Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 10 december 2020

Old Sparky

Medlem
Det var strul med hemsidan, men fungerade om man uppdaterade sidan tills vinlistan kom fram. Problemen fanns redan igår, jag ringde igår och berättade för dem.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har själv bara träffat ett fåtal tunnbindare men de har alla pratat om 2-3 års lagring i det fria. Dock jobbade de mest mot öl- och spritproducenter.
Och de använde sig av amerikansk ek? Jag har inte den blekaste aning om ifall man gör annorlunda med öl- eller spritavsedda fat.

Jag har läst att det blir mindre vanillin i träet med värmebehandlad ek jämfört med långlagrad i det fria, och att ju längre tid, desto mer vanillin. Sen påverkar rostning också. Jag blandar inte ihop det med lång kontakt mellan vätska och trä i vart fall :)
Så för att återgå till ursprungsfrågan, hittar du alltså mer vaniljtoner i Ridge Monte Bello och Ridges övriga viner än i viner gjorda på "enklare" amerikanska ekfat? Min erfarenhet, och Ridges egna påståenden, är alltså tvärtom mot vad du har läst. När det gäller vin alltså, som är vad Ridge producerar. Det är lite oklart för mig om du pratar om sprit, som vid fatstyrka om 50-60% etanol rimligen lakar ur andra komponenter än vad vin 12-13% gör.
 

IsKr

Medlem
Störigt att man måste klicka vilket bolag man ska hämta sina flaskor ifrån. Varje gång man lägger en beställning så är man tvungen att välja. Tidigare så låg ju det valda bolaget kvar. Hur som, lyckades få tag i 2 ridge estate chardonnay.
 

Robbes

Medlem
Testkörde inloggen igår, fick då en blank sida, så jag testade att köra incognitomode i browsern och då funkade det. Landade en Ridge 75:a och blev tyvärr köplats på Conterno Barberan
 

MarkusJ

Medlem
Jag loggade in vid 09.50, och allt funkade fint för mig hela vägen.

2x Sandhi, och så blev det spontanköp på 2x Saurwein Nom (tror inte jag provat sydafrikansk pinot).

Insåg nu precis att jag satt kvar i själva listvyn och inte bekräftat min bokning, fick lite småpanik att jag gjort bort mig, men det var ju lugnt... :)
 
Toppen