Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Santa Barbara (samt L.A. och LV)

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, precis som rubriken lyder så finns det lite planer på att tillbringa en vecka vid denna destination i sommar. Det kommer inte endast vara vin i fokus, men befinner man sig i en vinregion så borde man såklart engagera sig i vin i någon mån. Ojai Vineyards, Brewer-Clifton och Au Bon Climat finns ju inom räckhåll om inte annat.

Enstaka producentbesök kan vara intressant, men mycket kommer säkerligen att upplevas på vinbarer och restauranger snarare än tasting rooms.

Tips, knep och knåp mottages med stor tacksamhet! :)
 

chambertin

Medlem
Jo, precis som rubriken lyder så finns det lite planer på att tillbringa en vecka vid denna destination i sommar. Det kommer inte endast vara vin i fokus, men befinner man sig i en vinregion så borde man såklart engagera sig i vin i någon mån. Ojai Vineyards, Brewer-Clifton och Au Bon Climat finns ju inom räckhåll om inte annat.

Enstaka producentbesök kan vara intressant, men mycket kommer säkerligen att upplevas på vinbarer och restauranger snarare än tasting rooms.

Tips, knep och knåp mottages med stor tacksamhet! :)
Brewer-Clifton Pinot Noir var gott men baksidesetiketten suger.;)
Låter som en extra trevlig semester det där. Kan i likhet med @Larseman inte annat än heja på och önska er en skön upplevelse.
Kanske skall du lusläsa Michel Jamais' blogg efter tips innan. Finns väl få i Sverige som brinner så för Amerikanska viner.
http://caferotsunda.blogspot.se
 

Mats

Gone todash....
Jag har varit till Rancho Sisquoc, Zaca Mesa och Fess Parker och av dessa var Sisquoc absolut bäst, men nu är de väl 20 år sedan så mycket kan ju ha ändrats. Jag köpte en cab hos dem som jag sparade i ca 10 år och den var bland de bästa USA-cabar jag druckit. (Kommer du ihåg den @StefanAkiko , vi drack den ute hos Ove i Stöcksjö?). De ligger i Santa Maria Valley som ligger ovanför Santa Ynez Valley så de är inte med på den excellenta kartan från @chambertin . Den som skulle kunna ha bäst koll är väl annars @Elvis .
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har varit till Rancho Sisquoc, Zaca Mesa och Fess Parker och av dessa var Sisquoc absolut bäst, men nu är de väl 20 år sedan så mycket kan ju ha ändrats. Jag köpte en cab hos dem som jag sparade i ca 10 år och den var bland de bästa USA-cabar jag druckit. (Kommer du ihåg den @StefanAkiko , vi drack den ute hos Ove i Stöcksjö?). De ligger i Santa Maria Valley som ligger ovanför Santa Ynez Valley så de är inte med på den excellenta kartan från @chambertin . Den som skulle kunna ha bäst koll är väl annars @Elvis .
Ja du @Mats , i mitt minne finns fast förankrat ett vin som du tog med. Det var ohyggligt bra. En av anledningarna till att jag sörjer att CT inte fanns tillgängligt tidigare. Nice buy! Perfect timing :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Äntligen är denna resa bokad och klar (övervägde länge att avstå med tanke på dollarkursen). Vi kommer att åka den 16/7 och vara i Santa Barbara en vecka innan vi beger oss till vattenhålet LA. Har fortfarande inte bokat upp mig på något särskilt och kommer mest troligt inte att göra det heller. Tar dagen som den kommer är tanken, men jädrar vad nyfiken jag är på miljön i sig och hur genuin och utpräglad vinkulturen är.

Mer tips, knep och knåp är fortfarande välkommet, för visst måste det väl finnas fler personer på forumet med erfarenheter från området kan jag tycka? :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hahaha... Då kanske till och med @Mattias S kan få ett WOTN... @Magikern förlorade sin oskuld senast... ;)
Eventuellt kommer du @Mattias S flyga samma plan som ett par vänner som mig som gör en liknande resa (dock med mindre vin).
WOTN lämnar jag över till er andra. Jag har dock varit nära ett par gånger men har alltid blivit brädad i slutspurten. :)

Jag har dock bidragit med de flesta överraskningarna tror jag. ;)
 

Elvis

Medlem
Santa Barbara är väldigt trevligt! Jag var där ett par gånger när jag bodde i LA men har inga bra tips egentligen.

Däremot kan jag tipsa om en del restauranger och vinbutiker i LA. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Santa Barbara är väldigt trevligt! Jag var där ett par gånger när jag bodde i LA men har inga bra tips egentligen.

Däremot kan jag tipsa om en del restauranger och vinbutiker i LA. ;)
Då LA också kommer att besökas en vecka så tar jag gärna emot tips där också. Har dock utforskat denna stad ganska väl vilket du kan se här, men jag kan såklart ha missat några guldkorn, framförallt trevliga restauranger med bra vin utan att nödvändigtvis hålla stjärnklass.

The Wine House rockar mest av alla butiker i alla fall, helt utan tvekan. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Förr så hade jag kulhål på min resväska i form av klistermärken, vilket alltid uppskattades då det faktiskt såg riktigt äkta ut. Tyvärr finns inte den väskan kvar, numera kör jag med radioaktivitet istället. :)

image.jpg


Sitter på Landvetter och inväntar första etappen på resan med lite lagom med fjärilar i magen. Höga förväntningar dessutom, men fy vad jobbigt med en restid närmare 15 timmar. :(

Tjolavipp!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Förr så hade jag kulhål på min resväska i form av klistermärken, vilket alltid uppskattades då det faktiskt såg riktigt äkta ut. Tyvärr finns inte den väskan kvar, numera kör jag med radioaktivitet istället. :)

Visa bifogad bild 4526

Sitter på Landvetter och inväntar första etappen på resan med lite lagom med fjärilar i magen. Höga förväntningar dessutom, men fy vad jobbigt med en restid närmare 15 timmar. :(

Tjolavipp!

Verkar vara ett genomtänkt val att ha en resväskan som symboliserar kärnkraftsvapen i samband med en resa till USA. Säg bomb på planet också så kan du kalla det helg sen! ;) Flyg försiktigt!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Förr så hade jag kulhål på min resväska i form av klistermärken, vilket alltid uppskattades då det faktiskt såg riktigt äkta ut. Tyvärr finns inte den väskan kvar, numera kör jag med radioaktivitet istället. :)

Visa bifogad bild 4526

Sitter på Landvetter och inväntar första etappen på resan med lite lagom med fjärilar i magen. Höga förväntningar dessutom, men fy vad jobbigt med en restid närmare 15 timmar. :(

Tjolavipp!
-Återstår att se huruvida TSA uppskattar dekalen på din väska... Humor brukar inte vara deras starka sida...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Just nu:

image.jpg


Middag och flygplansplonk. Varken mat eller vin är särskilt gott egentligen, men det mesta känns som en festmåltid när man sitter inklämd i en flygstol anpassad för pygméer samtidigt som man är 195 cm lång och minst 100 kg tung.

Till råga på allt så verkar internet fungera toppenbra. :)

Rödtjut från Chile och lite Prosecco i glasen. Svartvinbärssaft och jäst päron/persikadricka mer exakt, men vi njuter i fulla drag ändå. :cigarr:

image.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Just nu:

Visa bifogad bild 4532

Middag och flygplansplonk. Varken mat eller vin är särskilt gott egentligen, men det mesta känns som en festmåltid när man sitter inklämd i en flygstol anpassad för pygméer samtidigt som man är 195 cm lång och minst 100 kg tung.

Till råga på allt så verkar internet fungera toppenbra. :)

Rödtjut från Chile och lite Prosecco i glasen. Svartvinbärssaft och jäst päron/persikadricka mer exakt, men vi njuter i fulla drag ändå. :cigarr:

Visa bifogad bild 4531
-inte så tokiga kabiner på de där Norwegian-termosarna även om man åker bak i skåpet.
-Och att de kör frri WIFI på alla flighter är ju ett plus, det har ju inte SAS lyckats med...
 
Toppen