Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 16 februari 2023

Det görs vell ändå väldigt många flaskor utav den, någon som vet om importören kommer släppa den en gg till senare iår ?
Säkert någon som har en exakt siffra men vet att krug själv gick ut med att de gör betydligt mindre av 2008 som vintage.
Den stora volymen gick till cuvee 164.
Finns säkert en chans att den släpps igen men vem vågar chansa?
 

Ocheba

Medlem
För en som aldrig varit med på ett websläpp tidigare.

Hur går det till, jag ser att det finns en boka knapp bredvid flaskan man är intresserad av i listan.

Det är bara att spamtrycka, så kommer knappen aktiveras någon gång i samband med klockslaget?
 

Martinski

Medlem
Ja in princip, senaste websläppet när jag försökte få tag i en flaska Gossset 2008 så väntade jag in släppet och knappen skulle bli grön. Det skulle jag tydligen inte gjort, som jag gjort vid dom tidigare websläpp jag bokat Comtes 2008 och Bollinger LGA Rosé 2014. Knappen hann inte ens bli grön innan den stod som fullbokad på sidan.

Så är det flaska där det är lite av och kommer va populär är de väl spamklick som gäller.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har just på ungefär en timme snickrat ihop ett litet program som jag i vetenskapens tjänst tänker testa på tre objekt i kommande släpp. Efter som jag begåvats med ett extra start psyke och en moralisk kompass som pekar i rätt riktning kommer jag inte att bekräfta bokningarna om det skulle fungera. Tänker allmänt att det kan löna sig i de fall där det rör sig om någon enstaka sekund och man vill ha flera objekt i samma släpp. Vi får se...

Hmmm, jag "fick" allt jag testkörde på, förutom en som blev köplats. Klart oroväckande kan jag tycka, men inte helt oväntat.

Är det så enkelt så det går att köpa "på stan"? Har du testat?

Som systemutvecklare så har jag likt @Pontus snickrat ihop ett litet script för sådana här saker.. Det kan klicka på en bokningsknapp hur enkelt som helst, om och om igen.. massvis av gånger i sekunden. Jag har använt det några gånger när det varit riktigt högt tryck, och jag har faktiskt bara misslyckats en gång med det vad gäller bokning. Scriptet i sig är inget avancerat alls, lite javascript på två kodrader som gör jobbet, så avancerade bottar / inspelning- och återuppspelningsprogram är riktig overkill.

Jag har också gjort lite "empiriska studier" på det hela och kommit fram till slutsatsen om vad som är den viktigaste faktorn - ping-tid, dvs. tiden det tar för SB's server att skicka en grönt-ljus signal till den dator som ska klicka. Vid ett test simulerade jag en högre ping-tid, ungefär ~50ms, och fick då ingen bokning utan på sin höjd köplats. Värt att komma ihåg är också att det då klickas direkt när signalen kommer, inte efter ~250 ms vilket är den mänskliga reaktionstiden.

Så, säg att man har en ping på 50ms, en reaktionstid på medel kring 250 ms, då klickar man som tidigast 0.3 sekunder efter att knappen har blivit grön. Sitter det då flera tusen andra i Sverige och klickar så är såklart sannolikheten väldigt liten att man lyckas boka någon flaska av något.

Ska man dra lite orelaterade slutsatser av det här kan man väl konstatera att
  • den gången mitt script inte lyckades hade jag en ping på kanske 5ms, och det fanns 24 flaskor att boka. Jag har svårt att tro att någon är snabbare än ett script, så det måste innebära att det definitivt finns många som använder sig av liknande metoder för att göra en bokning, antagligen ännu mer effektiva än mitt script också
  • ping-tid är allt när det kommer till att lyckas med en bokning (testa ex. på https://bredbandskollen.se)
  • vill man öka sina chanser att boka, börja klicka innan knappen är grön! Håll muspekaren över knappen och spamma klick några sekunder innan (synka klockan med http://www.klockan.info/)
Nu till den moraliska biten...

Trist - jag hoppades att det inte skulle fungera. Har dock ingen rationell förklaring till varför det inte skulle göra det, men det känns lite mer hopplöst att själv sitta och pekfingerklicka efter din rapport. Bra initiativ och tack för att du delade med dig!

Jag håller i sak med er om att det på gränsen till omoraliskt att använda sig av sådana här tekniker. Jag har gjort det tidigare, och kommer säkert göra det i framtiden igen för att vara säker när trycket är extremt högt och jag är intresserad av något. Men som jag ser det hela är det ett enda stort systemfel från Systembolagets sida, och ska jag ha en liiiiten rimlig chans att få något så har jag känt att det är mitt enda sätt att göra det på. Jag säger inte att det är rätt och jag kanske skjuter mig i foten här men... don't hate the player, hate the game. Jag har sett flera här på forumet som anlitat klick-bulvaner, och det borde väl vara ungefär lika fel...

Jag är all-in för en lottningslösning. Som "spelet" är uppbyggt just nu är det helt klart inte rättvist.

Imorgon slipper ni mig iaf. då alla flaskor som släpps är utanför min budget.
 

A77

Medlem
Som systemutvecklare så har jag likt @Pontus snickrat ihop ett litet script för sådana här saker.. Det kan klicka på en bokningsknapp hur enkelt som helst, om och om igen.. massvis av gånger i sekunden. Jag har använt det några gånger när det varit riktigt högt tryck, och jag har faktiskt bara misslyckats en gång med det vad gäller bokning. Scriptet i sig är inget avancerat alls, lite javascript på två kodrader som gör jobbet, så avancerade bottar / inspelning- och återuppspelningsprogram är riktig overkill.

Jag har också gjort lite "empiriska studier" på det hela och kommit fram till slutsatsen om vad som är den viktigaste faktorn - ping-tid, dvs. tiden det tar för SB's server att skicka en grönt-ljus signal till den dator som ska klicka. Vid ett test simulerade jag en högre ping-tid, ungefär ~50ms, och fick då ingen bokning utan på sin höjd köplats. Värt att komma ihåg är också att det då klickas direkt när signalen kommer, inte efter ~250 ms vilket är den mänskliga reaktionstiden.

Så, säg att man har en ping på 50ms, en reaktionstid på medel kring 250 ms, då klickar man som tidigast 0.3 sekunder efter att knappen har blivit grön. Sitter det då flera tusen andra i Sverige och klickar så är såklart sannolikheten väldigt liten att man lyckas boka någon flaska av något.

Ska man dra lite orelaterade slutsatser av det här kan man väl konstatera att
  • den gången mitt script inte lyckades hade jag en ping på kanske 5ms, och det fanns 24 flaskor att boka. Jag har svårt att tro att någon är snabbare än ett script, så det måste innebära att det definitivt finns många som använder sig av liknande metoder för att göra en bokning, antagligen ännu mer effektiva än mitt script också
  • ping-tid är allt när det kommer till att lyckas med en bokning (testa ex. på https://bredbandskollen.se)
  • vill man öka sina chanser att boka, börja klicka innan knappen är grön! Håll muspekaren över knappen och spamma klick några sekunder innan (synka klockan med http://www.klockan.info/)
Nu till den moraliska biten...



Jag håller i sak med er om att det på gränsen till omoraliskt att använda sig av sådana här tekniker. Jag har gjort det tidigare, och kommer säkert göra det i framtiden igen för att vara säker när trycket är extremt högt och jag är intresserad av något. Men som jag ser det hela är det ett enda stort systemfel från Systembolagets sida, och ska jag ha en liiiiten rimlig chans att få något så har jag känt att det är mitt enda sätt att göra det på. Jag säger inte att det är rätt och jag kanske skjuter mig i foten här men... don't hate the player, hate the game. Jag har sett flera här på forumet som anlitat klick-bulvaner, och det borde väl vara ungefär lika fel...

Jag är all-in för en lottningslösning. Som "spelet" är uppbyggt just nu är det helt klart inte rättvist.

Imorgon slipper ni mig iaf. då alla flaskor som släpps är utanför min budget.
Först o främst tack för din empiriska studie. Sedan vill jag bara klargöra visst är ping detdär som står ”svarstid x.x ms”?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Först o främst tack för din empiriska studie. Sedan vill jag bara klargöra visst är ping detdär som står ”svarstid x.x ms”?

Det stämmer. Tittar du på Bredbandskollen ser det ut som nedan.

1676468805134.png
 

MartinBz

Medlem
Word. Må klickbottarna frodas imorgon!
Kruxet är väl bara att det står såhär också:
"1.7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg som exempelvis så kallade agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen eller Appen för att registrera eller reproducera information, lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen eller Appen i syfte att tillhandhålla funktioner eller tjänster relaterat till marknadsföring av, eller information om alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen eller i Appen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen eller Appen."
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kruxet är väl bara att det står såhär också:
"1.7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg som exempelvis så kallade agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen eller Appen för att registrera eller reproducera information, lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen eller Appen i syfte att tillhandhålla funktioner eller tjänster relaterat till marknadsföring av, eller information om alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen eller i Appen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen eller Appen."
Stämmer bra. Beundransvärd text det där.
 

Sebran

Medlem
Kruxet är väl bara att det står såhär också:
"1.7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg som exempelvis så kallade agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen eller Appen för att registrera eller reproducera information, lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen eller Appen i syfte att tillhandhålla funktioner eller tjänster relaterat till marknadsföring av, eller information om alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen eller i Appen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen eller Appen."

Skulle säga att det egentliga kruxet är att Systembolaget inte vidtar några åtgärder för att förhindra den här typen av automatiska verktyg och inte heller utövar någon tillsyn. Hur många hade brytt sig om parkeringsregler om det inte hade funnits några lapplisor?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kruxet är väl bara att det står såhär också:
"1.7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg som exempelvis så kallade agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen eller Appen för att registrera eller reproducera information, lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen eller Appen i syfte att tillhandhålla funktioner eller tjänster relaterat till marknadsföring av, eller information om alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen eller i Appen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen eller Appen."

Det är väl just det som är den omoraliska biten. Systemet (no pun intended) har ju inte löst problemet med att det går att använda, vilket gör att många använder det. Jag medger att det är fel ur ett moraliskt perspektiv, men som jag nämnde tidigare upplever inte jag att jag någonsin har haft en chans annars att boka det jag vill ha.

Sen är det väldigt mycket tolkningsfråga. Om jag har ett program som klickar åt mig för att jag är handikappad, och sen slutför beställningen, är det emot reglerna (jag vet, jag hårddrar det hela..)? Och är "lämna eller göra beställningar" detsamma som att boka, eller är själva bekräftelsen som jag gör för hand beställningen?

"Nyttja tjänster" - Vad innebär det? Ett plugin i en webbläsare som gör formateringen av hemsidan bättre är ju att reproducera information, och det finns det många av...

Villkorstexter är ett måste att ha, men de hjälper sällan. När det dessutom i det här fallet finns en aktör på marknaden som säljer något och som inte har löst det här på ett bättre sätt, då är inte en villkorstext särskilt mycket värd.

Det går att diskutera det här hur mycket som helst, och jag förstår och stämmer in i missnöjet mot hur Systembolaget har löst det hela. Ska vi dela ut moralkakor ska man nog även börja fundera på hur många som löser det där med alkoholskatten när man beställer från utlandet...
 
Kruxet är väl bara att det står såhär också:
"1.7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg som exempelvis så kallade agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen eller Appen för att registrera eller reproducera information, lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen eller Appen i syfte att tillhandhålla funktioner eller tjänster relaterat till marknadsföring av, eller information om alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen eller i Appen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen eller Appen."

Undrar om Systembolaget blockerar Google, Wine-Searcher etc? Ingen av dem lär bry sig om dessa regler och de kravlar garanterat i varenda vrå av systembolaget.se
 

VinBallen

Medlem
Som skrevs innan är ping absolut a och o.

Bot ger en fördel om du vill klicka samtidigt på fler olika flaskor på samma släpp men för enstaka flaskor så går principen att efterlikna manuellt genom att klicka som en tok redan innan knappen blir grön och på så sätt minimera reaktionstiden.

Resten är beroende pingen till din internetleverantör och internetleverantörens ping till systembolagets server.

Skulle säga att de är en större fördel att bo nära Systembolagets server (Stockholm?) än fördelen med en script som klickar på knappen.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Som skrevs innan är ping absolut a och o.

Bot ger en fördel om du vill klicka samtidigt på fler olika flaskor på samma släpp men för enstaka flaskor så går principen att efterlikna manuellt genom att klicka som en tok redan innan knappen blir grön och på så sätt minimera reaktionstiden.

Resten är beroende pingen till din internetleverantör och internetleverantörens ping till systembolagets server.

Skulle säga att de är en större fördel att bo nära Systembolagets server (Stockholm?) än fördelen med en script som klickar på knappen.
Det finns en klar fördel med bot och det är elinimeringen av reaktionstiden. Mänsklig reaktionstid är runt 250 ms och det försvinner helt med botten.
 

Johpe

Medlem
Det finns en klar fördel med bot och det är elinimeringen av reaktionstiden. Mänsklig reaktionstid är runt 250 ms och det försvinner helt med botten.
Jo, fast om du bara ska ha en flaska så går det ju spam-klicka innan knappen blir grön och då lär det inte skilja jättemycket (om än liiite).
 
Trådskapare
C
Som systemutvecklare så har jag likt @Pontus snickrat ihop ett litet script för sådana här saker.. Det kan klicka på en bokningsknapp hur enkelt som helst, om och om igen.. massvis av gånger i sekunden. Jag har använt det några gånger när det varit riktigt högt tryck, och jag har faktiskt bara misslyckats en gång med det vad gäller bokning. Scriptet i sig är inget avancerat alls, lite javascript på två kodrader som gör jobbet, så avancerade bottar / inspelning- och återuppspelningsprogram är riktig overkill.

Jag har också gjort lite "empiriska studier" på det hela och kommit fram till slutsatsen om vad som är den viktigaste faktorn - ping-tid, dvs. tiden det tar för SB's server att skicka en grönt-ljus signal till den dator som ska klicka. Vid ett test simulerade jag en högre ping-tid, ungefär ~50ms, och fick då ingen bokning utan på sin höjd köplats. Värt att komma ihåg är också att det då klickas direkt när signalen kommer, inte efter ~250 ms vilket är den mänskliga reaktionstiden.

Så, säg att man har en ping på 50ms, en reaktionstid på medel kring 250 ms, då klickar man som tidigast 0.3 sekunder efter att knappen har blivit grön. Sitter det då flera tusen andra i Sverige och klickar så är såklart sannolikheten väldigt liten att man lyckas boka någon flaska av något.

Ska man dra lite orelaterade slutsatser av det här kan man väl konstatera att
  • den gången mitt script inte lyckades hade jag en ping på kanske 5ms, och det fanns 24 flaskor att boka. Jag har svårt att tro att någon är snabbare än ett script, så det måste innebära att det definitivt finns många som använder sig av liknande metoder för att göra en bokning, antagligen ännu mer effektiva än mitt script också
  • ping-tid är allt när det kommer till att lyckas med en bokning (testa ex. på https://bredbandskollen.se)
  • vill man öka sina chanser att boka, börja klicka innan knappen är grön! Håll muspekaren över knappen och spamma klick några sekunder innan (synka klockan med http://www.klockan.info/)
Nu till den moraliska biten...



Jag håller i sak med er om att det på gränsen till omoraliskt att använda sig av sådana här tekniker. Jag har gjort det tidigare, och kommer säkert göra det i framtiden igen för att vara säker när trycket är extremt högt och jag är intresserad av något. Men som jag ser det hela är det ett enda stort systemfel från Systembolagets sida, och ska jag ha en liiiiten rimlig chans att få något så har jag känt att det är mitt enda sätt att göra det på. Jag säger inte att det är rätt och jag kanske skjuter mig i foten här men... don't hate the player, hate the game. Jag har sett flera här på forumet som anlitat klick-bulvaner, och det borde väl vara ungefär lika fel...

Jag är all-in för en lottningslösning. Som "spelet" är uppbyggt just nu är det helt klart inte rättvist.

Imorgon slipper ni mig iaf. då alla flaskor som släpps är utanför min budget.
Jag kastar in handduken när jag läser det här. Jag kan dock inte klandra dig för jag skulle ha gjort detsamma
 

Mexikanaren

Medlem
Jag kastar in handduken när jag läser det här. Jag kan dock inte klandra dig för jag skulle ha gjort detsamma
Spamklickande och lite tur när knappen blir grön kan slå ett skript alla dagar i veckan.
Visst ett skript kanske går vinnande ur striden oftare än spamklickande men det är inte ens i närheten av 100-0.

Om det nu skulle vara så att skript plockar hem allting så kan man fråga sig hur jag lyckades plocka hem 5+ olika av Sadie nyligen.

Så personligen är jag inte i närheten av att ge upp och lämna walkover på något jag vill ha bara för jag personligen är motståndare till skripts och sådant som ger folk orättvisa övertag över andra
 
Toppen