däremot tror jag han hade redigt med problem
med vinmyndigheterna i alsace främst med schoenenbourg. anledningen var att han - gud nåde - planterat sylvaner på denna klassiska vingård.

ps
väldigt förtjust i silvaner
ds
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Nära nog för att betraktas som korrekt. Jag klipper in text från http://www.warfvinge.net

Altenberg är den enda Grand cru från vilket det får göras vin med Apellation Grand cru d´Alsace Contrôllé. Det är en seger för Jean-Michel Deiss som, liket en Don Quichote lyckats besegra väderkvarnarna i INAO. Enligt Décret nr 2005-269 från 21 mars 2005 kan Grand cru Altenberg göras enligt två alternativ:

  • Gewurztraminer, Pinor gris eller Riesling (alltså ej Muscat)
  • En blandning enligt följande proportioner
    50-70% Riesling
    10-25% Gewurztraminer
    10-25% Pinot gris
    max 10% sammanlagt av Chasselas, Muscat, Pinot noir eller Pinot blanc, om dessa stockar planterats före 26/3 2005

samt text från Wikipeda

Från 2005 har några vingårdar fått särskilda regler. Från vingården Zotzenberg i Mittelbergheim får produceras Grand Cru Sylvaner (men ej Muscat), medan man från Altenberg de Bergheim får göra Grand cruviner från en reglerad blandning av de fyra ädla druvorna.

Egen kommentar:
Deiss gör många viner där han blandar olika druvsorter redan i vingården och denna blandning går sedan rakt ner i flaskan. Detta är förvisso tillåtet som edelzwicker men Deiss följde inte reglerna för etikettering så han fick på skallen för det också från INAO, han skrev inte ut druvorna i vinet utan GC-namnet. Man kan nog utgå från att Deiss har ungefär lika höga tankar om INAO som jag har om våra riksdagspolitiker...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Man kan notera att Warfvinge och Wikipeda inte är överens vad gäller vilka druvor som får ingå i blandningen, Warfinge nämner ju även en del druvor som inte betraktas som någon av de fyra ädla.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

I Piemonte har jag för mig att man använder 'bric'. Lite mindre område än vad BRIC-länderna syftar på...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vi fortsätter på tyska. I Tyskland finns det som alla vet 13 områden för kvalitetsvin men hur många områden finns det för bordsvin? Och den som vill göra det lite svårare för sig nämner också namnen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Vi fortsätter på tyska. I Tyskland finns det som alla vet 13 områden för kvalitetsvin men hur många områden finns det för bordsvin? Och den som vill göra det lite svårare för sig nämner också namnen.

Det är bara att erkänna att Naziland är ett stort, mörkt hål av okunskap i mitt liv.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Det är bara att erkänna att Naziland är ett stort, mörkt hål av okunskap i mitt liv.

Det är inte så att du snarare har fokuserat på fel saker, typ SA istället för QbA? ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Sturmabteilung?

Precis, vilket understryker min teori. :D

Vi får kanske starta en ny quizz-tråd, typ Hitlertyskland eller liknande. Den är ju tillräckligt anti-PK för att platsa här. ;D
 
SV: Vinquizz

Rhein-Mosel
Bayern
Neckar
Oberrhein
Albrechtsburg
Stargarder Land

Kan det vara dessa ruggigt kända vindistrikt du jagar.... ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jodå, det är just de områdena jag jagar. Om ni anade vilka fynd man kan göra här... ;D

Lite mer dertaljerat från tyska Wikipeda:
Albrechtsburg, Bayern (Bereiche Donau, Lindau und Main), Neckar, Oberrhein (Bereiche Burgengau und Römertor), Rhein-Mosel (Bereiche Mosel und Rhein), Stargarder Land
 
SV: Vinquizz

Åter till klassiska Frankrike.
Loire är ju mest känt för sina vita viner på Sauvignon Blanc och Chenin Blanc. Nu är det dock så
att det produceras ganska mycket schysst rött vin utmed denna vackra aristokratiska flod.
Vi känner till druvsorterna Pinot Noir (Sancerre), Cabernet Franc (Chinon), Gamay (Anjou) och
Cabernet Sauvignon (får ingå i många av appellationsvinerna).

Jag vill ha åtminstone en - helst två - blå druvsorter som har sitt ursprung utmed Loire. Inga direkt kändisar
men ändå riktigt intressanta för oss insnöade nördar....
 
Toppen