Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrum i villa 4 kvm

Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja, värme/kyla/ventilation är ett område som jag upplever som väldigt svårt att läsa sig till som konsument kombinerat med att säljare & tekniker ofta är väldigt knutna till ett specifikt varumärke.

Försök dock skaffa dig en uppfattning av 43 decibel, det kan lätt upplevas som mycket ljud i en inomhusmiljö.
Som tur är så kommer aggregatet att stå i tvättstugan och glaset kommer ju vara isolerat. 43 decibel är bland de tystare aggregaten jag hittat på marknaden. :/
 

sunqan

Vinös
Har kollat igenom hela sidan.. blir inte klokare ändå. Det är väldigt svårt tror jag att få en generell uppfattning då alla utrymmen är olika.
Det som är bra med byggahus är att de har väldigt många medlemmar just nu är det 5500 personer inne och tittar i forumet. Det är en salig blandning av konsumenter och näringsidkare, har man en fråga får man svar. Och ibland blir det som här - det far iväg, men sbar får man. Och det bästa är att det blir en diskussion. En sökning på ordet vinkällare ger drygt 1300 träffar.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det som är bra med byggahus är att de har väldigt många medlemmar just nu är det 5500 personer inne och tittar i forumet. Det är en salig blandning av konsumenter och näringsidkare, har man en fråga får man svar. Och ibland blir det som här - det far iväg, men sbar får man. Och det bästa är att det blir en diskussion. En sökning på ordet vinkällare ger drygt 1300 träffar.
Jag ska kila in och kika med dem. Dock så fick jag lite olika svar nu i dagarna som gör mig mer säker att lagringsmöjligheterna är optimala till kring 5-10 år.
Kommer bli galet bra det där! Hur gör du med öppningen, glasparti eller något mer diskret?

Glasparti all the way :D, Ne skämt å sido. Försöker hitta en bra och prisvärd lösning, men i nuläget så funderar jag på glasparti med fingeravtrycksdörr.
 
Detta ser ut som ett riktigt grymt projekt och lär bli hur coolt som helst när du blir klar.
Tänkte jag skulle komma med några inspel när det gäller just vinaggregatet. Innan jag börjar vill jag dock påpeka att jag själv jobbar för Temptech och att vi i tillägg till våra egna vinkylar även har agentur på Wine Guardian aggregat, så jag är nog inte 100% neutral i frågan. (Kommer dock inte köra någon reklam för vårat märke här, utan mer ge dig några ting att tänka på)

När det gäller kapaciteten på aggregatet så tänk på att antal kubikmeter den är avsedd för är vi optimala förhållanden med bra isolasjon. Stora glaspartier etc vill höja behovet. Wineguardian har en kalkylator där du kan räkna ut kylbehovet. (Eftersom det är deras sida kommer dom självklart föreslå deras egna modeller, men du kan använda kalkylatorn som en indikation på vad du behöver för styrka oavsett vilket märke du använder) https://wineguardian.com/wine-cellar-cooling-units/wine-cellar-cooling-calculator/

Om du skall ha en "genom väggen" enhet är det viktigt att tänka på att det blåses ut en del varmluft på baksidan, så rummet där den "varma sidan" står bör vara minst dubbelt så stort som vinrummet (i kubik) och väl ventilerat. Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället. Sen finns det ju split-system (typ som en värmepump) med en utomhusdel som låter och en inomhusdel som är jättetyst. Går att dra slang från utomhusdelen till inomhusdelen ett gäng meter, men allt beror ju på hur ditt hus ser ut.

Jag är absolut bättre på vinkylar än vad jag är på aggregat, men har du frågor eller funderingar så hojta gärna så ska jag göra mitt bästa för att svara :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Detta ser ut som ett riktigt grymt projekt och lär bli hur coolt som helst när du blir klar.
Tänkte jag skulle komma med några inspel när det gäller just vinaggregatet. Innan jag börjar vill jag dock påpeka att jag själv jobbar för Temptech och att vi i tillägg till våra egna vinkylar även har agentur på Wine Guardian aggregat, så jag är nog inte 100% neutral i frågan. (Kommer dock inte köra någon reklam för vårat märke här, utan mer ge dig några ting att tänka på)

När det gäller kapaciteten på aggregatet så tänk på att antal kubikmeter den är avsedd för är vi optimala förhållanden med bra isolasjon. Stora glaspartier etc vill höja behovet. Wineguardian har en kalkylator där du kan räkna ut kylbehovet. (Eftersom det är deras sida kommer dom självklart föreslå deras egna modeller, men du kan använda kalkylatorn som en indikation på vad du behöver för styrka oavsett vilket märke du använder) https://wineguardian.com/wine-cellar-cooling-units/wine-cellar-cooling-calculator/

Om du skall ha en "genom väggen" enhet är det viktigt att tänka på att det blåses ut en del varmluft på baksidan, så rummet där den "varma sidan" står bör vara minst dubbelt så stort som vinrummet (i kubik) och väl ventilerat. Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället. Sen finns det ju split-system (typ som en värmepump) med en utomhusdel som låter och en inomhusdel som är jättetyst. Går att dra slang från utomhusdelen till inomhusdelen ett gäng meter, men allt beror ju på hur ditt hus ser ut.

Jag är absolut bättre på vinkylar än vad jag är på aggregat, men har du frågor eller funderingar så hojta gärna så ska jag göra mitt bästa för att svara :)

Härligt inlägg, välkommen till forumet! Jag tycker du håller en rak och tydlig linje i ditt inlägg, jag uppskattar ärligheten och ser det inte alls som reklam.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Detta ser ut som ett riktigt grymt projekt och lär bli hur coolt som helst när du blir klar.
Tänkte jag skulle komma med några inspel när det gäller just vinaggregatet. Innan jag börjar vill jag dock påpeka att jag själv jobbar för Temptech och att vi i tillägg till våra egna vinkylar även har agentur på Wine Guardian aggregat, så jag är nog inte 100% neutral i frågan. (Kommer dock inte köra någon reklam för vårat märke här, utan mer ge dig några ting att tänka på)

När det gäller kapaciteten på aggregatet så tänk på att antal kubikmeter den är avsedd för är vi optimala förhållanden med bra isolasjon. Stora glaspartier etc vill höja behovet. Wineguardian har en kalkylator där du kan räkna ut kylbehovet. (Eftersom det är deras sida kommer dom självklart föreslå deras egna modeller, men du kan använda kalkylatorn som en indikation på vad du behöver för styrka oavsett vilket märke du använder) https://wineguardian.com/wine-cellar-cooling-units/wine-cellar-cooling-calculator/

Om du skall ha en "genom väggen" enhet är det viktigt att tänka på att det blåses ut en del varmluft på baksidan, så rummet där den "varma sidan" står bör vara minst dubbelt så stort som vinrummet (i kubik) och väl ventilerat. Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället. Sen finns det ju split-system (typ som en värmepump) med en utomhusdel som låter och en inomhusdel som är jättetyst. Går att dra slang från utomhusdelen till inomhusdelen ett gäng meter, men allt beror ju på hur ditt hus ser ut.

Jag är absolut bättre på vinkylar än vad jag är på aggregat, men har du frågor eller funderingar så hojta gärna så ska jag göra mitt bästa för att svara :)
¨Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället.¨ Vilket aggregat är detta?
 
¨Det finns även aggregat där man kan koppla på en utloppsslang och leda varmluften ut via yttervägg i stället.¨ Vilket aggregat är detta?

Dom jag känner till är Wine Guardians WG15 och WG25. Det är ett "genom väggen"-aggregat och man kan montera på en bakplatta som man då kopplar ett rör till.
upload_2018-8-17_15-18-55.png
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vinrummet har tagit lite halt tyvärr pga ekonomiska problem och försenad inflytt... Men jag skall följa upp med bilder tills det är klart. 100% lovar det!
Och Umeåbor här forumet kanske blir inbjudna till en BYOB :D
 

MB2014

Medlem
Vinrummet har tagit lite halt tyvärr pga ekonomiska problem och försenad inflytt... Men jag skall följa upp med bilder tills det är klart. 100% lovar det!
Och Umeåbor här forumet kanske blir inbjudna till en BYOB :D

Det låter ju riktigt trevligt, både med bilderna och förhoppning om BYOB!
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej Johan!

Hur går det för dig med vinrummet, vi håller nämligen på att bygga nu.
Tittat på Coolmaster CU-350?

Mvh Nils
Hej Nils!

Jag önskar jag kunde säga att jag installerat vinaggregatet men när man planerar ett vinrum i ett hus så skall man ha i åtanke en sak.. Ljudnivå... Efter närmare överläggande så insåg vi att ett sådant aggregat aldrig skulle gå att installera i huset som för övrigt är knäpptyst.
Vinskåpet som är installerat i vinrummet låter så otroligt mycket när vi ska sova, och då är det ett "tyst" vinskåp.

Får helt enkelt leva med att det är ca 18-19 året runt.

Hur stort blir ert och vart i huset är det placerat? :D
 

Ludvig

Medlem
Hur är det med uppvärmningen i huset, finns det ingen kyla du kan ta därifrån? Själv har jag förmånen att kunna använda kylan från bergvärmepumpen och när jag läser de tekniska specifikationerna är ljudnivån för konvektorn endast 27db.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur är det med uppvärmningen i huset, finns det ingen kyla du kan ta därifrån? Själv har jag förmånen att kunna använda kylan från bergvärmepumpen och när jag läser de tekniska specifikationerna är ljudnivån för konvektorn endast 27db.
Tyvärr så rekommenderade husbyggarna oss att välja fjärrvärme :(
 
Toppen