Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 16 februari 2023

Pontus

Medlem
Skulle säga att det egentliga kruxet är att Systembolaget inte vidtar några åtgärder för att förhindra den här typen av automatiska verktyg och inte heller utövar någon tillsyn. Hur många hade brytt sig om parkeringsregler om det inte hade funnits några lapplisor?
Rent spontant - en fulklickningslösning likt den @Daniel B och jag kört är nog svår att blockera. Tror inte man kan ha ett bokningsförfarande som detta och helt blockera tekniska lösningar faktiskt. Någon annan får gärna rätta mig.

Sen rent allmänt, den gigantiska skillnaden mot ett manuellt klickande är om man vill komma åt flera svåråtkomliga objekt i samma släpp. Då ökar chanserna enormt som jag uppfattar det.

Någon som vet vilka som är de mest åtråvärda objekten i morgondagens webbsläpp?
 

Pontus

Medlem
Om du inte planerar att behålla dina bokningar och du redan vet att boten fungerar. Varför klickar du inte normalt med en chans att behålla flaskorna om du lyckas klicka hem dem?
Jag vill inte ha dem Jag vill testa lite till, gärna på riktigt svåråtkomliga objekt för att få en bättre uppfattning om hur mycket chanserna ökar.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag kastar in handduken när jag läser det här. Jag kan dock inte klandra dig för jag skulle ha gjort detsamma
Spamklickande och lite tur när knappen blir grön kan slå ett skript alla dagar i veckan.
Visst ett skript kanske går vinnande ur striden oftare än spamklickande men det är inte ens i närheten av 100-0.

Om det nu skulle vara så att skript plockar hem allting så kan man fråga sig hur jag lyckades plocka hem 5+ olika av Sadie nyligen.

Så personligen är jag inte i närheten av att ge upp och lämna walkover på något jag vill ha bara för jag personligen är motståndare till skripts och sådant som ger folk orättvisa övertag över andra
@Carlssonsklister som @Mexikanaren och @Sebran säger så går det absolut att boka! Jag kan ju ha haft otur eller strul med annat tekniskt bortom min makt eller vetskap när scriptet failade, så att utgå från att det är massvis med botar därute är kanske att ta i.

En sak som ändå är bra är att man måste ha ett konto med personnummer för att boka. Jag tror det begränsar mängden fulbokningar och förhindrar systematiska storinköp på bulvankonton. I slutändan är det förhoppningsvis ändå vinälskare som klickar hem flaskorna i majoritet!
 

FredrikC

Medlem
Som systemutvecklare så har jag likt @Pontus snickrat ihop ett litet script för sådana här saker.. Det kan klicka på en bokningsknapp hur enkelt som helst, om och om igen.. massvis av gånger i sekunden. Jag har använt det några gånger när det varit riktigt högt tryck, och jag har faktiskt bara misslyckats en gång med det vad gäller bokning. Scriptet i sig är inget avancerat alls, lite javascript på två kodrader som gör jobbet, så avancerade bottar / inspelning- och återuppspelningsprogram är riktig overkill.

Jag har också gjort lite "empiriska studier" på det hela och kommit fram till slutsatsen om vad som är den viktigaste faktorn - ping-tid, dvs. tiden det tar för SB's server att skicka en grönt-ljus signal till den dator som ska klicka. Vid ett test simulerade jag en högre ping-tid, ungefär ~50ms, och fick då ingen bokning utan på sin höjd köplats. Värt att komma ihåg är också att det då klickas direkt när signalen kommer, inte efter ~250 ms vilket är den mänskliga reaktionstiden.

Så, säg att man har en ping på 50ms, en reaktionstid på medel kring 250 ms, då klickar man som tidigast 0.3 sekunder efter att knappen har blivit grön. Sitter det då flera tusen andra i Sverige och klickar så är såklart sannolikheten väldigt liten att man lyckas boka någon flaska av något.

Ska man dra lite orelaterade slutsatser av det här kan man väl konstatera att
  • den gången mitt script inte lyckades hade jag en ping på kanske 5ms, och det fanns 24 flaskor att boka. Jag har svårt att tro att någon är snabbare än ett script, så det måste innebära att det definitivt finns många som använder sig av liknande metoder för att göra en bokning, antagligen ännu mer effektiva än mitt script också
  • ping-tid är allt när det kommer till att lyckas med en bokning (testa ex. på https://bredbandskollen.se)
  • vill man öka sina chanser att boka, börja klicka innan knappen är grön! Håll muspekaren över knappen och spamma klick några sekunder innan (synka klockan med http://www.klockan.info/)
Nu till den moraliska biten...



Jag håller i sak med er om att det på gränsen till omoraliskt att använda sig av sådana här tekniker. Jag har gjort det tidigare, och kommer säkert göra det i framtiden igen för att vara säker när trycket är extremt högt och jag är intresserad av något. Men som jag ser det hela är det ett enda stort systemfel från Systembolagets sida, och ska jag ha en liiiiten rimlig chans att få något så har jag känt att det är mitt enda sätt att göra det på. Jag säger inte att det är rätt och jag kanske skjuter mig i foten här men... don't hate the player, hate the game. Jag har sett flera här på forumet som anlitat klick-bulvaner, och det borde väl vara ungefär lika fel...

Jag är all-in för en lottningslösning. Som "spelet" är uppbyggt just nu är det helt klart inte rättvist.

Imorgon slipper ni mig iaf. då alla flaskor som släpps är utanför min budget.
Jag hade alltså helt rätt att även folk på forumet redan använder det. När det står så tydligt att man inte får påverka eller använda andra program för klick så känner iaf jag att jag aldrig kommer använda det då jag anser att det är fusk.
Vi får se hur det går Imorrn för oss som klickar vanligt. Ni med bot är det bara att gratulera.
 

Pontus

Medlem
Man kan ju också då om vi ska ha pissig ton överlag säga att om man inte fattar att Krug 08 är hett eftertraktad så behöver man inte ställa frågan. Lycka till imorgon.
Jo den är jag med på, oroa dig inte för det. Däremot tar jag gärna emot info om vilka av de övriga som är mest åtråvärda. Tror du missuppfattade lite. Tänkte alltså köra mitt pgm på de mest åtråvärda. Men sen när du skrev som du gjorde tänkte jag att det är bättre att köra programmet, dvs fulklicka, på samtliga.
 

Martinski

Medlem
Måste väl vara mest hypade websläppet vad jag kan minnas sen Comtes 2008 men med mycket färre flaskor. Får se hur det går men förväntningarna är att man går lottlös med tanke på hur det gick med Gosset.

Men å andra sidan har man lyckats med klick på andra sätt som biljetter till åtråvärda spelningar som Thåströms klubbturné där de gick åt på någon nanosekund också
 
Last edited:
Toppen