Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vita dagar, veckor, månad...?

Hur hanterar ni att ni inte dricker för mycket?

  • Jag bryr mig inte

    Votes: 28 49,1%
  • Jag dricker inte på vardagar

    Votes: 11 19,3%
  • Jag har helt vita veckor ibland < 6 per år

    Votes: 5 8,8%
  • Jag har helt vita veckor ibland > 6 per år

    Votes: 3 5,3%
  • Det händer att jag tar en/ngn vit månad per år

    Votes: 10 17,5%

  • Total voters
    57

Pontus

Medlem
Man kan ju få fram lite olika varianter på vad som är riskbruk om man googlar. Jag tog naturligtvis en variant som passar mig :D. Nä skämt åsido så verkar 2 flaskor för kvinnor vara ok. Här hittade jag en annan referens från Karolinska där män till och med kan dricka tre flaskor i veckan :

https://ki.se/forskning/ett-glas-for-mycket
Ok, där ser man! Men det finns ju som du skriver andra rekommendationer.
 

Pontus

Medlem
För mig är husvin mina favoriter som jag kommer tillbaka till.
Egly ouriet V.P och By farr Farside är sådana jag kan dricka ofta :)
Jag associerar kanske felaktigt husviner med "under 200 kronor flaskan". De viner jag drack flest gånger förra året var Shäfer Fröhlich Felseneck följt av Clos des Papes, så det får väl anses vara mina husviner då.
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Edit: Jag har heller aldrig förstått det här med husviner.
Husviner är det man bjuder mugglar-vänner på (ej vin-vänner)! Möjligen något man kan ta mitt i veckan eller om man behöver hälften till sås.
Jag associerar kanske felaktigt husviner med "under 200 kronor flaskan". De viner jag drack flest gånger förra året var Shäfer Fröhlich Felseneck följt av Clos des Papes, så det får väl anses vara mina husviner då.
För mig är husvin mina favoriter som jag kommer tillbaka till.
Egly ouriet V.P och By farr Farside är sådana jag kan dricka ofta :)
Det där låter mer som en definition på personligt komfortvin :p
 

Håkan

Medlem
Husviner är det man bjuder mugglar-vänner på (ej vin-vänner)! Möjligen något man kan ta mitt i veckan eller om man behöver hälften till sås.


Det där låter mer som en definition på personligt komfortvin :p
För mig är husvin något okomplicerat, gott, du använder som måltidsdryck, något du slipper göra en intellektuell utläggning om. Uppskattar mer och mer detta men så har jag ju sprungit på provningar och mässor i 25 år.
 
Herr Ober! Eller valfri medlem med adminbefogenheter - nu känns det som om tråden med vita nätter och husvinstråden smälte ihop (även om det som @buteljen skriver kanske inte är helt orelaterade ämnen)

själv har jag liksom som jag uppfattar Håkan gått varvet runt. I bemärkelsen att jag faktiskt tänker att gräset inte alltid är grönare där enhörningarna betar. Absolut så att jag fortfarande testar något mer spännande och mytomspunnet, jag hör till dem som typ terroriserat släkt och vänner i många år med att välja ut "speciella" viner och kräva att de ska fokusera på det i stället för på varandra och på att ha trevligt på ett avslappnat sätt. Det finns många tillfällen när man bara vill ha något gott och okomplicerat i glaset. Och vissa viner, som kan vara riktigt bra till och med, lånar sig helt enkelt inte till alltför utsvävande betraktelser. Bästa exemplet har jag i glaset just nu, tack vare tips från @karl.1480 - verdicchio dei castelli di jesu Classico superiore 2017 från La Staffa för 149 kr. Aromatiskt på ett nedtonat och behagligt sätt - inte alltför "komplext", med en mjuk och ganska fyllig kropp, bra syra, gott så. riktigt trevligt att dricka. Kan rekommenderas.
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    1,9 KB · Visningar: 78
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har fört dagbok på min vinkonsumtion under januari o februari och dricker i snitt 2,3 flaskor i veckan. 2 flaskor i veckan är ok (för både män och kvinnor) enligt Stockholms läns landsting googlade jag fram. Så jag ligger lite över vad som är ok. Men ni som köper "vardags/husviner" ... när sjutton hinner ni att dricka dem? Jag känner att jag absolut inte vill slösa mina två flaskor i veckan på ett vin som man dricker för att det är hyfsat gott, "ett säkert kort" eller prisvärt. Jag vill definitivt gräva mig ner i vinets värld ännu djupare med varje flaska jag konsumerar. Fast det är klart - det kanske är så att husvinerna är den där tredje eller fjärde flaskan i veckan?
Det är precis därför jag överkonsumerar Lambrusco Amabile och mognande Muscadet de S&M . . . en flaska om dagen är väl inte så illa? :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För mig är husvin något okomplicerat, gott, du använder som måltidsdryck, något du slipper göra en intellektuell utläggning om. Uppskattar mer och mer detta men så har jag ju sprungit på provningar och mässor i 25 år.
...eller bara det du ersätter bordsvatten med.
Bordsvatten kan ju vara så ... triiist...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För mig är husvin något okomplicerat, gott, du använder som måltidsdryck, något du slipper göra en intellektuell utläggning om. Uppskattar mer och mer detta men så har jag ju sprungit på provningar och mässor i 25 år.
Precis!
Bdx 1975 och 1979 passar fint just nu.
Rävligt gott, krossar inte pungkassan för p-förlängning och är generellt bara rwnt underbart :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Krug helt enkelt!
Med den plånboken är du ssk speciell. Finns en hel del annat som nte stavas DRC som kan ge alla noneitikettsdrickare ståpäls.
Men, vill man imponera på andra likasinnade och mindre ... tjamenhoppsan och mys!

Lika dras till lika och det är ju vackert :)
 

buteljen

Medlem
För mig är husvin något okomplicerat, gott, du använder som måltidsdryck, något du slipper göra en intellektuell utläggning om. Uppskattar mer och mer detta men så har jag ju sprungit på provningar och mässor i 25 år.
Det är en bra definition på husvin tycker jag. Och som @LarsW skrev så är det oftast sådana viner jag bjuder icke-vinvänner på när vi träffas. Jag behöver minst 15-20 år till för att komma upp i din erfarenhetsnivå och är fortfarande sjukt nyfiken på att prova på nytt och förstå vad man har i glaset :). Men fattar vad du och även vad @Omar Khayyam menar när han skriver ”har gått varvet runt”.
 

Vingubben

Medlem
Jag undviker vita månader och kör jämnt över hela året. Får en känsla av att man efter en vit månad måste hinna i kapp, vilket känns jobbigt.
 
Toppen