Vinrum i villa 4 kvm

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Johan Blom, 28 maj 2018.

Etiketter:
  1. Johan Blom

Johan Blom Medlem

Hej forumet!

Jag tycker att vi är många entusiaster på detta forumet och efter ändlösa timmar med googlande utan att bli klockare så vänder jag mig härmed till er.
    Vi håller just nu på att bygga en villa och jag har fått lov att bygga mitt allra första vinrum i vårt nya öppna kök/vardagsrum.:) Jag kommer här att visa er från start till finish i bilder. Huset skall stå klart i September så jag hoppas även vinrummet gör detta.

Nu till min första fråga gällande kylning: Är det någon som vet vilket aggregat/märke/storlek/sida att inhandla detta på som vore bäst för denna lilla space på 4-5 kvm. Är det någon som själv har ett LITET aggregat till sitt vinrum/källare?

33338888_10155157965671673_2561069374899224576_n.jpg

Här ser ni för övrigt vart vinrummet kommer vara placerat. (Mitten öppningen).
    Verkligen tacksam för svar.

MagnusH70, Daniel Stam, carlaxel och 6 andra gillar detta.
  2. Vingubben

Vingubben Medlem

Skaggs gillar detta.
  3. sunqan

sunqan Vinös

Nästa storlek (cu-450 vin) är nog bättre. 350 är för rum upp till 5 m3, 450 upp till 10m3. Men det beror ju på hur stort det färdiga rummet blir, isoleringen tar ju en hel del volym. Se bara till att aggregatet är för vinkällare.
    Norcool har även dörrar och färdiga kylrum (elementrum) samt rådgivning (www.norcool.se) samt splitaggregat.
    Och nej... Jag har inget vinrum :-(

Pontus, Tomas Lindblom och glenn_peter gillar detta.
  4. Johan Blom

Johan Blom Medlem

Tack för er input båda två. Jag kikade på Norcools CU-350 just pga att vinrummet troligen blir kring 3.7 kvm när isoleringen är på plats.
    Både priset känns lockande och även att den är vit då väggarna blir ljusa.
    Undrar bara lite hur det blir med luftfuktigheten för det verkar inte finnas en sådan funktion på Norcools.

5. Mats

Mats Gone todash....

KVADRATmeter och KUBIKmeter. Med 3,7 kvadratmeter (8-9 kubikmeter) borde den större bli bättre.

Johan Blom, perpro, sunqan och 1 annan gillar detta.
  6. sunqan

sunqan Vinös

Om rummet är 2×2,5 meter och 2,40 u takhöjd och du isolerar med 15cm i vägg och 20 i tak hamnar du på 7,4 kubik. Utan att fundera närmare är nog den isoleringen i minsta laget men det ger ett hum i alla fall. Är det välisolerat under?

7. Johan Blom

Johan Blom Medlem

Det är otroligt välisolerat under, men är inte säker på hur gubbarna har isolerat resten.
    Taket har iaf R-40 och väggarna R-21 tror jag.
    Kör på Norcool 450 om ingen har något annat aggregat som dem vet slår detta.

Mats gillar detta.
  8. sunqan

sunqan Vinös

Kolla ljudnivån. Ett splitaggregat är tyst (inomhus)

9. Johan Blom

Johan Blom Medlem

Står inget om det på Norcool eller Bygghemmas hemsida. Man vill ju inte skaffa ett halvdant vinaggregat heller som inte riktigt når ända fram. Kikar även på Wine Master C25, men det är lite dyrare.

Helen gillar detta.
  10. Johan Blom

Johan Blom Medlem

image2 (5).jpeg image1 (13).jpeg Uppdatering i vinrummet: Var ute i huset idag, och det börjar bli framsteg i vinrummets. Förhoppningsvis klarar isoleringen av fuktigheten också! :D

LarsW, filler_118, glenn_peter och 5 andra gillar detta.
  11. Helen

Helen Medlem

Jag bifogar den produktext som jag hade i vår webshop när vi sålde Norcools produktet. Där kan du se att ljudnivån är 43 db

Tekniske data
    *Aggregatets yttermått b590 x d520 x h690 mm
    *Ursparningens mått b550 x h650 mm
    *Ljudnivå Ca 43 dB(A)
    *Effekt Max. ca 318 W
    *Belysning 15 W lysrör
    *Avfrostning Automatisk
    *Isolering Polyuretanskum CFC-fritt
    *Kylmedium R134A
    *Vikt Netto ca 35 kg
    *Kabellängd 2,4 m
    *Kompressor Danfoss
    *Volt/Hz 220-240 V AC 50 Hz
    *Kapacitet Upp till 10 000 liter
    *Termostatinställning 8-15 °C, elektronisk termostat
    *Omgivande temperatur 10-27 °C
    *Max. väggtjocklek 230 mm
    *Minsta avstånd från taket på den kalla sidan måste vara 200 mm
    *Minsta avstånd från taket på den varma sidan måste vara 500 mm

Tomas Lindblom och glenn_peter gillar detta.
  12. Johan Blom

Johan Blom Medlem

Åh vad bra Helen att du sålt denna produkt! Jag är helt ny på aggregat. Är 43 decibel högt? Och är det ett BRA aggregat eller ska man gå på något annat?

Dela sidan