Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Santa Barbara (samt L.A. och LV)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite gott igår på hotellrummet i Santa Monica ihop med lite ost och chark.

Lite supertraditionell Ribera...

image.jpg


Tjurigt, ungt och slankt (knappt medelfylligt). Det bjuder inte upp till särskilt mycket dans utan känns klart "snipigt" med stenhårda syror, men trots detta så finns det fin komplexitet att hitta under ytan och koncentrationen är oklanderlig.

Finstämd och nyanserad frukt med inslag av svarta vinbär, torkade bär, rökt te, jord, ljus tobak, järn, ceder och smörkola samt ett uns mentol, dill och blyerts i eftersmaken.

Jag gillar det, men hade önskat lite mer frukt och tyngd, men inser samtidigt att detta är ett vin som kommer utvecklas rejält med några år på rygg. Idag 90p om tio år garanterat några pinnar till. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Graham Becks Brut Zero är ett ambitiöst vin och kommer att tilltala dig om du gillar mycket torr cham... förlåt, sydafrikanskt mousserande vin! Å andra sidan är Roederer Estate 2006 sannolikt ett bättre vin! Å tredje sidan borde du ha möjlighet att hitta betydligt roligare stilla viner, som inte går att få tag på hemma, som borde ligga högre på din prioriteringslista än dessa mousserande. Antar att ditt utrymme trots allt är begränsat!

Tillägg: 2006 är en ny årgång för L'Ermitage, så du har sannolikt inte testat den årgången.
Så är det, men vi har ju lite bubbelprovning att tänka på i höst där tanken är att hitta något som kan stå upp mot diverse skumpor och utbudet i Sverige är ju sådär, men det verkar inte vara så mycket bättre i USA å andra sidan.

För egen del så är det max en plats jag har över för bubbel, men kanske borde jag satsa på Krugen som @Elvis tipsade om istället?

Jag vet ju dock att följande bubbel fick topplaceringar i bubbelprovningen i Umeå:

1:a 2005 Roederer Estate, L'Ermitage
2:a 2005 "J" Schram, Schramsberg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite Barbaresco bara för att ge Italien lite kärlek också och för att inte göra @Rexel och @Larseman ledsna...;)

2010 Produttori del Barbaresco Barbaresco

image.jpg


Ganska trevligt vin i medelfyllig kostym med syntetiska hallon, torkade rosor, russin, lakrits, järn och generösa mängder fat. Lite väl snällt och bumligt (saknar fokus) i munnen, men klart gott. Hade högre förväntningar på intensitet, tannin och längd. Lite för enkelt för sitt pris (35 dollars), men charmigt och lättdrucket. 88p
 

Rexel

Medlem
Lite Barbaresco bara för att ge Italien lite kärlek också och för att inte göra @Rexel och @Larseman ledsna...;)

2010 Produttori del Barbaresco Barbaresco

Visa bifogad bild 4609

Ganska trevligt vin i medelfyllig kostym med syntetiska hallon, torkade rosor, russin, lakrits, järn och generösa mängder fat. Lite väl snällt och bumligt (saknar fokus) i munnen, men klart gott. Hade högre förväntningar på intensitet, tannin och längd. Lite för enkelt för sitt pris (35 dollars), men charmigt och lättdrucket. 88p
:) Enligt min mening måste det ju slinka ner en Italien pava emellanåt annars kan man ju må lite dåligto_O
 

MartinE

Medlem
Så är det, men vi har ju lite bubbelprovning att tänka på i höst där tanken är att hitta något som kan stå upp mot diverse skumpor och utbudet i Sverige är ju sådär, men det verkar inte vara så mycket bättre i USA å andra sidan.

För egen del så är det max en plats jag har över för bubbel, men kanske borde jag satsa på Krugen som @Elvis tipsade om istället?

Jag vet ju dock att följande bubbel fick topplaceringar i bubbelprovningen i Umeå:

1:a 2005 Roederer Estate, L'Ermitage
2:a 2005 "J" Schram, Schramsberg
L'Ermitage 2005 hittar du fortfarande i beställningssortimentet på SB för 396 kr och den lär väl ersättas av 2006:an under hösten.

En vällagrad Krug till rimligt pris ska man alltid bejaka! Kanske något som kan stå upp mot diverse tasmanier och och andra utbölingar på era provningar i höst? ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Av det amerikanska bubblet tycker jag att du ska ta något från Iron Horse. Jag har för mig att "forumguden" Juhlin hyllar den i avsnittet om mousserande vin i 4000 Champagner.

Vad gäller champagne så skulle jag svänga förbi Wally's Wine och kolla om den Krug Grande Cuvée som de säljer för 150 dollar är från Roy Welland Collection. Om den är det (vilket jag tror) är den degorgerad 2006 och helt fantastisk. Fynd!
Denna Krug Grande Cuvée är det som Wally's Wine säljer för 149 dollar. Enligt personalen är flaskan från samma batch som de har sålt en längre tid, men inte verkar den ha degorgerats 2006, snarare 2012 eller läser jag fel?

https://www.krug.com/krugid/krug-grande-cuvee/421044
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Superhärlig långpromenad runt Beverly Hills och vidare till Westwood idag.

Första stoppet blev såklart Rodeo Drive där vårt enda syfte var att besöka ett snordyrt men väldigt trevligt konditori på insidan av Rodeo Collection. Lite av en tradition varje gång vi är på besök. Inget märkvärdigt, men frugan gillar traditioner och trevliga bakverk. :)

image.jpg


Efter ca en timmas promenad från Rodeo Drive så hamnade vi vid vårat huvudmål som var Wally's Wine efter rekommendation av @Elvis och det är bara att tacka för ett enastående tips! Supertrevligt ställe med härlig personal och strålande utbud. Verkar vara bra priser också.

image.jpg

image.jpg


Det blev två bubbel denna gång. Krug och Graham Beck som referens. Funderade länge på om jag borde släpa hem flaskorna men tror nog att jag poppar här på plats och njuter av mer än endast ett glas på en provning. Jag fyller ju 40 år om några dar dessutom. ;)

image.jpg


Efter detta trevliga besök så vände vi på klacken mot Beverly Hills igen med ett nytt tips på ett nyöppnat ställe på Canyon Road som kombinerar vinbar och retailförsäljning. Héritage heter stället och öppnade i oktober.

Fantastiskt fräscht ställe, troligtvis har till och med @Elvis missat detta helt med tanke på hur nyöppnat det är. Lite mer småskaliga producenter står på menyn, men klart mest från Bourgogne. Härligt kunnig personal med stor entusiasm. Vi satt som kungar i stora härliga fåtöljer dessutom. :cool:

image.jpg


Vi tog in lite ost och ett av de röda de hade på glas. En klart trevlig Bourgogne i rejält extraherad, mörkfruktig och kryddig stil med björnbär, vildhallon och peppar ihop med rikliga mängder fat. (87p)

image.jpg


Köpte även på mig två lite enklare CF från Loire som ska vara riktigt bra enligt vår vinkunniga tjej som serverade oss. Perfekt mellanklassvin, men allt annat än snyggt prissatt. Detta ställe sitter man och njuter av vin glasvis, det är inget ställe att köpa på sig retailvin. ;)

image.jpg


Efter detta så vände vi hem grymt svettiga och soldvedda efter många timmar till fots i stekande sol, men inte klagar jag. ;)
 

Elvis

Medlem
Denna Krug Grande Cuvée är det som Wally's Wine säljer för 149 dollar. Enligt personalen är flaskan från samma batch som de har sålt en längre tid, men inte verkar den ha degorgerats 2006, snarare 2012 eller läser jag fel?

https://www.krug.com/krugid/krug-grande-cuvee/421044

Då är det tyvärr inte samma. :( I vintras sålde de en massa Krug från Roy Wellands samling och de var med 2004-2011-etiketten och utan ID-kod. V651 har det stått på korkarna vilket betyder att de degorgerades i september/oktober 2006, vilket jag vet tack vare @vintomas utmärkta guide.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vet ni vad världens minst troliga plats att hitta en tjugodollarssedel på gatan är? Jo, helt klart på Hollywood Walk of Fame!

Jag menar, det är mängder med folk och alla har näsan pekad mot gatan för att hitta sin favoritkändis som om stjärnan betydde något relevant. Just idag så kom jag dock till insikt varför det kan vara värt att hålla koll...

image.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite reflektioner efter en lång tur runt Hollywood...

Jag är absolut för livsåskådningsfrihet, men när människor går omkring och ser likadana ut med ett stort flin på läpparna så anar man att något är lurt...

image.jpg

Bilden föreställer enbart en bråkdel av området, närmare bestämt den stora entren till själva "kyrkan".

Världens största och äldsta scientologikyrka råkar ligga centralt i LA (Hollywood). Ett gigantiskt område med hur mycket folk i tjänst som helst. Vi satte oss och studerade folket i området på ett av deras småläskiga caféer. Jag rös av obehag flera gånger och detta trots att alla var trevliga och glada, men det kändes mest falskt och hjärntvättat på ett obehagligt vis, men kanske är det bara jag som missat hela grejen och inte sett ljuset. :rolleyes:

Hittade ett välbekant vin på Greenblatt's i West Hollywood...

image.jpg


...för endast 20 dollar (ca 170 kr)! Jädrigt bra pris för en otroligt trevlig pinot som kostar 300 pix på bolaget och snittar närmare 90p de gånger jag druckit det. @Fine Wines Sweden borde helt enkelt sänka priset, eller vad säger du @Jimmy Örnewald ? ;)

Förövrigt så är det bara att erkänna att Kl Wines är en alldeles strålande vinbutik med grymt utbud med en hel del mogna årgångar och bra priser. Tyvärr har tanten utropat köpstopp (åtminstone tills vi har kommit till Las Vegas). :(

Note to my self: När man är ute och går så mycket som vi gör i strålande sol så kan det vara bra att försöka gå barfota emellanåt...

image.jpg

Japp, så smutsig blir man i LA när man promenerar runt.

...även att gå med bar överkropp kan vara smart istället för den sedvanliga t-shirten. :cool:
 

MartinE

Medlem
Förövrigt så är det bara att erkänna att Kl Wines är en alldeles strålande vinbutik med grymt utbud med en hel del mogna årgångar och bra priser. Tyvärr har tanten utropat köpstopp (åtminstone tills vi har kommit till Las Vegas). :(
Vi noterar hur "vacker hustru" omvärderats till "tant" på några få timmar. ;)

Från Krug till Köpstopp... Kanske en bra titel på en vinnörds reseberättelse?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite vidare reflektioner...

Vapen borde inte vara fritt för vemsomhelst att använda hursomhelst PUNKT!

Idag blev vi vittne till ett rån/stöld i en liten liquorstore på Sunset blvd. Två män kom utrusandes ur butiken och knuffade nästan oss i backen samtidigt som en ursinnig butiksinnehavare kommer ut med draget vapen och viftar och skriker vilt.

Jag vet inte vad som är mest skrämmande, kära forumiter; rånet i sig eller butiksinnehavaren som tar saken i egna händer genom att utsätta folk på gatan för fara med sitt dragna vapen? Just där och då så gillar jag Sverige lite extra mycket...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Igår blev suget efter Krug för stort och jag kände mig tvungen att stilla begäret. Efter lite kompromisser med hustrun så blev det en...

image.jpg


;)

Bra struktur och rimlig intensitet med mycket Napa-feeling för en ganska billig peng. Blåbär, svarta vinbär, vanilj, ceder och mynta i näsan. 88p

Till detta lite pasta med marinarasås och någon form av italiensk korv. Njutbart!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Anlände igår vid Fremont street, Las Vegas, vilket ligger i downtown och är den gamla och ursprungliga strippen där det hela började. En natt blev det där, vilket är bra för ödmjukheten. Detta område är nämligen fyllt till bredden med Las Vegas mörka baksidor i form av missbrukare av alla de slag och hemlösa som i många fall är offer för hela den livstil som råder i denna stad med alkohol, droger och spel. Svårt att njuta fullt ut således, men det ger lite bra perspektiv till all glamour och lyx. Trots detta så är det såklart party varje kväll ändå med en hel del konserter och shower på gatan och härlig gammaldags vegaskänsla med någorlunda vanliga turister också, men lite ruffare klientel generellt och klart mest amerikanare. Allt är dessutom hälften så dyrt. All misär åsido så är det ett måste att besöka denna del av Las Vegas, tro inget annat. :)

image.jpg

Strippen ligger helt under tak både som skydd mot solen, men även för att visa storslagna ljud- och ljusspel på kvällen...

image.jpg

Strippen by night...

image.jpg

Spin Doctors spelade bland annat, lite lagom avdankade och trista, men trevligt med gratiskonsert...


Förutum att strosa omkring så blev det såklart lite mat och vin. :)

Om man ändå skall dricka plonk och äta enkla hamburgare så varför inte gå all in...med lite Fat Bastard Merlot intravenöst!

image.jpg

Frugan förbereder sin rödvinsfix...

Heart Attack Grill är en humoristisk restaurang av sämsta sort, men lite rolig då allt på menyn är maximalt onyttigt (spana gärna in filmen via länken för en hel del kolsvart humor). Man serveras av sjuksköterskor och får smisk om man inte äter upp, dessutom bjuder de på ens hamburgare om man överstiger en vikt på 350 LB (ca 170 kg). Svart satir som kan tolkas på olika sätt, men undertonen är helt klart med hjärtat på rätt ställe. Det rullar dessutom lite seriös samhällsinformation kring problematiken med övervikt emellanåt. Man gör dock narr av överviktiga på ett sätt, men det verkade trots allt vara ganska populärt bland storväxta amerikaner, så humorn verkar nog gå fram någorlunda. Jag är lite kluven.

image.jpg

image.jpg


Vi nöjde oss dock med deras single, som såklart var gigantisk även den. En av gästerna på plats lyckades dock trycka i sig en quadruble till stående ovationer, vilket är sanslöst skickligt gjort.

image.jpg


Efter denna feta och mustiga hamburgare (som faktiskt var riktigt god!) så var vi helt enkelt tvungna att ta in deras milkshake också...

image.jpg

Det är inte vit choklad på toppen utan smör...

Milkshake eller mjukglass på ren grädde kanske är mer korrekt. Omöjligt att suga upp med sugrör. Vi åt med sked, men nöjde oss med ett par skedar även om det innebar smisk. ;)

Nä, det är väl inte en restaurang att rekommendera annat än för den svarta humorn möjligen, egentligen så var det ganska töntigt trots allt.

För kontrastens skull så checkade vi idag in på Cosmopolitan i en svit som visade sig vara typ samma som förra året men en våning lägre. Fantastisk vy som vanligt, nästintill magisk!

image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite vidare reflektioner...

Vapen borde inte vara fritt för vemsomhelst att använda hursomhelst PUNKT!

Idag blev vi vittne till ett rån/stöld i en liten liquorstore på Sunset blvd. Två män kom utrusandes ur butiken och knuffade nästan oss i backen samtidigt som en ursinnig butiksinnehavare kommer ut med draget vapen och viftar och skriker vilt.

Jag vet inte vad som är mest skrämmande, kära forumiter; rånet i sig eller butiksinnehavaren som tar saken i egna händer genom att utsätta folk på gatan för fara med sitt dragna vapen? Just där och då så gillar jag Sverige lite extra mycket...

Obehaglig upplevelse :(, skönt att höra att det gick bra med er och att ingen blev fysiskt skadad.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ett litet restaurangbesök igår strax under fine dining-nivå. Som alltid så är allt såklart svindyrt på strippen och just vår restaurang råkade bli Olives som ligger på Bellagio alldeles intill deras fontänshow.

image.jpg


Rejält fulladdad vinlista, jag hann till och med tröttna på att leta innan jag gått igenom allt. Hyfsade pålägg, runt 200 % tippar jag på, vilket man får vara nöjd med i Vegas.

Hittade en trevlig pinot från Oregon för ett rimligt pris och slog till. Misstänker att @Jimmy Örnewald har det i sin källare någonstans, men minns inte att jag har provat det innan?

2011 Trisaetum Pinot Noir Coast Range Estate

image.jpg


Trevlig och sval med finstämd och elegant frukt. Saknar lite komplexitet och intensitet för att göra mig helt nöjd men syran och balansen är oklanderlig. Inslag av hallon, rabarber, pomerans och blyga fat med lite sandelträ och julkryddor.

Perfekt som matvin och välgjort och läckert, men det blir inga stilpoäng eller stående ovationer denna kväll trots att jag gillade det mycket. 89p

Första rätten blev lite råbiff och vid första anblick så tändes lite hopp om att den skulle leverera...

image.jpg


...men lågan slocknade ganska snabbt när den visade sig vara totalt smaklös (och varför så jäkla stor!?). Tyvärr så verkar rätten inte fått någon som helst kärlek från kocken. Råvarorna kändes dock fräscha. Hade @Crist(al)ian 77 varit med så hade han förmodligen slängt den i ansiktet på servitören. ;)

Andra rätten blev lite lamm med polenta...

image.jpg


...som leverade comfort food i toppklass. Perfekt lamm och jäkligt god och ostig polenta.

Efter dessa två rätter så var vi nöjda och mer än mätta. Efterrätt var inte att tänka på.

Restaurangen får i slutändan godkänt, men för 250 dollar (för två) så kan jag gå till Norda Bar och Grill två gånger och både äta och dricka bättre, så någon tumme upp tänker jag inte dela ut även om stället överträffade våra förväntningar (som var ganska låga). Det finns såklart bättre ställen att besöka en bit utanför centrala strippen, men vi människor är bekväma också. ;)
 
Toppen