Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Santa Barbara (samt L.A. och LV)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte uppdaterat på någon dag, men vin har druckits, jag lovar! :ängel:

Igår blev det lite provning av lokala mellanklassviner som uppvärming inför lite enklare restaurangbesök senare på kvällen...

image.jpg


Rancho Sisquoc rekommenderades av @Mats att våldgästa men det blev tyvärr inte av, deras viner finns dock lite varstans att hitta så jag plockade upp deras bascabernet för ett test under lite lugnare förhållanden på hotellet.

För 17 dollar så får man en helt klart en kompetent CS utan tvekan. Bra druvkaraktär med ceder, mörk frukt, tjära och cigarrtobak med små duttar paprika, tegel och smörkola. Hygglig struktur, syra och intensitet i sann mellanklassanda. Jäkligt gott och okomplicerat, helt klart europeiskt till sin natur. 87p

Det andra vinet var Zaca Mesas enklare Syrah för ca 25 $. Lättdrucket och balanserat vin med fin kryddighet utan att vara direkt pepprig, mer björnbärsfruktig med tydliga vegetativa drag åt gröna oliver. Hittar även kryddnejlika, bacon och lite rök. Medel på det mesta i munnen med god balans i lite mer återhållen stil. Jäkligt gott helt enkelt utan att vara märkvärdigt. 89p

Lite restaurangbesök senare på kvällen centralt i stan...

image.jpg


Tonfisktartar med wasabidressing och lite avocado till att börja med. Löjligt god, fräsch och enkel. Till huvudrätt blev det lite ryggbiff med blåmögelostsås och vitlökskryddat mos. Inget märkvärdigt men syndigt gott. :cool:

Allt svaldes ner med 2013 Laetitia Estate Pinot Noir från den lite mindre kända AVA:n Arroyo Grande Valley. En av våra favoritpinoter från festivalen i lördags.

Läskande och supertrevligt vin med härlig mörk körsbärsfrukt med toner av rabarber, kanel, peppar, sandelträ och blodapelsin. Lång och intensiv eftersmak med fin järnig mineralitet med ett uns blod och en gnutta skalbeska. 91p

Idag blev det ett besök hos Ojai Vineyards! :)

Trevligt värre. Rapport kommer...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En liten roadtripp igår igen. Målet var satt på den lilla byhålan Ojai (uttalas o-haj för övrigt) och då såklart Ojai Vineyard.

Passerade den lilla staden Ventura på vägen vilket visade sig vara en rejäl spökstad utan liv. Den enda verksamhet som var synbar var surfing nere vid strandpromenaden, där flertalet kids i alla åldrar flockade i jakten på den perfekta vågen. Själva stadskärnan bestod mest av kringvandrande vagabonds (hobos, typ)

image.jpg

image.jpg


Väl på plats hos Ojai så testade vi igenom det som de hade att erbjuda för dagen, vilket var en bred range av de mest klassiska varianterna. Totalt sett väldigt välgjorda och druvtypiska viner, men varken deras industriella "ice wine" på Riesling eller den torra varianten höll måttet (päron- och limesaft), i övrigt så imponerade faktiskt deras citrusstinna Sauvignon Blanc som var allt annat än flädersaft utan snarare härligt "mineralisk", frisk och stram. Pinoten var löjligt burgundisk i kropp och själ, men för slank och enkel för min smak. Deras Syrah var som alltid väldigt kompetent och härlig med mycket peppar och chark.

image.jpg

image.jpg


Roligast var dock att se deras vinkällare där de hade vertikaler som sträcker sig bak till sent 90-tal för försäljning. Priserna är dock väl tilltagna på dessa lagrade toppviner, men jag fick i alla fall plockat upp vinmakarens absoluta favoritårgång och vingårdsläge för "endast" 85 dollar samt en lite mer udda Sangiovese som skall bli kul att testa.

image.jpg


Själva staden Ojai var mest en liten byhåla mitt i ingentans, men härlig ändå på något vis. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Promenad på en avskild strand i Santa Barbara helt utan närvaro av turism och annat löst folk. Sanslöst härliga miljöer...

image.jpg


...dessutom så serverades hummer till lunch, dock utan bubbel...

image.jpg


Imorgon åker vi vidare till Los Angeles för vidare äventyr, men då blir det nog fokus på andra viner misstänker jag. Variation förnöjer ju som ni vet och efter en vecka med jänkare så känner jag cravings för lite annat också. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har precis anlänt till Santa Monica och sitter på 3rd street och dricker kaffe. Känns som hemma...

image.jpg


Blir mest troligt lite mer sporadiska vinmässiga rapporteringar under några dagar. Inget internet på hotellet nämligen. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kära forumsvänner, här snackar vi om läckra saker med det mesta man kan önska sig av kraft, elegans och komplexitet. Ett kanonvin väl värt 93 pinnar! Dracks innan utgång ikväll. :)

image.jpg

2011 Carr Cabernet Franc Reserve

Koncentrerad frukt, fyllig kropp och bra balans. Druvtypisk CF-karaktär men med mer dragning åt Italien än slank Cabernet Franc från Loire. Kan tycka att en elegant Priorat ligger bra till att jämföra med också.

Inslag av mogna körsbär, blåbärsris, kakao, tegel, ceder, röd paprika och en aning stall.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Besök på The Wine House idag.

Lite kul att hitta två Eben Sadie på plats, men dyyyrt. :(

image.jpg


Även 2001 Faustino Gran Reserva är ohyggligt dyrt jämfört med SB...

image.jpg


Sen tog jag kort på lite amerikanskt bubbel som skulle kunna bli intressanta för framtida BYOB i Göteborg, en flaska kan få plats i resväskan hem, vilken och varför?

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Har ju provat Roederer Estate innan, men möjligen inte detta och Graham Beck är ju välkänd och likaså Schramsberg från provningen i Umeå.

Vad tror ni, vilket har störst chans att riva upp känslor på forumet? ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite viner slank ner även idag. Denna gång blev det klassiska distrikt för att väga upp alla amerikanare. Omväxling förnöjer...

2013 Leitz Dragonstone Rheingau

image.jpg


Gröna äpplen, passionsfrukt, lime, citron samt ett uns petroleum och nässlor. Halvtorr med bra syra och en aning stenig samt läskande mineralitet.

Perfekt bersåriesling av god mellanklass. Satt som ett smäck på hotellbalkongen efter en lång och solig dag. Perfekt avvägd sötma för ändamålet. 88p

2005 Chateau Balestard La Tonnelle

image.jpg


Plommon, blåbärsris, mörka körsbär, choklad, malt, ceder, tobak och jord. Fin och rivig strävhet samt bra intensitet och syra. Heltorrt.

Riktigt god men aningen internationell i stilen. Mycket merlotkänsla med noterbar alkohol. Hade aldrig gissat att det hade tio år på nacken och hade möjligen landat i Napa blint. Med tanke på pris så är jag mer än nöjd, men det blir inte mer än 90 pinnar, vilket innebär ett jäkligt bra vin, men jag gick aldrig upp i brygga.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Slank in på en italiensk restaurang centralt i Santa Monica igår. Vi hade våra aningar att det nog kunde vara en turistfälla, men hungern vann över förnuftet denna gång. Att man aldrig lär sig! :(

Vi ville såklart ha lite vin och spanade in vinlistan. Diger lista med mycket kul vid första anblick, men när jag såg Chianti Ruffino för 50 dollar flaskan så höll jag på att baxna och beställde in lite öl istället. Det blev dessutom en pizza för säkerhets skull. Lite småbränd men god.

Så kan det gå när man inte läser på innan och går efter mysiga uteserveringar och trevliga fasader. Minns inte namnet på restaurangen, men vinlistan är alltid ett säkert kort för att avslöja rötäggen!

Vi satt bra i alla fall. :)
 

Vino fino

Medlem
när jag såg Chianti Ruffino för 50 dollar flaskan så höll jag på att baxna och beställde in lite öl istället.
Blev du inte sugen på lite bastinklädd Chianti? ;)

Min avvaktande hållning till italienska viner kan till viss del härledas till några riktigt dåliga upplevelser i min tidiga vinbarndom. (Till huvuddel orsakas det av alla psykotiska italienälskares känslostyrning och irrationalitet).

Chianti Ruffino var det. Usch vilket vämjeligt skräp.

vino-chianti-ruffino-541991.jpg
 

MartinE

Medlem
Sen tog jag kort på lite amerikanskt bubbel som skulle kunna bli intressanta för framtida BYOB i Göteborg, en flaska kan få plats i resväskan hem, vilken och varför?

Har ju provat Roederer Estate innan, men möjligen inte detta och Graham Beck är ju välkänd och likaså Schramsberg från provningen i Umeå.

Vad tror ni, vilket har störst chans att riva upp känslor på forumet? ;)

Graham Becks Brut Zero är ett ambitiöst vin och kommer att tilltala dig om du gillar mycket torr cham... förlåt, sydafrikanskt mousserande vin! Å andra sidan är Roederer Estate 2006 sannolikt ett bättre vin! Å tredje sidan borde du ha möjlighet att hitta betydligt roligare stilla viner, som inte går att få tag på hemma, som borde ligga högre på din prioriteringslista än dessa mousserande. Antar att ditt utrymme trots allt är begränsat!

Tillägg: 2006 är en ny årgång för L'Ermitage, så du har sannolikt inte testat den årgången.
 

Elvis

Medlem
Lite tips önskas fortfarande angående ickeskumpa, ping @Mats, @Magnus L, @Crist(al)ian 77, @karl_ek, @StefanAkiko med flera...

Ni kan ju kolla in både The Wine House och KL Wines för ytterligare bubblande tips på nätet om ni känner er ambitiösa också. ;)

Av det amerikanska bubblet tycker jag att du ska ta något från Iron Horse. Jag har för mig att "forumguden" Juhlin hyllar den i avsnittet om mousserande vin i 4000 Champagner.

Vad gäller champagne så skulle jag svänga förbi Wally's Wine och kolla om den Krug Grande Cuvée som de säljer för 150 dollar är från Roy Welland Collection. Om den är det (vilket jag tror) är den degorgerad 2006 och helt fantastisk. Fynd!
 
Toppen