Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 februari 2024

På gående fot med 4G lyckades jag knipa två Skurfberg :cigarr:
Grattis! Givet att Skurf bara hade 66 flaskor kan man kanske tycka att bolaget borde begränsat den till 1. De har ju två som max hela vägen till långt över 200 flaskor vilket ju begränsar oss som föredrar att köpa fler flaskor per årgång och vin onödigtvis givet att flera med det antalet flaskor inte säljs slut.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det verkar som att det var många som hade siktat in sig på just Skurfberg. Den där köplatsen jag fick lär inte bli aktuell.. :rolleyes:
:rolleyes:
 

Wer

Medlem
Ja skruf var ju bara att glömma..
Blev 2 Columella och en Treinspoor. Verkade inte vara något super sug efter dom två 😅
 

Babinski

Medlem
2 rotsbank, 1 brovia barolo brea ca mia (dagens huvudmål), 2 barolo brunate.

Klickade även hem 1 bourgogne aligoté vid 10 bara för att förstå hur släppen funkar då jag är ny på detta. Funderar dock på att släppa för jag har ingen erfarenhet av aligoté och vet inte vad jag ska ha den till. Men de sålde ju slut på nån sekund så kanske är värd att behålla och dricka?
 

Foodcoma

Medlem
2 rotsbank, 1 brovia barolo brea ca mia (dagens huvudmål), 2 barolo brunate.

Klickade även hem 1 bourgogne aligoté vid 10 bara för att förstå hur släppen funkar då jag är ny på detta. Funderar dock på att släppa för jag har ingen erfarenhet av aligoté och vet inte vad jag ska ha den till. Men de sålde ju slut på nån sekund så kanske är värd att behålla och dricka?

Aligoten kan du dricka som den är vid fint vårväder, alternativt lite skaldjur, citronmajo och bröd till. Gott & enkelt! Cathiard är en oerhört skicklig producent, även om aligote kanske inte är det han är mest känd för.
 

Lennart

Medlem
Klickade hem 2 Skurfberg, 2 Skorpioen och 2 Palladius från mobilen utan Wi-Fi…
Känns som en ganska stor andel av de 66 flaskorna Skurf hamnade här på forumet :)
 

mackan92

Medlem
Klickade hem 2 Skurfberg, 2 Skorpioen och 2 Palladius från mobilen utan Wi-Fi…
Känns som en ganska stor andel av de 66 flaskorna Skurf hamnade här på forumet :)
Lyckats få ihop det till fem flaskor - stor andel eller inte är nog upp till betraktaren öga :)

Den som vill läsa deras Vintage Report som i sig varit en väldigt tufft årgång med höga temperaturer vilket resultera i tidigare skörd än normalt kan läsa det här:


Since our last release, we have had a very unusual, one of the driest seasons on paper. But for this release, we will see the warm and windy 2022 vintages of the Old Vine Series being bottled from various districts of the Cape, and they are looking very fruit forward, and it will be a tough one to lay them down as the wines are pretty “open”. As a rule, the reds’ tannins are also much softer and round.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Supernöjd över mina två Luigi Pira Barolo Margheria. Nu inväntar jag bara den normala och langhe Nebbiolo
Plockade den också. Lade först alla tre Pira i inboxen men efter lite velande blev det bara Margheria trots att en kompis hävdar att Pira Vigna Rionda 2019 nog var ett av de bästa vinerna i hela Piemonte från det året.
 

mackan92

Medlem
Plockade den också. Lade först alla tre Pira i inboxen men efter lite velande blev det bara Margheria trots att en kompis hävdar att Pira Vigna Rionda 2019 nog var ett av de bästa vinerna i hela Piemonte från det året.
Tror Vigna Rionda har potential - drack den senast i augusti ifjol nere i Piemonte och då var den väldigt stängd och tjärv men lär behöver åtminstone 5-10 år i flaska för att komma till sin rätt

1708605266480.jpeg
 
Last edited:
Plockade den också. Lade först alla tre Pira i inboxen men efter lite velande blev det bara Margheria trots att en kompis hävdar att Pira Vigna Rionda 2019 nog var ett av de bästa vinerna i hela Piemonte från det året.
Jag var också sugen på den men allt som oftast så kräver de där prestigerna, oavsett vintyp, ett par decennier i regel för att blomma ut. Därför så styr jag mig allt mer in på instegs och mellanskiktet från bra år.

Men annars så är Luigi Pira min favorit för tillfället i Piemonte. Jag föredrar slavonsk botti framför mindre ektunnor av fransk ek och normale/Margheria är bara botti
 
Provade Pira Vigna Rionda 2015 på en Nebbiolo masterclass i höstas. Mins det som dagens positiva överraskning. Så det blev två 2019 idag att lägga undan till senare.
 

Foodcoma

Medlem
Plockade den också. Lade först alla tre Pira i inboxen men efter lite velande blev det bara Margheria trots att en kompis hävdar att Pira Vigna Rionda 2019 nog var ett av de bästa vinerna i hela Piemonte från det året.
Det gjorde du rätt i,, var först sugen på rionda men ej glad för barriquer så fick bli margheria som bara legat på botti
 
Toppen