Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrum i villa 4 kvm

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej forumet!

Jag tycker att vi är många entusiaster på detta forumet och efter ändlösa timmar med googlande utan att bli klockare så vänder jag mig härmed till er.
Vi håller just nu på att bygga en villa och jag har fått lov att bygga mitt allra första vinrum i vårt nya öppna kök/vardagsrum.:) Jag kommer här att visa er från start till finish i bilder. Huset skall stå klart i September så jag hoppas även vinrummet gör detta.

Nu till min första fråga gällande kylning: Är det någon som vet vilket aggregat/märke/storlek/sida att inhandla detta på som vore bäst för denna lilla space på 4-5 kvm. Är det någon som själv har ett LITET aggregat till sitt vinrum/källare?

33338888_10155157965671673_2561069374899224576_n.jpg


Här ser ni för övrigt vart vinrummet kommer vara placerat. (Mitten öppningen).
Verkligen tacksam för svar.
 

sunqan

Vinös
Jag hade kollat på detta https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ter-cu-350-for-vinrum-och-vinkallare/p-659675

Har ingen egen erfarenhet av detta men Norcool gör ju bra prylar.

Nästa storlek (cu-450 vin) är nog bättre. 350 är för rum upp till 5 m3, 450 upp till 10m3. Men det beror ju på hur stort det färdiga rummet blir, isoleringen tar ju en hel del volym. Se bara till att aggregatet är för vinkällare.
Norcool har även dörrar och färdiga kylrum (elementrum) samt rådgivning (www.norcool.se) samt splitaggregat.
Och nej... Jag har inget vinrum :-(
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag hade kollat på detta https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ter-cu-350-for-vinrum-och-vinkallare/p-659675

Har ingen egen erfarenhet av detta men Norcool gör ju bra prylar.
Nästa storlek (cu-450 vin) är nog bättre. 350 är för rum upp till 5 m3, 450 upp till 10m3. Men det beror ju på hur stort det färdiga rummet blir, isoleringen tar ju en hel del volym. Se bara till att aggregatet är för vinkällare.
Norcool har även dörrar och färdiga kylrum (elementrum) samt rådgivning (www.norcool.se) samt splitaggregat.
Och nej... Jag har inget vinrum :-(

Tack för er input båda två. Jag kikade på Norcools CU-350 just pga att vinrummet troligen blir kring 3.7 kvm när isoleringen är på plats.
Både priset känns lockande och även att den är vit då väggarna blir ljusa.
Undrar bara lite hur det blir med luftfuktigheten för det verkar inte finnas en sådan funktion på Norcools.
 

sunqan

Vinös
Om rummet är 2×2,5 meter och 2,40 u takhöjd och du isolerar med 15cm i vägg och 20 i tak hamnar du på 7,4 kubik. Utan att fundera närmare är nog den isoleringen i minsta laget men det ger ett hum i alla fall. Är det välisolerat under?
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om rummet är 2×2,5 meter och 2,40 u takhöjd och du isolerar med 15cm i vägg och 20 i tak hamnar du på 7,4 kubik. Utan att fundera närmare är nog den isoleringen i minsta laget men det ger ett hum i alla fall. Är det välisolerat under?
Det är otroligt välisolerat under, men är inte säker på hur gubbarna har isolerat resten.
Taket har iaf R-40 och väggarna R-21 tror jag.
Kör på Norcool 450 om ingen har något annat aggregat som dem vet slår detta.
 

sunqan

Vinös
Det är otroligt välisolerat under, men är inte säker på hur gubbarna har isolerat resten.
Taket har iaf R-40 och väggarna R-21 tror jag.
Kör på Norcool 450 om ingen har något annat aggregat som dem vet slår detta.
Kolla ljudnivån. Ett splitaggregat är tyst (inomhus)
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kolla ljudnivån. Ett splitaggregat är tyst (inomhus)
Står inget om det på Norcool eller Bygghemmas hemsida. Man vill ju inte skaffa ett halvdant vinaggregat heller som inte riktigt når ända fram. Kikar även på Wine Master C25, men det är lite dyrare.
 

Helen

Medlem
Står inget om det på Norcool eller Bygghemmas hemsida. Man vill ju inte skaffa ett halvdant vinaggregat heller som inte riktigt når ända fram. Kikar även på Wine Master C25, men det är lite dyrare.
Jag bifogar den produktext som jag hade i vår webshop när vi sålde Norcools produktet. Där kan du se att ljudnivån är 43 db

Tekniske data
*Aggregatets yttermått b590 x d520 x h690 mm
*Ursparningens mått b550 x h650 mm
*Ljudnivå Ca 43 dB(A)
*Effekt Max. ca 318 W
*Belysning 15 W lysrör
*Avfrostning Automatisk
*Isolering Polyuretanskum CFC-fritt
*Kylmedium R134A
*Vikt Netto ca 35 kg
*Kabellängd 2,4 m
*Kompressor Danfoss
*Volt/Hz 220-240 V AC 50 Hz
*Kapacitet Upp till 10 000 liter
*Termostatinställning 8-15 °C, elektronisk termostat
*Omgivande temperatur 10-27 °C
*Max. väggtjocklek 230 mm
*Minsta avstånd från taket på den kalla sidan måste vara 200 mm
*Minsta avstånd från taket på den varma sidan måste vara 500 mm
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag bifogar den produktext som jag hade i vår webshop när vi sålde Norcools produktet. Där kan du se att ljudnivån är 43 db

Tekniske data
*Aggregatets yttermått b590 x d520 x h690 mm
*Ursparningens mått b550 x h650 mm
*Ljudnivå Ca 43 dB(A)
*Effekt Max. ca 318 W
*Belysning 15 W lysrör
*Avfrostning Automatisk
*Isolering Polyuretanskum CFC-fritt
*Kylmedium R134A
*Vikt Netto ca 35 kg
*Kabellängd 2,4 m
*Kompressor Danfoss
*Volt/Hz 220-240 V AC 50 Hz
*Kapacitet Upp till 10 000 liter
*Termostatinställning 8-15 °C, elektronisk termostat
*Omgivande temperatur 10-27 °C
*Max. väggtjocklek 230 mm
*Minsta avstånd från taket på den kalla sidan måste vara 200 mm
*Minsta avstånd från taket på den varma sidan måste vara 500 mm

Åh vad bra Helen att du sålt denna produkt! Jag är helt ny på aggregat. Är 43 decibel högt? Och är det ett BRA aggregat eller ska man gå på något annat?
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nu har det hänt lite grejer i vinrummet.
All isolering + våtrumsfärg är tillagd.
Nu väntar nya golvet, som är en italiensk marmor, och att täppa till en frånluftsventil som den gamla ritningen innehöll innan de visste att det skulle bli vinrum :mad:
Bifogar 2 fina bilder.
IMG_7448.jpg
IMG_7449.jpg
 

Uncle_Bob

Medlem
Är någon vägg i vinrummet en yttervägg så du kan hänga en värmepump utanför?

Efter många turer köpte jag en Nibe Luft/luft-värmepump, de går att ställa ner till lägre temperaturer än de flesta konkurrenter. Mitt rum är lite annorlunda, halvnedgrävt förråd byggt i lättklinker med gjutet betongtak så jag använder den både för kylning och uppvärmning. Har kört Nibe'n sedan i augusti i fjol och den går över förväntan både på temperaturstabilitet och energiförbrukning. Har ca 25m3 rum som inte har någon extra isolering och jag kommer landa på 12-1500kwh/ år i elförbrukning och jag har kört 13c hela året, men en inte försumbar del av det var uppvärmning under köldknäppen i våras. Kostnad för allt inklusive installation efter ROT var 16.000SEK
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är någon vägg i vinrummet en yttervägg så du kan hänga en värmepump utanför?

Efter många turer köpte jag en Nibe Luft/luft-värmepump, de går att ställa ner till lägre temperaturer än de flesta konkurrenter. Mitt rum är lite annorlunda, halvnedgrävt förråd byggt i lättklinker med gjutet betongtak så jag använder den både för kylning och uppvärmning. Har kört Nibe'n sedan i augusti i fjol och den går över förväntan både på temperaturstabilitet och energiförbrukning. Har ca 25m3 rum som inte har någon extra isolering och jag kommer landa på 12-1500kwh/ år i elförbrukning och jag har kört 13c hela året, men en inte försumbar del av det var uppvärmning under köldknäppen i våras. Kostnad för allt inklusive installation efter ROT var 16.000SEK
Ingen av väggarna vätter mot yttervägg tyvärr i detta vinrum.
Jag är inte rädd för att flaskorna kommer ligga dåligt till. Blir inga 20-30 år i detta rum inte. Men det är otroligt hur LITE information det finns kring vinrum/vinkällarbygge.
 

sunqan

Vinös
Ingen av väggarna vätter mot yttervägg tyvärr i detta vinrum.
Jag är inte rädd för att flaskorna kommer ligga dåligt till. Blir inga 20-30 år i detta rum inte. Men det är otroligt hur LITE information det finns kring vinrum/vinkällarbygge.

Har du kollat på byggahus.se?
 

Uncle_Bob

Medlem
Ingen av väggarna vätter mot yttervägg tyvärr i detta vinrum.
Jag är inte rädd för att flaskorna kommer ligga dåligt till. Blir inga 20-30 år i detta rum inte. Men det är otroligt hur LITE information det finns kring vinrum/vinkällarbygge.
Ja, värme/kyla/ventilation är ett område som jag upplever som väldigt svårt att läsa sig till som konsument kombinerat med att säljare & tekniker ofta är väldigt knutna till ett specifikt varumärke.

Försök dock skaffa dig en uppfattning av 43 decibel, det kan lätt upplevas som mycket ljud i en inomhusmiljö.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det finns en bok som heter "Konsten att bygga en vinkällare". Ingen aning hur bra den är dock.
Har den boken hemma men den pratar bara generellt om hur viktigt det är och vilket "r-värde" man ska ha på isoleringen. Dock så säger den inget om själva märket på material etc.
 
Toppen