Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viol

Daniel A

Administratör
Som av en slump (?) fanns det en kort notis om violtoner i senaste numret av Decanter. Ursäkta skum formatering på texten nedan.

"Violet is generally picked up as an aroma in
wine, but it can be a flavour too — as anyone
with a penchant for the British-made Parma
Violet sweets will know. Violet commonly
displays a musky sweetness on the nose, but
tastes a touch more bitter and austere. In this
way, it can be aligned with other bittersweet
and perfumed floral notes such as bergamot,
rose, geranium and lavender. Just like
perfume, it's a matter of preference whether
you find violet flavours and aromas off-
putting or appealing in wines.
The distinctive scent and flavour comes
from two chemical compounds, a-ionone
and B-ionone, which are also used in the
confectionery and in perfumery products derived from violets.
It crops up in a broad range of full-bodied tannic red wine
styles with high acidity, usually made from thick-skinned grapes,
such as Italian wines. Barolo and Barbaresco made from the
Nebbiolo variety, in which violet can typically be found alongside
notes of fennel, liquorice and tar.
It's also commom in Bordeaux blends, and is cited in the notes
for two high-scoring South African wines in this Issue: Reyneke's
& Syrah 2017 from Stellenbosch (see Weekday Wines, p88), and
top-scoring New World Pinot Nolr, Crystallum, Cuvée Cinema
2018 from Hemel-en-Aarde Valley (Panel Tasting, p93)."
- Decanter, feb 2020
 

Jos

Medlem
Det här är lite intressant för jag misstänker att det som jag alltid tänkt viol om i Syrah, speciellt Nord Rhone och Crozes Hermitage, och som är det absolut mest utmärkande draget i doften egentligen är något annat. Just för att så många säger Barolo/Nebbiolo och andra viner där jag inte alls känner det jag får från Nord Rhone. Jobbigt med en doft som man inte kan sätta ord på :( ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inget slår ren analys om vi nu inte ska gå efter den subjektiva, sensoriska upplevelsen utan på innehåll av alpha- och beta-ionone. Med det i åtanke verkar pinot noir från Bourgogne toppa av de viner som analyserats. Känner man viol, oavsett rödvin, så är det mycket troligt komponenter där som kan ge den upplevelsen. ;)

Abstract
Quantitative analysis of beta-ionone has been developed, using a stable isotope dilution assay. This was applied to red wines from different cultivars and regions. The Burgundy Pinot noir wines exhibited the highest levels of beta-ionone. The variation in the levels of beta-ionone in grape samples and in their corresponding wines, of Merlot, Cabernet Sauvignon and Cabernet franc from Bordeaux regions was monitored at four different stages towards the end of maturation: the levels of beta-ionone were almost similar, exhibiting only a slight decrease during maturation. beta-Ionone occurred in all the grapes and wines samples analysed at levels higher than, or close to its odour threshold which was determined in a model wine solution and was found to be of 90 ng l-1. In a previously supplemented model wine solution with beta-ionone (250 ng l-1), the odour threshold was found to be of 980 ng l-1 (total levels).

http://europepmc.org/article/MED/10427760
 

Poussard

Medlem
Inget slår ren analys om vi nu inte ska gå efter den subjektiva, sensoriska upplevelsen utan på innehåll av alpha- och beta-ionone. Med det i åtanke verkar pinot noir från Bourgogne toppa av de viner som analyserats. Känner man viol, oavsett rödvin, så är det mycket troligt komponenter där som kan ge den upplevelsen. ;)

Abstract
Quantitative analysis of beta-ionone has been developed, using a stable isotope dilution assay. This was applied to red wines from different cultivars and regions. The Burgundy Pinot noir wines exhibited the highest levels of beta-ionone. The variation in the levels of beta-ionone in grape samples and in their corresponding wines, of Merlot, Cabernet Sauvignon and Cabernet franc from Bordeaux regions was monitored at four different stages towards the end of maturation: the levels of beta-ionone were almost similar, exhibiting only a slight decrease during maturation. beta-Ionone occurred in all the grapes and wines samples analysed at levels higher than, or close to its odour threshold which was determined in a model wine solution and was found to be of 90 ng l-1. In a previously supplemented model wine solution with beta-ionone (250 ng l-1), the odour threshold was found to be of 980 ng l-1 (total levels).

http://europepmc.org/article/MED/10427760
Man kan ju tänka sig att bara för att det finns mest i Pinot Noir betyder det inte att det är de vinerna där doften är som mest framträdande. Exempelvis så kanske viol ingår i ”forest floor/sous bois” och göms lite i jord och löv. Men i ett annat vin med en annan smak- och doftkomposition kanske den är tydligare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju tänka sig att bara för att det finns mest i Pinot Noir betyder det inte att det är de vinerna där doften är som mest framträdande. Exempelvis så kanske viol ingår i ”forest floor/sous bois” och göms lite i jord och löv. Men i ett annat vin med en annan smak- och doftkomposition kanske den är tydligare.
Så är det givetvis. Just därför gjorde jag skillnad på kemisk analys och subjektiv upplevelse i inlägget ovan. Brukar själv sällan uppleva viol i pinot noir, men även hallonkaraktären som vanligtvis upplevs i druvan brukar innefatta beta-ionone (ofta i kombination med beta damasceone och hundratals andra aromatiska molekyler).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha läst den här tråden hittar jag viol lite överallt.:)

Senast i "Atlas över världens viner" där det nämns att cab från Stags Leap doftar viol. Ska genast undersöka saken närmare! Någon (@Omar Khayyam) som har tips på bra cab från Stags Leap som inte ruinerar en och kan tänkas ha violtoner.
 

Jos

Medlem
Efter att ha läst den här tråden hittar jag viol lite överallt.:)

Senast i "Atlas över världens viner" där det nämns att cab från Stags Leap doftar viol. Ska genast undersöka saken närmare! Någon (@Omar Khayyam) som har tips på bra cab från Stags Leap som inte ruinerar en och kan tänkas ha violtoner.
Vet att jag har någon enstaka -08 liggandes någonstans, - vi kan poppa den vid tillfälle :)
Edit: Det är en Artemis så tror det är hälften egen frukt och hälften köpt
 
Last edited:
Efter att ha läst den här tråden hittar jag viol lite överallt.:)

Senast i "Atlas över världens viner" där det nämns att cab från Stags Leap doftar viol. Ska genast undersöka saken närmare! Någon (@Omar Khayyam) som har tips på bra cab från Stags Leap som inte ruinerar en och kan tänkas ha violtoner.
Mark Twain: Forgiveness is the fragrance shed by a violet.
Kan inte så mycket om Stag's Leap. Gissar att violer i detta fall är en doft som också beskriver mer rena cabernet sauvignon där jordmånen och lutningen på Stag's Leap leder till CS-viner med litet mer syra och elegans jämfört med många Valley Floor Napa.
Jag har varit på besök på Robert Sinskey, deras cabbar med Stag's Leap frukt är bra, till ett lägre pris än Cliff Lede, Shafer, Phelps, SLW m fl. Köp dock inte den Pinot Noir (Carneros?) som finns i BS - den brukar vara alldeles för fruit forward - men deras cabernet sauvignon från Stag's Leap var nice. Men Napa och prisvärt går inte riktigt ihop... Pine Ridge är en annan producent men de gör fläskiga stereotypa cabbar och jag är osäker på om det är Stag's Leap frukt i den Napa Valley CS som finns på SB för 669 kr. Samma för Clos du Vals Napa Cab för 399 kr.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ett vin som jag druckit ganska många årgångar av som jag tycker har viol i smaken är:

92938 Domaine Montirius Vacqueyras Le Clos 2017 249 kr


Den släpps igen i "Tillfälligt sortiment" 14 februari 2020. Någon annan som provat och känt viol i smak/doft i detta vin? Eller är det inte viol jag känner? Patrik hade tex inte med det i sina noter för vinet i hans som vanligt excellenta beskrivningar av viner han provar för vår skull.
 

Fredrik L

Medlem
Ett vin som jag druckit ganska många årgångar av som jag tycker har viol i smaken är:

92938 Domaine Montirius Vacqueyras Le Clos 2017 249 kr


Den släpps igen i "Tillfälligt sortiment" 14 februari 2020. Någon annan som provat och känt viol i smak/doft i detta vin? Eller är det inte viol jag känner? Patrik hade tex inte med det i sina noter för vinet i hans som vanligt excellenta beskrivningar av viner han provar för vår skull.
Det är tydlig viol i den årgång jag drack för något år sedan. Kommer dock inte ihåg vilken det var.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag brukar hitta viol i (hör och häpna) Zinfandel av den inte alltför påfläskade sorten som fått lite ålder (säg 3-5 år?). Ridge East Bench och Ravenswoods single vineyard-viner har jag hittat rikligt med viol i.
 

chambertin

Medlem
Är det bara undertecknad som tycker att violparfymen är tydligast i en ung Vintage Port (bästa exemplet är Fonsecas VP tycker jag ) ?
 

Bastardo

Medlem
Helt ny på detta forum och helt ny i vinvärlden men har ambitionen och viljan att lära mig mycket och snabbt!

Kanske passar sig den här sortens frågor inte detta forum, säg gärna det i sådana fall så vet jag.

Är hur som helst intresserad av viner med violtoner i arom och palett. Upptäckte det i en Cannonau och blev lite förälskad i just violen. Har därefter läst på och förstått att Petit Verdot ska ge just violarom men när jag köper viner med Petit Verdot (i blandningar, inte rena PV) så upplever jag ingen viol.

Har någon tips på viner med tydlig violton? Får kosta men helst inte allt för mycket :).

Är det för övrigt någon mer än jag som upplever viol i vin som något alldeles särskilt? Tycker viol har en så perfekt märklig arom som är både tilltalande, funky, naturlig och syntetisk. Körsbär är lite åt samma håll men viol känns överlägset.
Jag är själv en riktig violnörd av ’rang’ – (fråga mina vinvänner så får ni höra). ;) Försöker hela tiden hitta nya viner som har mycket framträdande violdoft. Enligt mig är det mest vanligt i viner från Norra Rhône och kanske mest tydligt just i Côte-Rôtie av bra årgång.
Och jag gillar inte särskilt mycket viner som är väldigt tanninstinna och sträva, utan det måste finnas även ganska mycket fruktighet och att vinet är ganska lätt att klunka i sig. :) Så jag kommer att följa den här träden extranoga!
När man söker på SB, så hittar jag ordet viol mest i franska och italienska viner. Ni är väl medvetna att ni kan söka på ordet ’viol’ på bolis hemsida. Filtrera bara bort alla kartongviner och kranviner, så kommer ni att hitta massvis av förslag. :) Mest viner som har den här doften hittar ni i gruppen fruktigt & smakrikt och kryddigt & mustigt, inte så mycket i viner under benämning stramt & nyanserat.
 
Last edited:
Toppen