Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrumsprojekt, tacksam för input!

Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Jag har en kontakt som förmodligen skulle älska att bygga om en sådan grej om han hade tid, han hackade undercentralen i sitt hyreshus och satte upp nya givare i sin lägenhet som gav honom full klimatkontroll efter att hyresvärden vägrade att lyssna när han klagade på kylan...

Men jag ringde ÅF-support hos två olika tillverkare igår och ingen av dem rekommenderade värmepump då de inte var byggda för att hålla jämn temp i så små utrymmen, framförallt inte kyla i de temeraturområden jag vill vara.

Så för min del kommer jag utreda frikyla ifrån bergvärmen, blir det orealistiskt köper jag ett aggregat ämnat för vinkällare.
 

Pontus

Medlem
Fjärrkontrollen innehåller en tempsensor och pumpen en sensor, fjärren skickar kommandon till pumpen med processorn sitter mycket riktigt i pumpen.
Jag var lite otydlig där, med att hacka fjärrkontrollen menade jag hacka EN fjärrkontroll som kan styra pumpen som man vill.

-Jag började fundera på om man kanske kunde styra pumpen med en Arduino och efter att ha kollat på lite olika forum så har ju ett gäng nördar mycket riktigt redan satt igång och hacka en pump. Vilka sköna lirare btw.

Saken är den att det här är elektroniknördar och inte vinnördar så ingen verkar har provat att skriva kod för att styra ner pumpen på kallare temperaturer.
Eftersom den tråden är högst levande hade det kanske varit läge att droppa en ödmjuk och välskriven post om hur kul det vore om de kunde hacka pumpen så att den går att köra på 12 grader och funkar för vinnördar. Jag misstänker att någon lätt lär anta utmaningen.

Förutsatt att man har en fungerande kod skulle man kunna bygga en vinkylare av en AC med komponenter för några hundringar på Kjell.
Jag känner tyvärr inte att jag riktigt har tid att ge mig in i det här och följa upp men någon annan på forumet kanske har lust att ge sig i kast med elektroniknördarna?
Vi måste väl ha några Arduino-nördar på forumet?
Haha, man kan väl lugnt påstå att folk har för lite att göra :). Frågan är var begränsningarna sitter, men ingenting är ju omöjligt som det brukar heta. Jag kan grotta ner mig lite i detta, ser kul ut.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Men jag ringde ÅF-support hos två olika tillverkare igår och ingen av dem rekommenderade värmepump då de inte var byggda för att hålla jämn temp i så små utrymmen, framförallt inte kyla i de temeraturområden jag vill vara.

Så för min del kommer jag utreda frikyla ifrån bergvärmen, blir det orealistiskt köper jag ett aggregat ämnat för vinkällare.
Jag fick samma svar när jag kontaktade Daikin - de vill inte sälja värmepumpar för att använda i vinrum. Ett vinkylaggregat är 3-4 gånger dyrare, men verkar vara en bättre idé.
 

Pontus

Medlem
Jag blir så trött på detta problem. Hur svårt kan det vara för någon att bygga ett aggregat som tillfredsställer oss vinnördar in i minsta mikroskopiska detalj?
Specifikation:
  • Kylning ner till 10 grader
  • Uppvärmning (vinterfunktion)
  • Arbetsområde på omgivande temperatur -30 <-> +30
  • Kontrollerad luftfuktighet (inställningsbart)
  • Full automatik
  • Allt övervakningsbart och inställningsbart via app i mobilen, dagliga driftrapporter, larm, diagram på höjden och tvären
  • Cool design, stor "vill ha"-faktor
  • Pris: 10.000 inkl moms
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Jag blir så trött på detta problem. Hur svårt kan det vara för någon att bygga ett aggregat som tillfredsställer oss vinnördar in i minsta mikroskopiska detalj?
Specifikation:
  • Kylning ner till 10 grader
  • Uppvärmning (vinterfunktion)
  • Arbetsområde på omgivande temperatur -30 <-> +30
  • Kontrollerad luftfuktighet (inställningsbart)
  • Full automatik
  • Allt övervakningsbart och inställningsbart via app i mobilen, dagliga driftrapporter, larm, diagram på höjden och tvären
  • Cool design, stor "vill ha"-faktor
  • Pris: 10.000 inkl moms
Hade ungefär samma diskussion med syrran som jobbat marknad i kyla/klimatbranschen men kom väl fram till att kundsegmentet som efterfrågar den typen av pryl är vi som växt ur ett eller två lagringsskåp och har utrymmet i bostaden att göra ett dedikerat rum men inte ekonomiskt tillhör kategorin som köper vinkällare på totalentreprenad... Förmodligen inte asmånga på 100k invånare...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag blir så trött på detta problem. Hur svårt kan det vara för någon att bygga ett aggregat som tillfredsställer oss vinnördar in i minsta mikroskopiska detalj?
Specifikation:
  • Kylning ner till 10 grader
  • Uppvärmning (vinterfunktion)
  • Arbetsområde på omgivande temperatur -30 <-> +30
  • Kontrollerad luftfuktighet (inställningsbart)
  • Full automatik
  • Allt övervakningsbart och inställningsbart via app i mobilen, dagliga driftrapporter, larm, diagram på höjden och tvären
  • Cool design, stor "vill ha"-faktor
  • Pris: 10.000 inkl moms
Priset är nog den kritiska frågan. jag är inne på att jag är tvungen att skaffa en sån här:
http://vinlagring.se/wine-master-c50-sr-kylaggregat.html
verkar som om den klarar dina 5 första punkter.
Zanotti är på väg att etablera sig på den svenska marknaden - men jag tror att de kommer att bli ännu dyrare. De som bygger den här typen av aggregat vet nog att vinnördar inte är så priskänsliga.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Hej!

Liten update, har nu fått tillträde till huset och flytt är i full gång, har fixat ett extra sovrum som låg överst på vår "gemensamma" priolista och började riva bröstpanelen i hobbyrummet för att förbereda inför mitt källarbygge... Dock insåg jag då att väggen mot mitt uteförråd inte är betong som jag trodde utan lättklinker. Jag hade avskrivit det då jag vill ha access till vinkällare inifrån huset och tänkte att såga upp en dörr i betongvägg är lite overkill men lättklinker är ju en helt annan femma. Samtidigt har jag använt det förrådet som mellanlandning för mina flaskor då jag inte kunnat flytta allt på en gång och ville låta avintage-spåpen stå avstängda ett par dagar efter att jag flyttat dem och förrådet håller väldigt bra temp, även den veckan som var väldigt varm...

Så nu börja nog planen bli att såga ut så jag kan sätta en dörr mellan hobbyrummet och förrådet, håller på att övervaka temperaturen där inne för att se om jag behöver koppla på extra klimat, förmodligen behövs lite stödvärme på vintern.

Gör en repost på bilden från förra sidan.

vinrum.jpeg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Snyggt, lecablock har ju attans bra isolervärde också så du lär inte behöva göra något extra då ju
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Snyggt, lecablock har ju attans bra isolervärde också så du lär inte behöva göra något extra då ju
Exakt, har haft kyla/värme-kille och tittat på det och han såg ingen anledning att tilläggsisolera mer än ev den befintliga dörren på förrådet samt att han trodde han hade en luftvärmepump med tillräckligt lågt deltavärde han kunde installera så jag slapp gå på de här vinrumsaggregaten.

Såg även de där metallställen ifrån röka/kröka/göka eller vad de hetten, riggar jag sådana tror jag att jag ganska ledigt kan få plats med 1500+ flaskor och fortfarande ha gott om plats för ost/sylt/potatis osv.
 

Pontus

Medlem
Exakt, har haft kyla/värme-kille och tittat på det och han såg ingen anledning att tilläggsisolera mer än ev den befintliga dörren på förrådet samt att han trodde han hade en luftvärmepump med tillräckligt lågt deltavärde han kunde installera så jag slapp gå på de här vinrumsaggregaten.

Såg även de där metallställen ifrån röka/kröka/göka eller vad de hetten, riggar jag sådana tror jag att jag ganska ledigt kan få plats med 1500+ flaskor och fortfarande ha gott om plats för ost/sylt/potatis osv.
Vilken värmepump rekommenderar han, vet du det? Är ju riktigt intressant att känna till en som kyler tillräckligt och håller hyfsat konstant temp. Återkom gärna med info, skulle verkligen uppskattas.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Vilken värmepump rekommenderar han, vet du det? Är ju riktigt intressant att känna till en som kyler tillräckligt och håller hyfsat konstant temp. Återkom gärna med info, skulle verkligen uppskattas.
Jepp, jag meddelar när jag får besked, han har inte fått tillfredställande svar ifrån de tillverkare än han kontaktat men säger att många är på semester så det lär väl inte bli förrän i augusti. Det som jag gillar med den här killen är att han känns väldigt tekniskt kompetent och samtidigt inte har någon direkt varumärkeslojalitet så man kan resonera med honom vad som verkar vettigast utan att hans lösningar alltid lutar åt samma tillverkare.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Vilken värmepump rekommenderar han, vet du det? Är ju riktigt intressant att känna till en som kyler tillräckligt och håller hyfsat konstant temp. Återkom gärna med info, skulle verkligen uppskattas.

Lutar tydligen åt Nibe, men han väntar fortfarande på att rätt produkttekniker hos dem skall komma tillbaka ifrån semester och svara på frågor. Deras pumpar går att ställa in på båda värme och kyla ned till 10c, det som är lurigt är deltavärdet alltså hur snabbt termostaten reagerar på temperaturförändring... Om specen i manualen stämmer så verkar den behöva 3c förändring ifrån inställd temperatur inom en timme för att börja agera och det borde ju fungera bra med tanke på att mina Avintage-skåp fungerar som så att de drar igång kyla när de blir 14c, slår av när de gått ned till 10 och då hålls stabila 12c i flaskorna. Samma princip borde fungera i källare.

Jag har nu även mätt temp i källaren under juli, den håller sig mellan 15,2 och 17,1 och har inte gått över ens när vi hade ett par tre hyfsat soliga och varma dagar på raken så jag får nog rätt mycket klimat "gratis" utifrån att förrådet är halvt nedgrävt.
 

Pontus

Medlem
Lutar tydligen åt Nibe, men han väntar fortfarande på att rätt produkttekniker hos dem skall komma tillbaka ifrån semester och svara på frågor. Deras pumpar går att ställa in på båda värme och kyla ned till 10c, det som är lurigt är deltavärdet alltså hur snabbt termostaten reagerar på temperaturförändring... Om specen i manualen stämmer så verkar den behöva 3c förändring ifrån inställd temperatur inom en timme för att börja agera och det borde ju fungera bra med tanke på att mina Avintage-skåp fungerar som så att de drar igång kyla när de blir 14c, slår av när de gått ned till 10 och då hålls stabila 12c i flaskorna. Samma princip borde fungera i källare.

Jag har nu även mätt temp i källaren under juli, den håller sig mellan 15,2 och 17,1 och har inte gått över ens när vi hade ett par tre hyfsat soliga och varma dagar på raken så jag får nog rätt mycket klimat "gratis" utifrån att förrådet är halvt nedgrävt.
Stort tack!
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Stort tack!
Det blir en Nibe Aria, mellanstorlek, typ 16-17k efter rot. Har förtroende för klimatkillen och han är övertygad om att det kommer att fungera, men jag skall sätta en uppkopplad termometer som loggar med ganska täta intervall och se hur temperaturen sköter sig. Blir det inte tillräckligt stabilt kan jag ta och flytta innedelen till vardagsrummet och ha AC på sommarn istället ;-)
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Vilken värmepump rekommenderar han, vet du det? Är ju riktigt intressant att känna till en som kyler tillräckligt och håller hyfsat konstant temp. Återkom gärna med info, skulle verkligen uppskattas.

Sådär en Nibe Aria installerad igår. Minsta modellen på "innedelen" och mellanmodellen på utedelen. Nu hann det ju tyvärr bli lite kallt, hade gärna hunnit testa den med 18-20c i luften men nu är det bara 15 här... den gick dock snabbt ned i 12 och har hållit det väl varje gång jag kollat termometern jag har där inne. Har beställt en termometer som skall skicka mätdata var 15e minut så jag kan se om/hur det svajar över tid.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Ok, nu händer det lite grejer även om jag måste renovera vinkällaren lite i lönn om kvällarna så det inte framstår att jag prioriterar den över de saker som behöver göras inne i huset...

Här kommer lite bilder, först hade jag tänkt låta bli att måla och låta den fuktflagnade färgen vara men när jag fick ned hyllorna fick ja gdra en suck och inse att jag får göra som jag gjorde med garaget, måla om allt innan jag inreder annars kommer jag ångra mig för evigt och aldrig göra något åt det.

IMG_6855.JPG

Observera att skämslådorna är hämtade (tomma) på bolaget inför flytten ;-)
IMG_0142.JPG

Hyllor nedplockade, givetvis satt det ett eluttag med inmurad sladd typ precis där jag avsett såga en dörr in till huset.
IMG_9907.JPG

Givetvis är friskluftsintaget för husets kaminer i vinkällaren, kommer generera onödig ventilation/kylning av källaren vintertid så jag behöver bygga en bypass.
IMG_2802.JPG

Väggarna målade. Fun fact: varje gång jag gör något här lyfter jag typ 7-800kg vin.
IMG_1671.JPG

Byggde en låda över det vansinnigt överdimensionerade firskluftsintaget, Kommer koppla in det på ventilationsröret som går bredvid med ett T-rör och har även satt en ventil man får komma ihåg att stänga inne i huset när man eldar så att jag inte suger uppvärmda luften ur huset.

Har även fått upp temperaturbevakning! Efter att ha letat efter rätt grej utan att vara riktigt nöjd här hemma kollade jag på alibaba och givetvis hade Xiaomi en hel svit med hemautomationsprylar som kostade en spottstyver av allt jag hittade här så nu loggar jag temp/luftfuktighet och kan se det i realtid i telefonen och får grafer på historisk data plus möjlighet att sätta larm om temperaturer bryter vissa värden. Som det ser ut håller Niben väldigt jämn och fin temperatur och bonus är att man kan även få en bild av hur den jobbar via luftfuktighetskurvan då den har en avfuktande effekt när den är i drift. Får se hur det blir när jag ställer om den till värme senare i höst (nu är det kyla inställt):
IMG_6128.jpg


Det var allt för den här gången, återkommer med vidare framsteg!
 

Pontus

Medlem
Ok, nu händer det lite grejer även om jag måste renovera vinkällaren lite i lönn om kvällarna så det inte framstår att jag prioriterar den över de saker som behöver göras inne i huset...

Här kommer lite bilder, först hade jag tänkt låta bli att måla och låta den fuktflagnade färgen vara men när jag fick ned hyllorna fick ja gdra en suck och inse att jag får göra som jag gjorde med garaget, måla om allt innan jag inreder annars kommer jag ångra mig för evigt och aldrig göra något åt det.

Visa bifogad bild 11070
Observera att skämslådorna är hämtade (tomma) på bolaget inför flytten ;-)
Visa bifogad bild 11071
Hyllor nedplockade, givetvis satt det ett eluttag med inmurad sladd typ precis där jag avsett såga en dörr in till huset.Visa bifogad bild 11072
Givetvis är friskluftsintaget för husets kaminer i vinkällaren, kommer generera onödig ventilation/kylning av källaren vintertid så jag behöver bygga en bypass.
Visa bifogad bild 11073
Väggarna målade. Fun fact: varje gång jag gör något här lyfter jag typ 7-800kg vin.
Visa bifogad bild 11074
Byggde en låda över det vansinnigt överdimensionerade firskluftsintaget, Kommer koppla in det på ventilationsröret som går bredvid med ett T-rör och har även satt en ventil man får komma ihåg att stänga inne i huset när man eldar så att jag inte suger uppvärmda luften ur huset.

Har även fått upp temperaturbevakning! Efter att ha letat efter rätt grej utan att vara riktigt nöjd här hemma kollade jag på alibaba och givetvis hade Xiaomi en hel svit med hemautomationsprylar som kostade en spottstyver av allt jag hittade här så nu loggar jag temp/luftfuktighet och kan se det i realtid i telefonen och får grafer på historisk data plus möjlighet att sätta larm om temperaturer bryter vissa värden. Som det ser ut håller Niben väldigt jämn och fin temperatur och bonus är att man kan även få en bild av hur den jobbar via luftfuktighetskurvan då den har en avfuktande effekt när den är i drift. Får se hur det blir när jag ställer om den till värme senare i höst (nu är det kyla inställt):
Visa bifogad bild 11075

Det var allt för den här gången, återkommer med vidare framsteg!
Ser fint ut! Men är inte luftfuktigheten något hög?
 

Sundbom

Medlem
Ser fint ut! Men är inte luftfuktigheten något hög?

Funderar ibland på luftfuktigheten i min egen vinkällare. Har oftast över 80 % vilket många tycker är för högt. Jag bryr mig inte alls om att få etiketterna förstörda eller så, utan är isåfall lite orolig över att korkarna ska mögla. Men många vinmakares källare är ju extremt fuktiga med massor av mögelsvampar som ligger som ett täcke över flaskorna. Där är det ju inget att vara orolig för, snarare tvärtom. Vad är skillnaden egentligen. Någon som har bra förklaringar?

Ska eventuellt byta hydrometer. Vet inte om min är 100 tillförlitlig. Känns mindre fuktigt än vad den visar.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Ser fint ut! Men är inte luftfuktigheten något hög?
Jo, kanske, men eftersom jag givetvis köpte flera sensorer och har placerat i huset och utanför så kan jag konstatera att vi har det rätt fuktigt överlag utomhus och jag har två ventiler i källaren så det är nog inte så konstigt. Tänkte börja med att hålla lite koll på den nu när jag antar att jag snart får ställa om pumpen till värme och se vad som händer efter det.
 
Toppen