Viol

Diskussion i 'Vin' startad av Josefin Gerholm, 3 februari 2020.

1. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

instämmer v g norra Rhône och côte-rôtie i synnerhet: jag har kanske hittat violer oftare i just de shiraz-viner som har litet Viognier i sig - men aldrig hittat violer i Viognier.

Bastardo gillar detta.
  2. Bastardo

Bastardo Medlem

Fantastiskt roligt att höra, Omar! :) Det har faktiskt hänt en gång att jag kände doften även i ett vitt vin och det just i ett vin gjord av Viognier. Det var ett var Guigals bättre Condrieu-viner som det kändes mycket tydligt i. Vinet var Condrieu La Doriane, men kommer inte ihåg vilken årgång. Vi hade det hos Munkis många, många år sen. Vilket fantastiskt vin! Glömmer aldrig hur det doftade och smakade. Out of my reach, så klart. Men om jag skulle hitta ett lika gott vin nån gång i framtiden, så banne mig, skulle jag slå till i alla fall. ;)
    P.S. Så här beskriver Munkis årgång 2016:
    2016 Condrieu la Doriane
    E Guigal, Rhône, Frankrike
    95389, Vinunic
    Fruktig doft med persika, aprikos, ek, viol och andra
    blommor. Drygt medelfyllig, torr, rik smak med rund kropp,
    integrerad mild syra, utmärkt längd med nyanserade aromer
    och alkoholvarm avslutning med liten beska. 120 fl. 16 i betyg,
    (vilket kanske är inte så där PV, om man säger så …)

Kika här, om du är intresserad:
    https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=viol&subcategory=Rött vin&bottletypegroup=Lättare glasflaska,Helflaska glas&pricefrom=87&priceto=329&tasteclockbodymin=8&tasteclockbodymax=10&tasteclockroughnessmin=7&tasteclockroughnessmax=9&tasteclockfruitacidmin=9&tasteclockfruitacidmax=12&sortfield=Price&fullassortment=1&pageto=3

Last edited: 10 mars 2020
    Omar Khayyam gillar detta.
  3. Keen

Keen slan

glenn_peter, Jos, thunberg och 2 andra gillar detta.

Dela sidan