Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 10 december 2020

The Wall

Medlem
Tycker att Ridge Monte Bello är en riktigt högklassig cabernet sauvignon. Kräver litet lagring. Absolut inte over the top eller någon ek- och fruktbomb vare sig på vita eller röda sidan men visst finns det frukt och litet ek där. Jag har köpt mycket Ridge genom åren. Gillar det mesta. Ibland har jag tyckt att de italienska field blendsen med mycket zinfandel, Geyserville och Lytton springs, har varit litet otillgängliga och tillknäppta och litet för dyra för vad de är, men även dessa har jag i källaren och när de är redo att dricka är de riktigt trevliga.
Väntetid och tålamod betalar sig när det kommer till Ridge, ffa för Geyser och Lytton. Har i min iver öppnat någon flaska alldeles för tidigt och fått kokosnötsolja i munnen.
 

Adamanko

Medlem
Clonakilla shiraz-viognier verkar väldigt intressant må jag säga, men väldigt spridda skurar när det kommer till noter på CT.

Någon som har lite mer insight eller provat den själv t.o.m?
Drack -15. Mer kraft än elegans. Och en hel del animaliska toner. Gott utan att jag är sugen på mer.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Clonakilla shiraz-viognier verkar väldigt intressant må jag säga, men väldigt spridda skurar när det kommer till noter på CT.

Någon som har lite mer insight eller provat den själv t.o.m?

Sök på "clonakilla" så får du upp lite omdömen här på forumet. Vid snabb blick verkar de flesta prata om just Shiraz-Viognier då.

Är själv lite sugen på den.
Räkna med en vitpepparbomb;)
 

MacX

Medlem
Suck! Hur kan SB vara så elaka att de lägger så många bra släpp i december månad? Hur skall man förklara för familjen att man lagt hela löningen på Bolaget, så der finns inte en krona kvar till julklappar :rolleyes:;)! Ja, ja... den tiden, det problemet. :)
 
Gamla webben verkar borta nu. Har man samma typ av lösning på den nya webben. Slipper helst den hemska lösningen som finns för TS. Hade de släckt den gamla webben redan förra veckan? Någon som har koll?
Fel av mig, det verkar vara som tidigare
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som kan berätta vad man kan förvänta sig från Ridge. Googlade runt lite och såg att det var mycket nya amerikanska fat. Är inte så förtjust i amerikanska ek och fruktbomber på varken vita eller röda sidan. Däremot när de går i lite mer fransk stil och är eleganta så dricker jag dem gärna.
Tycker att Ridge Monte Bello är en riktigt högklassig cabernet sauvignon. Kräver litet lagring. Absolut inte over the top eller någon ek- och fruktbomb vare sig på vita eller röda sidan men visst finns det frukt och litet ek där. Jag har köpt mycket Ridge genom åren. Gillar det mesta. Ibland har jag tyckt att de italienska field blendsen med mycket zinfandel, Geyserville och Lytton springs, har varit litet otillgängliga och tillknäppta och litet för dyra för vad de är, men även dessa har jag i källaren och när de är redo att dricka är de riktigt trevliga.

Som @Omar Khayyam. Talar vi om deras Bordeaux-blends finns det dessutom några saker att lägga till som också pekar i positiv riktning.
Mycket riktigt använder de amerikansk ek, men man tänker helt fel om man tror att stilen på Ridge är typisk "ny amerikansk ek". På provningar de håller brukar de prata mycket om hur de hanterar eken. Ekstavarna får ligga utomhus i ur och skur och lakas ur i flera år innan de sätts ihop till fat. Så det är något slags ny begagnad ek...
Monte Bello-vingården ligger högt, viket ger svala nätter och hög syra i vinet. Samtidigt har Ridge "envisats" med att hålla alkoholen måttlig i vinerna, och drogs aldrig med i fruktbombs- och högalkoholvågen i Kalifornien, som tydligen inleddes i slutet av 90-talet. Totalintrycket är mycket balanserade viner. Har flera gånger varit med om att erfarna vinprovare blint gissar topp-Bordeaux på Ridge Monte Bello. Möjligen är det lättare att gissa Bdx i svala årgångar.
Länge fick Ridge inte särskilt höga poäng av Parker/Wine Advocate, men numera brukar Monte Bello kamma hem höga omdömen där, utan att de själv tycker att de lagt om stilen. Detta har också gjort att priserna har börjat stiga, efter att Monte Bello länge låg runt Mach 1.
 
Last edited:
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Mycket riktigt använder de amerikansk ek, men man tänker helt fel om man tror att stilen på Ridge är typisk "ny amerikansk ek". På provningar de håller brukar de prata mycket om hur de hanterar eken. Ekstavarna får ligga utomhus i ur och skur och lakas ur i flera år innan de sätts ihop till fat. Så det är något slags ny begagnad ek...

Det är väl relativt vanligt att ekstavarna får åldras i 2 - 3 år när det är premiumprodukter som ska lagras på faten? Vaniljsmaken utvecklas för övrigt mer i just välåldrad ek.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är väl relativt vanligt att ekstavarna får åldras i 2 - 3 år när det är premiumprodukter som ska lagras på faten? Vaniljsmaken utvecklas för övrigt mer i just välåldrad ek.
De flesta vinproducenter köper väl färdiga fat snarare än att bygga dem själv? Som jag minns Ridges påstående en gång i tiden, var det att den mesta amerikanska eken preparerades genom "kiln drying" (värmebehandling), vilket går fortare. Lång luftlagring är väl något som mest används för stavar till dyra franska ekfat.
Vanilj kommer väl i första hand från hårdrostad ny amerikansk ek - tänk bourbon... Ju mer användning desto mindre andra aromer än oxidation, oavsett typ av ek i faten. Du tänker inte på att vissa vintyper som traditionell Rioja får mycket vanilj och dill m.m. genom att lagras länge på amerikanska ekfat?
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
De flesta vinproducenter köper väl färdiga fat snarare än att bygga dem själv? Som jag minns Ridges påstående en gång i tiden, var det att den mesta amerikanska eken preparerades genom "kiln drying" (värmebehandling), vilket går fortare. Lång luftlagring är väl något som mest används för stavar till dyra franska ekfat.
Vanilj kommer väl i första hand från hårdrostad ny amerikansk ek - tänk bourbon... Ju mer användning desto mindre andra aromer än oxidation, oavsett typ av ek i faten. Du tänker inte på att vissa vintyper som traditionell Rioja får mycket vanilj och dill m.m. genom att lagras länge på amerikanska ekfat?

Jo, det är säkert inte så många vinmakare som har egna tunnbindare, men det har väl inget med processen att göra?

Det är säkert så att den stora volymen av ek värmebehandlas, men det är väl för att den stora volymen av vin är billigt vin. När det gäller vin som har lite högre svansföring använder väl de flesta lite seriösare fat, eller? Det kanske är jag som är naiv som tror det. Har själv bara träffat ett fåtal tunnbindare men de har alla pratat om 2-3 års lagring i det fria. Dock jobbade de mest mot öl- och spritproducenter.

Jag har läst att det blir mindre vanillin i träet med värmebehandlad ek jämfört med långlagrad i det fria, och att ju längre tid, desto mer vanillin. Sen påverkar rostning också. Jag blandar inte ihop det med lång kontakt mellan vätska och trä i vart fall :)

Nåja, jag ska inte snurra in mig allt för mycket i det här, ville bara få fram att lång lagring av eken innan den blir till tunnor inte är något unikt för Ridge.
 
Toppen