Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viol

Helt ny på detta forum och helt ny i vinvärlden men har ambitionen och viljan att lära mig mycket och snabbt!

Kanske passar sig den här sortens frågor inte detta forum, säg gärna det i sådana fall så vet jag.

Är hur som helst intresserad av viner med violtoner i arom och palett. Upptäckte det i en Cannonau och blev lite förälskad i just violen. Har därefter läst på och förstått att Petit Verdot ska ge just violarom men när jag köper viner med Petit Verdot (i blandningar, inte rena PV) så upplever jag ingen viol.

Har någon tips på viner med tydlig violton? Får kosta men helst inte allt för mycket :).

Är det för övrigt någon mer än jag som upplever viol i vin som något alldeles särskilt? Tycker viol har en så perfekt märklig arom som är både tilltalande, funky, naturlig och syntetisk. Körsbär är lite åt samma håll men viol känns överlägset.
 

Christer J

Medlem
Detta fann jag om viol på Decanter:

Violet
As a tasting note, violet is generally picked up as an aroma in wine, but it can be a flavour too — as anyone with a penchant for Parma Violet sweets will know. Violet commonly displays a musky sweetness on the nose, but tastes a touch more bitter and austere on the palate. In this way, it can be aligned with other bittersweet and perfumed floral notes such as bergamot, rose, geranium and lavender. Just like perfume, it’s a matter of preference whether you find violet flavours and aromas off-putting or appealing in wines.

The distinctive scent and flavour comes from two chemical compounds: α-ionone and β-ionone, which are also used in the confectionary and perfumery products derived from violets.

It’s crops up in a broad range of full-bodied tannic red wine styles with high acidity, usually made from thick-skinned grapes. Such as Italian wines like Barolo and Barbaresco made from the Nebbiolo varietal, where violet can be found alongside notes of fennel, liquorice and tar.

It’s also abundant in Bordeaux blends, and it’s commonly referred to in the latest Decanter’s en primeur tastings. Most notably, in Pomerol’s high scorers Château La Conseillante 2016 and Château La Fleur-Pétrus 2016, where violet is coupled with dark fruit notes like black cherry, blackberry and bilberry.

https://www.decanter.com/learn/advice/understand-tasting-notes-decoded-344920/
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Helt ny på detta forum och helt ny i vinvärlden men har ambitionen och viljan att lära mig mycket och snabbt!

Kanske passar sig den här sortens frågor inte detta forum, säg gärna det i sådana fall så vet jag.

Är hur som helst intresserad av viner med violtoner i arom och palett. Upptäckte det i en Cannonau och blev lite förälskad i just violen. Har därefter läst på och förstått att Petit Verdot ska ge just violarom men när jag köper viner med Petit Verdot (i blandningar, inte rena PV) så upplever jag ingen viol.

Har någon tips på viner med tydlig violton? Får kosta men helst inte allt för mycket :).

Är det för övrigt någon mer än jag som upplever viol i vin som något alldeles särskilt? Tycker viol har en så perfekt märklig arom som är både tilltalande, funky, naturlig och syntetisk. Körsbär är lite åt samma håll men viol känns överlägset.
Viner baserade på druvan carignan brukar innehålla viol, så även grenachedominerade viner från Rhône (cannonau är ett lokalt namn för grenache).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Helt ny på detta forum och helt ny i vinvärlden men har ambitionen och viljan att lära mig mycket och snabbt!

Kanske passar sig den här sortens frågor inte detta forum, säg gärna det i sådana fall så vet jag.

Är hur som helst intresserad av viner med violtoner i arom och palett. Upptäckte det i en Cannonau och blev lite förälskad i just violen. Har därefter läst på och förstått att Petit Verdot ska ge just violarom men när jag köper viner med Petit Verdot (i blandningar, inte rena PV) så upplever jag ingen viol.

Har någon tips på viner med tydlig violton? Får kosta men helst inte allt för mycket :).

Är det för övrigt någon mer än jag som upplever viol i vin som något alldeles särskilt? Tycker viol har en så perfekt märklig arom som är både tilltalande, funky, naturlig och syntetisk. Körsbär är lite åt samma håll men viol känns överlägset.
Välkommen in i forumvärmen!
 

buteljen

Medlem
common-flower-aromas-in-wine.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Helt ny på detta forum och helt ny i vinvärlden men har ambitionen och viljan att lära mig mycket och snabbt!

Kanske passar sig den här sortens frågor inte detta forum, säg gärna det i sådana fall så vet jag.

Är hur som helst intresserad av viner med violtoner i arom och palett. Upptäckte det i en Cannonau och blev lite förälskad i just violen. Har därefter läst på och förstått att Petit Verdot ska ge just violarom men när jag köper viner med Petit Verdot (i blandningar, inte rena PV) så upplever jag ingen viol.

Har någon tips på viner med tydlig violton? Får kosta men helst inte allt för mycket :).

Är det för övrigt någon mer än jag som upplever viol i vin som något alldeles särskilt? Tycker viol har en så perfekt märklig arom som är både tilltalande, funky, naturlig och syntetisk. Körsbär är lite åt samma håll men viol känns överlägset.
Viol är förföriskt och uppskattat om det inte blir för syntetiskt och dominerande. Tänker främst på en Chateau Magnus.:rolleyes: Viol förknippar jag annars mest med Conseillante (merlot) som redan nämnts. Flaskan har t.o.m. violfärgat folie... En av mina favoritbourdeauxer men inte gratis direkt.

Kan också skriva under på att det kan finnas i nebbiolo. Senast var en Spinetta Barbaresco 2010.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Precis vad jag också tänkte, och även vad de lär ut hos Munskänkarna. Är för mig en (av flera) trigger på att ta Syrah som oftast funkar. Vad säger du @Mattias Schyberg ?
Jo, lite viol brukar vara ganska typiskt för ung, pepprig syrah även för mig. Hittar det även i malbec, nebbiolo och i viss cabernet franc. Gamay är inte helt ovanligt heller. Viol dyker helt enkelt upp lite här och där.

sen har vi ju det där med vinets färg. Rött vin med lila toner är nog bra på att framhäva just beta ionone (huvudkomponent i viol som också är viktig för exempelvis hallon, björnbär och andra frukter och bär).
 
Trådskapare
J
Välkommen in i forumvärmen!
Tack :) Lite farligt med det nyvunna vinintresset men ack så roligt!

Perfekt, tack! Schyssta priser på bra årgångar ser det ut som också. Beställer nog så jag kan prova nästa helg!
 
Last edited:
Toppen