Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinrumsprojekt, tacksam för input!

Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Ok, efter som jag ändå skyfflat lådorna fram och tillbaka ett par ggr i vinkällaren så kunde jag lika väl göra det ett par ggr till så jag bestämde mig att lägga golvplattor på det slitna betonggolvet. Fick oväntat tips av min kompis "betongmicke" som jag bett om hjälp med att skära ut en dörr in till huset då det visade sig att han hade mer erfarenhet av vinkällarbygge än jag gissat. Tydligen har han hjälpt till att bygga vinkällare åt kocklandslaget och då lastade de in en massa finkornig akvariesand på golvet som enligt utsago skulle kunna rädda tappade flaskor. Jag valde golvplattor ifrån Jula.
IMG_6429.JPG

Sen fick jag flytta tillbaka allt igen och börja montera vinställen:
IMG_4998.JPG

Labbade med lite olika sätt att montera hörnen men kom fram till detta, kommer att tappa en vertikal stapel per sida men jag tyckte det blir snyggast med flaskorna såhär. Tappar en vertikal rad på det högra stället och likadant i hörnet på andra sidan rummet men det blir totalt 40 platser jag går miste om och jag tycket som sagt det här var snyggare än att lämna ett mellanrum i hörnet.
IMG_5031.JPG

Montera, markera, dubbelkolla, borra, plugga, montera, skruva och om igen:
IMG_2735.JPG

Första nivån klar!
Hade först tänkta ta RTA-ställ men jag tittade en minut på monteringsvideon och insåg att det inte var något för mitt tålamod. Hittade dessa i en annan tråd på forumet ifrån en lustig webshop som hette "Röka Kröka Göka", efter lite efterforskning visade det sig vara vad jag gissar är ett millenials-anpassat skin på PGW Produkters hemsida, så jag beställde därifrån:
https://www.pgw.se/vinstall-metall-50-flaskor.html

Mycket lätta att montera, lite pill när man har betongvägg och behöver borra och plugga men i övrigt lätta att arbeta med och går att bygga på höjden, blir väldigt stabila när man ankrar dem.

Enda negativa är att de är paketerade i krympplast och någon har vart väldigt frikostig med värmepistolen så det är sjukt frustrerande jobb att få ut dem ;-)
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Sådär, ställen ankrade, vinet hyfsat sorterat och inventerat:
IMG_9413.JPG

Skall beställa 4-6 ställ till och ta bort eljacket på vänstersidan och bygga vidare där. Trodde typ dubbla utrymmet mot bestånd skulle räcka men det behövs mer för att få den ordning och tillväxtutrymme jag vill ha. Plus att svärfar shanghai'ade lite mer plats än han blivit lovad ;-)
IMG_5563.JPG

Men grymt nöjd med ställen, som många reviews säger är de rangliga innan man ankrar dem men när skruvarna sitter är de väldigt stabila.
Skall sannolikt kapa till ett hyllplan att lägga ovanpå.
 

Pontus

Medlem
Sådär, ställen ankrade, vinet hyfsat sorterat och inventerat:
Visa bifogad bild 11184
Skall beställa 4-6 ställ till och ta bort eljacket på vänstersidan och bygga vidare där. Trodde typ dubbla utrymmet mot bestånd skulle räcka men det behövs mer för att få den ordning och tillväxtutrymme jag vill ha. Plus att svärfar shanghai'ade lite mer plats än han blivit lovad ;-)
Visa bifogad bild 11186
Men grymt nöjd med ställen, som många reviews säger är de rangliga innan man ankrar dem men när skruvarna sitter är de väldigt stabila.
Skall sannolikt kapa till ett hyllplan att lägga ovanpå.
WOW!
 

Silex

Medlem
Sådär, ställen ankrade, vinet hyfsat sorterat och inventerat:
Visa bifogad bild 11184
Skall beställa 4-6 ställ till och ta bort eljacket på vänstersidan och bygga vidare där. Trodde typ dubbla utrymmet mot bestånd skulle räcka men det behövs mer för att få den ordning och tillväxtutrymme jag vill ha. Plus att svärfar shanghai'ade lite mer plats än han blivit lovad ;-)
Visa bifogad bild 11186
Men grymt nöjd med ställen, som många reviews säger är de rangliga innan man ankrar dem men när skruvarna sitter är de väldigt stabila.
Skall sannolikt kapa till ett hyllplan att lägga ovanpå.
Oj, så bra det blev. Nu blir jag lite avundsjuk...även om jag tycker mig ana en visst brist på champagne i källaren ;)
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Oj, så bra det blev. Nu blir jag lite avundsjuk...även om jag tycker mig ana en visst brist på champagne i källaren ;)
Tack! Jag är benägen att hålla med, framförallt skulle jag kunna ha mer årgångsskumpa som kan/skall ligga länge, vad gäller NV så ligger jag rätt bra i fas med drickfönster/konsumtionstakt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hade först tänkta ta RTA-ställ men jag tittade en minut på monteringsvideon och insåg att det inte var något för mitt tålamod. Hittade dessa i en annan tråd på forumet ifrån en lustig webshop som hette "Röka Kröka Göka", efter lite efterforskning visade det sig vara vad jag gissar är ett millenials-anpassat skin på PGW Produkters hemsida, så jag beställde därifrån:
https://www.pgw.se/vinstall-metall-50-flaskor.html
Snyggt, jag har använt vinhyllorna till IKEAs Ivar, men de här verkar både snyggare och billigare - blir att skaffa ett gäng
 

Daniel Stam

Medlem
Ok, efter som jag ändå skyfflat lådorna fram och tillbaka ett par ggr i vinkällaren så kunde jag lika väl göra det ett par ggr till så jag bestämde mig att lägga golvplattor på det slitna betonggolvet. Fick oväntat tips av min kompis "betongmicke" som jag bett om hjälp med att skära ut en dörr in till huset då det visade sig att han hade mer erfarenhet av vinkällarbygge än jag gissat. Tydligen har han hjälpt till att bygga vinkällare åt kocklandslaget och då lastade de in en massa finkornig akvariesand på golvet som enligt utsago skulle kunna rädda tappade flaskor. Jag valde golvplattor ifrån Jula.
Visa bifogad bild 11128
Sen fick jag flytta tillbaka allt igen och börja montera vinställen:
Visa bifogad bild 11129
Labbade med lite olika sätt att montera hörnen men kom fram till detta, kommer att tappa en vertikal stapel per sida men jag tyckte det blir snyggast med flaskorna såhär. Tappar en vertikal rad på det högra stället och likadant i hörnet på andra sidan rummet men det blir totalt 40 platser jag går miste om och jag tycket som sagt det här var snyggare än att lämna ett mellanrum i hörnet.
Visa bifogad bild 11130
Montera, markera, dubbelkolla, borra, plugga, montera, skruva och om igen:
Visa bifogad bild 11131
Första nivån klar!
Hade först tänkta ta RTA-ställ men jag tittade en minut på monteringsvideon och insåg att det inte var något för mitt tålamod. Hittade dessa i en annan tråd på forumet ifrån en lustig webshop som hette "Röka Kröka Göka", efter lite efterforskning visade det sig vara vad jag gissar är ett millenials-anpassat skin på PGW Produkters hemsida, så jag beställde därifrån:
https://www.pgw.se/vinstall-metall-50-flaskor.html

Mycket lätta att montera, lite pill när man har betongvägg och behöver borra och plugga men i övrigt lätta att arbeta med och går att bygga på höjden, blir väldigt stabila när man ankrar dem.

Enda negativa är att de är paketerade i krympplast och någon har vart väldigt frikostig med värmepistolen så det är sjukt frustrerande jobb att få ut dem ;-)
Snyggt! Vinställen påminner mycket om Quercia. http://www.quercia.se/Vin-produkter.htm
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hail to the vinrum!
-Hålle med föregående talare, det enda som saknas är en vägg med skumpa :)
 

v_skogh

Medlem
Det ser riktigt bra ut. Vad är det för golv?
Vad skulle du anse om golvet i en mer möblerad vinkällare. Alltså tillsammans med bord och stolar. Skulle det fungera att ha, säg pinnstolar på golven eller duger det endast att gå/stå på?
Jag har själv idag ett rätt fult klinkersgolv där min vinkällare ska etableras och jag har egentligen ingen lust att riva upp det.
 

Ludvig

Medlem
Jag är nyfiken på vad du exakt köpte för temp/luftighetsmätare. Jag har varit inne och letat men hittar ingen med ”svensk” 220-sockel. Jag är själv i startgroparna med mitt vinrum men får lite prestationsångest när jag ser vad du gjort. Jag får se om jag vågar publicera lite bilder när jag kommer igång. Jag har dock turen att rören till bergvärmen går igenom rummet så jag har satsat på frikyla, som installeras i november
1778F85D-6551-4E2F-A7C0-27FD51A49C2F.jpeg
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Det ser riktigt bra ut. Vad är det för golv?
Vad skulle du anse om golvet i en mer möblerad vinkällare. Alltså tillsammans med bord och stolar. Skulle det fungera att ha, säg pinnstolar på golven eller duger det endast att gå/stå på?
Jag har själv idag ett rätt fult klinkersgolv där min vinkällare ska etableras och jag har egentligen ingen lust att riva upp det.
Golvplattor ifrån Jula (https://www.jula.se/catalog/tradgar.../golvplattor/golvplattor-av-akaciatra-374021/)
De kör dem på rea med jämna mellanrum, fick idén efter att jag lagt det på balkongen. Bör fungera med pinnstolar, mellanrummen mellan stavarna är under centimetern och det finns även i en variant med fler och mindre stavar som jag tror sitter tätare. Sen blir det ju givetvis inte lika stabilt som parkett.
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Jag är nyfiken på vad du exakt köpte för temp/luftighetsmätare. Jag har varit inne och letat men hittar ingen med ”svensk” 220-sockel. Jag är själv i startgroparna med mitt vinrum men får lite prestationsångest när jag ser vad du gjort. Jag får se om jag vågar publicera lite bilder när jag kommer igång. Jag har dock turen att rören till bergvärmen går igenom rummet så jag har satsat på frikyla, som installeras i november
Visa bifogad bild 11230
Köpte Xiaomi Mijia gateway + givare, gateway'n har kinesisk sockel men man får med adapter (dock lite plastig/rackig så jag köpte en ce-märkt på kjell & co för en hundring), givaren går på batteri. Fungerar väldigt bra dock verkar de köra en egen variant av zigbee så det går inte att koppla ihop med andra sådana grejer som går på öppen standard.
 
Toppen