Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viol

Jag är själv en riktig violnörd av ’rang’ – (fråga mina vinvänner så får ni höra). ;) Försöker hela tiden hitta nya viner som har mycket framträdande violdoft. Enligt mig är det mest vanligt i viner från Norra Rhone och kanske mest tydligt just i Côte-Rôtie av bra årgång.
Och jag gillar inte särskilt mycket viner som är väldigt tanninstinna och sträva, utan det måste finnas även ganska mycket fruktighet och att vinet är ganska lätt att klunka i sig. :) Så jag kommer att följa den här träden extranoga!
instämmer v g norra Rhône och côte-rôtie i synnerhet: jag har kanske hittat violer oftare i just de shiraz-viner som har litet Viognier i sig - men aldrig hittat violer i Viognier.
 

Bastardo

Medlem
instämmer v g norra Rhône och côte-rôtie i synnerhet: jag har kanske hittat violer oftare i just de shiraz-viner som har litet Viognier i sig - men aldrig hittat violer i Viognier.
Fantastiskt roligt att höra, Omar! :) Det har faktiskt hänt en gång att jag kände doften även i ett vitt vin och det just i ett vin gjord av Viognier. Det var ett var Guigals bättre Condrieu-viner som det kändes mycket tydligt i. Vinet var Condrieu La Doriane, men kommer inte ihåg vilken årgång. Vi hade det hos Munkis många, många år sen. Vilket fantastiskt vin! Glömmer aldrig hur det doftade och smakade. Out of my reach, så klart. Men om jag skulle hitta ett lika gott vin nån gång i framtiden, så banne mig, skulle jag slå till i alla fall. ;)
P.S. Så här beskriver Munkis årgång 2016:
2016 Condrieu la Doriane
E Guigal, Rhône, Frankrike
95389, Vinunic
Fruktig doft med persika, aprikos, ek, viol och andra
blommor. Drygt medelfyllig, torr, rik smak med rund kropp,
integrerad mild syra, utmärkt längd med nyanserade aromer
och alkoholvarm avslutning med liten beska. 120 fl. 16 i betyg,
(vilket kanske är inte så där PV, om man säger så …)

Kika här, om du är intresserad:
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=viol&subcategory=Rött vin&bottletypegroup=Lättare glasflaska,Helflaska glas&pricefrom=87&priceto=329&tasteclockbodymin=8&tasteclockbodymax=10&tasteclockroughnessmin=7&tasteclockroughnessmax=9&tasteclockfruitacidmin=9&tasteclockfruitacidmax=12&sortfield=Price&fullassortment=1&pageto=3
 
Last edited:

Keen

slan
Som av en händelse la en kompis upp detta idag.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/paracombe-9285701

IMG_3827.PNG
 
Toppen