Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vita dagar, veckor, månad...?

Hur hanterar ni att ni inte dricker för mycket?

  • Jag bryr mig inte

    Votes: 28 49,1%
  • Jag dricker inte på vardagar

    Votes: 11 19,3%
  • Jag har helt vita veckor ibland < 6 per år

    Votes: 5 8,8%
  • Jag har helt vita veckor ibland > 6 per år

    Votes: 3 5,3%
  • Det händer att jag tar en/ngn vit månad per år

    Votes: 10 17,5%

  • Total voters
    57

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju också skoj att göra saker som kräver lite självdisciplin:
Ta en eller ett par vita månader.
Lämna sista glaset i flaskan till sommelieren.
Inte dricka den 6:e ölen i sexpacket.
Osv.

Det stärker självdisciplinmuskulaturen.
Ur alkoholismsynvinkel är det egentligen väldigt enkelt: så länge du dricker mindre än vad du anser en alkis dricker är du inte en alkoholist. Så länge dina bakisdagar inte stör ditt jobb, din frihet (bilkörning tex) och din relation med dina nära. Iaf inte enligt ditt eget sätt att se det.

Men: Får du abstinens då du inte dricker? Får du ett trängande behov av att dricka MER redan efter ett glas vin? Då kan det finnas anledning att reflektera över vilken typ av liv man vill leva.

Hälsomässigt:
Är osäker på om min senaste vita månad var hälsosam ur en holistisk synvinkel. (Jag åt så jäkla mycket sötebröd att jag gick upp rejält, trots hård träning). Socker är verkligen inte alls bra. Rena giftet för hela cirkulationssystemet och värsta grogrunden för cancerceller. Men, kan jag bara kombinera avhållsamhet från alkohol OCH sötebröd under samma månad, ja, då tror jag på stora hälsovinster.
 

Johan L

Medlem
Jag råkar känna en expert gällande alkoholskador. För en man, på lång sikt, går gränsen någonstans runt ett standardglas om dagen. Dvs därefter riskerar man att påverka sin hälsa när man blir äldre. Det är individuellt och andra faktorer spelar in. Min egen slutsats av detta är att konsumerar man mer än så kan det nog vara lämpligt att göra uppehåll då och då.

Borde ju vara bättre att ändra sin livsstil/dryckeskonsumtion så att man hamnar på eller under den nivån för jämnan, istället för att sänka snittet med någon vit period här och där.
 

Pontus

Medlem
Borde ju vara bättre att ändra sin livsstil/dryckeskonsumtion så att man hamnar på eller under den nivån för jämnan, istället för att sänka snittet med någon vit period här och där.
Självklart. Bäst är att inte dricka något alls.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad gäller riskebeteende, så är jag övertygad om att rökare har det värre än oss halvalkisar. De tar aldrig ens vita helger från sin förpestande tillvaro.
 

Boletus

Medlem
Intressanta tankegångar. Mitt eget alkoholintag följer väldigt tydliga mönster: ingen alkohol mån-ons, en folköl efter träningen tor, sen 4-5 flaskor vin fre-sön mellan mig och min hustru (som inte dricker mindre än jag). Har efter en lång höst börjat känna mig sliten, inte främst på grund av vinet utan snarare det så kallade "livspusslet", men det senare kan jag inte göra något åt så jag tänkte för första gången i mitt liv aktivt avstå alkohol under andra halvan av november och första halvan av december. Mest för att ge kroppen en paus och för att se hur det påverkar mig i stort.
Åkte på corona förra helgen och luktsinnet rök några dagar senare. Känns rimligt att anta att universum ville ge mig hjälp på traven med den vita månaden, som fick inledas något tidigare än planerat. Min arma lekamen får avstå ädla droppar till december.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sprang på en intressant artikel i Washington Post.
Om de 10% av USA:s befolkning som konsumerar mest alkohol är alkoholister, konsumerar alkisarna i det landet motsvarande i snitt ca 18 flaskor vin i veckan.
För mig är det mer vin än vad jag ens skulle klara av att pilla i mig, även om jag började omedelbart arbetsdagarna var avslutade.
Förslag på en förenklad tolkning: att så länge du håller dig under två flaskor vin per dag är du hemma och safe.
En amerikan jag känner dricker ALLTID en flaska bättre vitt medan han lagar mat. Varje dag. Till maten dricker han oftast ännu en flaska vitt, ibland ngt rött. Så har han gjort under över 30 år... Utan att varken tappa balansen eller öka konsumtionen.

Jag vet personligen inte om jag skulle orka med två flaskor vin om dagen.
Det är ju så mckt annat som man också vill hinna med...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det måste finnas olika medicinska tagningar på detta som inte går genom den svenska modellens underliga filterglasögon.
@Mats ?
Hur mycket dricker de svenska alkoholisterna?
 

Fixfred

Medlem
Bara att gå till Systembolaget vid öppningstid och spana i folks kundkorgar. Visst brus kan uppstå om man gör denna övning på en dag då det är nyhetssläpp.
Har för mig att det finns någon statistik på att det mesta som köps på systemet konsumeras inom 48h , så mycket folk plockar ihop i sina korgar vagnar dricks altså direkt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bara att gå till Systembolaget vid öppningstid och spana i folks kundkorgar. Visst brus kan uppstå om man gör denna övning på en dag då det är nyhetssläpp.
Det säger nog inte så mycket. Normalt är det 1, 2 eller 3 öl, på sin höjd en tetra vin. Baserat på det så är konsumtionen ytterst måttlig. Frågan är hur ofta de går till systemet?
 

Wintermute

Medlem
Sprang på en intressant artikel i Washington Post.
Om de 10% av USA:s befolkning som konsumerar mest alkohol är alkoholister, konsumerar alkisarna i det landet motsvarande i snitt ca 18 flaskor vin i veckan.
För mig är det mer vin än vad jag ens skulle klara av att pilla i mig, även om jag började omedelbart arbetsdagarna var avslutade.
Förslag på en förenklad tolkning: att så länge du håller dig under två flaskor vin per dag är du hemma och safe.
En amerikan jag känner dricker ALLTID en flaska bättre vitt medan han lagar mat. Varje dag. Till maten dricker han oftast ännu en flaska vitt, ibland ngt rött. Så har han gjort under över 30 år... Utan att varken tappa balansen eller öka konsumtionen.

Jag vet personligen inte om jag skulle orka med två flaskor vin om dagen.
Det är ju så mckt annat som man också vill hinna med...
Jag kommer osökt att tänka på William S Burroughs som hävdade att heroin var ofarligt. Det som var farligt var att man prioriterade bort allt annat (hygien, träning, mat, sociala relationer).
 

Poussard

Medlem
Jag tycker det farligaste inte är mängden utan frekvensen. Det kanske inte håller i alla extremer av scenarier men i grunden tänker jag att om man vid ett färre antal tillfällen inom en viss tidsram är med på ett antal riktigt stora provningar eller tar sig några riktiga bläckor tom, så torde det vara mindre farligt än att dricka säg en flaska vin varje dag alla dagar i veckan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kommer osökt att tänka på William S Burroughs som hävdade att heroin var ofarligt. Det som var farligt var att man prioriterade bort allt annat (hygien, träning, mat, sociala relationer).
Varför tänker du på det? Hur menar du nu?
Jag hänger inte riktigt med om varför det verkar vara både logiskt och väsentligt...

Själv kom jag att tänka på det Ozzy Ozbourne sa:
"Wine is fine, but whiskey is faster."
Inte för att det bidrar med något, bara att jag tänkte på det. Lite random bara ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker det farligaste inte är mängden utan frekvensen. Det kanske inte håller i alla extremer av scenarier men i grunden tänker jag att om man vid ett färre antal tillfällen inom en viss tidsram är med på ett antal riktigt stora provningar eller tar sig några riktiga bläckor tom, så torde det vara mindre farligt än att dricka säg en flaska vin varje dag alla dagar i veckan.
Alldeles för postmodernistiskt för mig. Tyckande har alltför sällan någonting att göra med fakta och verklighet.
Baserar du ditt tyckande på några medicinska eller statistiska fakta, eller är det svensk alkoholpolitik och deras beställningsforskning? Eller bara att du tycker det är en bra placering av självspäkningspiskan?
 

Wintermute

Medlem
Varför tänker du på det? Hur menar du nu?
Jag hänger inte riktigt med om varför det verkar vara både logiskt och väsentligt...

Själv kom jag att tänka på det Ozzy Ozbourne sa:
"Wine is fine, but whiskey is faster."
Inte för att det bidrar med något, bara att jag tänkte på det. Lite random bara ;-)
Kopplingen (för mig) är att det är en varningssignal när man ofta måste prioritera ned sådant som var viktigt förut, för att man inte är i skick att göra det. Att sköta om jobb, hem, familj, träning osv måste ha en högre prio. Tycker jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om man tänker att 10% av alla amerikaner är alkisar.
Då är 90% det inte.
Några av de 90%:en som inte är alkisar kommer bli alkisar. Då en alkis blir nykter eller dör, kommer det en ny alkis.

Jag tror inte att nästa nya alkis är den som dricker 5 flaskor vin i veckan. Denne är ju inte ens nära alkisnivån i konsumtion och det finns massor med andra som konsumerar avsevärt mer.

Som hobbyjapan ser jag det som att: "några av de 90%:en som inte är alkoholister idag kommer en dag att välja att bli det."

Svensk alkoholpropaganda SKRÄMS med begrepp som att alkohol är "skadligt" och att en vips-vacker dag är man plötsligt beroende (med undertonen att då kommer minsann kometen!).

Faktum är att för alla som inte självmedicinerar, är det bara att sluta dricka. För dem som självmedicinerar med alkohol kan det behövas terapi, KBT, ramla utför livsstupet, mediciner osv innan det går att bryta beroendet. Dock, för de allra flesta är det bara att sluta. En gammalkis jag känner han blev en dag helt enkelt leds på att supa. Han orkade inte längre... Det är ju också en väg.

Har Googlat både fram- och baklänges efter svenska data vad gäller alkoholisters konsumtion och finner bara länkar till att allt med alkohol bara är risk, farligt, skadligt, erbarmligt och snart kommer trollen och tar dig!

Lite fakta skulle vara bra, men den svenska databubblan är hårt hållen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kopplingen (för mig) är att det är en varningssignal när man ofta måste prioritera ned sådant som var viktigt förut, för att man inte är i skick att göra det. Att sköta om jobb, hem, familj, träning osv måste ha en högre prio. Tycker jag.
Om man får stark lust till supande bör man allvarligt överväga att lägga ned alkohol. Väljer man alkoholen före resten av livet, då nedvärderar man samtidigt sina nära kära (inkl barnen), arbetskamrater och andra relationer och åtaganden.

Det är enligt min ödmjuka uppfattning monstruöst att välja så som crack-heads väljer.

Men, vad säger du om data och fakta? Hur mycket dricker en svensk alkis?
Förmodligen är det en könsmaktsfråga och också en fråga som spelar in på kroppsvolym.
En nätt kvinna som är alkoholiserad dricker kanske "bara" två flaskor om dagen? (gissning!) medan en fetlagd herre nog kan klämma i sig avsevärt mer?
Eller råder det jämställdhet på detta område?
 
Toppen