Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 februari 2024

Origo Wine

Leverantör
Hade helt glömt att våra viner (Luigi Pira och Marenca) lanserades idag. Grattis till alla de som lyckades säkra en Vigna Rionda... Jag håller med kommentaren delat av Håkan här (vi pratar nog om samma gemensamma vän...) - en av de absolut bästa viner jag hade förmånen att prova förra året. Vi är några som brukar ha en fight varje år om vilken som är bäst, Vigna Rionda (som uppenbarligen är den mest kända vingården) eller Marenca. Det inte alla vet är att, om man nu gillar Gaja Barolo Sperss...så är det egentligen Marenca. Och Gianpaolo sitter verkligen på filéerna i vingården, så vi är inte överraskade att den håller så hög klass.

Däremot nu, när man tittar på lanseringen, är det med stor förvåning vi ser att MARGHERIA (!) och Vigna Rionda är de två Barolo som försvann i ett nafs, men inte Marenca. Trodde annars är det skulle vara Marenca som var den som skulle försvinna först, men av just den finns det kvar av. Ibland är vinvärlden besynnerlig... :)

Till den som nämnde nya fat och Vigna Rionda, så är det inte längre bara nya. Luigi Pira har liksom de allra flesta börjat blanda upp det genom att även förvara dem på stora fat. Och när det gäller att dricka dem unga - de slinker ner i ett nafs redan här och nu. Prova själva... Kommer ihåg när man provade årgång 2006, en superbra årgång men kombinationen Serralungafrukt, ekfat och extraktion, gjorde att man var tvungen att vänta någon minut innan man kunde svara på Gianpaolo Piras glada fråga - nå, hur smakar dom? Tanninerna kändes... Numera är det mesta silkigt och polerat. Frågan är om denna nya moderna stil, som är genomgående hos alla, är lika lagringstålig som vinerna från förr, men vem bryr sig egentligen? Att behöva vänta 20 år på att nå optimal mognad är ibland frustrerande. Speciellt om man är lite äldre. :)

Vi är i alla fall glada över vår producenter, för det känns som att man fortfarande kan dricka världsklass till överkomliga priser. Annars verkar folk ha pengar, för oavsett hur dyrt det är, verkar de hypade producenterna sälja slut i ett nafs. Bara att gratulera om man har DEN plånboken!
 

mackan92

Medlem
Hade helt glömt att våra viner (Luigi Pira och Marenca) lanserades idag. Grattis till alla de som lyckades säkra en Vigna Rionda... Jag håller med kommentaren delat av Håkan här (vi pratar nog om samma gemensamma vän...) - en av de absolut bästa viner jag hade förmånen att prova förra året. Vi är några som brukar ha en fight varje år om vilken som är bäst, Vigna Rionda (som uppenbarligen är den mest kända vingården) eller Marenca. Det inte alla vet är att, om man nu gillar Gaja Barolo Sperss...så är det egentligen Marenca. Och Gianpaolo sitter verkligen på filéerna i vingården, så vi är inte överraskade att den håller så hög klass.

Däremot nu, när man tittar på lanseringen, är det med stor förvåning vi ser att MARGHERIA (!) och Vigna Rionda är de två Barolo som försvann i ett nafs, men inte Marenca. Trodde annars är det skulle vara Marenca som var den som skulle försvinna först, men av just den finns det kvar av. Ibland är vinvärlden besynnerlig... :)

Till den som nämnde nya fat och Vigna Rionda, så är det inte längre bara nya. Luigi Pira har liksom de allra flesta börjat blanda upp det genom att även förvara dem på stora fat. Och när det gäller att dricka dem unga - de slinker ner i ett nafs redan här och nu. Prova själva... Kommer ihåg när man provade årgång 2006, en superbra årgång men kombinationen Serralungafrukt, ekfat och extraktion, gjorde att man var tvungen att vänta någon minut innan man kunde svara på Gianpaolo Piras glada fråga - nå, hur smakar dom? Tanninerna kändes... Numera är det mesta silkigt och polerat. Frågan är om denna nya moderna stil, som är genomgående hos alla, är lika lagringstålig som vinerna från förr, men vem bryr sig egentligen? Att behöva vänta 20 år på att nå optimal mognad är ibland frustrerande. Speciellt om man är lite äldre. :)

Vi är i alla fall glada över vår producenter, för det känns som att man fortfarande kan dricka världsklass till överkomliga priser. Annars verkar folk ha pengar, för oavsett hur dyrt det är, verkar de hypade producenterna sälja slut i ett nafs. Bara att gratulera om man har DEN plånboken!
Glöm inte Marengo ni lansera idag också, tyckte hela deras line-up av 2019 var superb när jag fick prova de i augusti. Inte minst Brunate som drog det längsta strået där och då!

1708609936982.jpeg
 

Foodcoma

Medlem
Hade helt glömt att våra viner (Luigi Pira och Marenca) lanserades idag. Grattis till alla de som lyckades säkra en Vigna Rionda... Jag håller med kommentaren delat av Håkan här (vi pratar nog om samma gemensamma vän...) - en av de absolut bästa viner jag hade förmånen att prova förra året. Vi är några som brukar ha en fight varje år om vilken som är bäst, Vigna Rionda (som uppenbarligen är den mest kända vingården) eller Marenca. Det inte alla vet är att, om man nu gillar Gaja Barolo Sperss...så är det egentligen Marenca. Och Gianpaolo sitter verkligen på filéerna i vingården, så vi är inte överraskade att den håller så hög klass.

Däremot nu, när man tittar på lanseringen, är det med stor förvåning vi ser att MARGHERIA (!) och Vigna Rionda är de två Barolo som försvann i ett nafs, men inte Marenca. Trodde annars är det skulle vara Marenca som var den som skulle försvinna först, men av just den finns det kvar av. Ibland är vinvärlden besynnerlig... :)

Till den som nämnde nya fat och Vigna Rionda, så är det inte längre bara nya. Luigi Pira har liksom de allra flesta börjat blanda upp det genom att även förvara dem på stora fat. Och när det gäller att dricka dem unga - de slinker ner i ett nafs redan här och nu. Prova själva... Kommer ihåg när man provade årgång 2006, en superbra årgång men kombinationen Serralungafrukt, ekfat och extraktion, gjorde att man var tvungen att vänta någon minut innan man kunde svara på Gianpaolo Piras glada fråga - nå, hur smakar dom? Tanninerna kändes... Numera är det mesta silkigt och polerat. Frågan är om denna nya moderna stil, som är genomgående hos alla, är lika lagringstålig som vinerna från förr, men vem bryr sig egentligen? Att behöva vänta 20 år på att nå optimal mognad är ibland frustrerande. Speciellt om man är lite äldre. :)

Vi är i alla fall glada över vår producenter, för det känns som att man fortfarande kan dricka världsklass till överkomliga priser. Annars verkar folk ha pengar, för oavsett hur dyrt det är, verkar de hypade producenterna sälja slut i ett nafs. Bara att gratulera om man har DEN plånboken!

Härligt med dina kommentarer, anekdoter och beskrivningar kring era viner!! gillas starkt :)
Blev keller sist och pira idag. Precis dom du säger fortfarande till fullt rimliga priser.
 
Hade helt glömt att våra viner (Luigi Pira och Marenca) lanserades idag. Grattis till alla de som lyckades säkra en Vigna Rionda... Jag håller med kommentaren delat av Håkan här (vi pratar nog om samma gemensamma vän...) - en av de absolut bästa viner jag hade förmånen att prova förra året. Vi är några som brukar ha en fight varje år om vilken som är bäst, Vigna Rionda (som uppenbarligen är den mest kända vingården) eller Marenca. Det inte alla vet är att, om man nu gillar Gaja Barolo Sperss...så är det egentligen Marenca. Och Gianpaolo sitter verkligen på filéerna i vingården, så vi är inte överraskade att den håller så hög klass.

Däremot nu, när man tittar på lanseringen, är det med stor förvåning vi ser att MARGHERIA (!) och Vigna Rionda är de två Barolo som försvann i ett nafs, men inte Marenca. Trodde annars är det skulle vara Marenca som var den som skulle försvinna först, men av just den finns det kvar av. Ibland är vinvärlden besynnerlig... :)

Till den som nämnde nya fat och Vigna Rionda, så är det inte längre bara nya. Luigi Pira har liksom de allra flesta börjat blanda upp det genom att även förvara dem på stora fat. Och när det gäller att dricka dem unga - de slinker ner i ett nafs redan här och nu. Prova själva... Kommer ihåg när man provade årgång 2006, en superbra årgång men kombinationen Serralungafrukt, ekfat och extraktion, gjorde att man var tvungen att vänta någon minut innan man kunde svara på Gianpaolo Piras glada fråga - nå, hur smakar dom? Tanninerna kändes... Numera är det mesta silkigt och polerat. Frågan är om denna nya moderna stil, som är genomgående hos alla, är lika lagringstålig som vinerna från förr, men vem bryr sig egentligen? Att behöva vänta 20 år på att nå optimal mognad är ibland frustrerande. Speciellt om man är lite äldre. :)

Vi är i alla fall glada över vår producenter, för det känns som att man fortfarande kan dricka världsklass till överkomliga priser. Annars verkar folk ha pengar, för oavsett hur dyrt det är, verkar de hypade producenterna sälja slut i ett nafs. Bara att gratulera om man har DEN plånboken!
OKEJDÅ. Jag klickar väl hem ett par marenca också.
 

Origo Wine

Leverantör
OKEJDÅ. Jag klickar väl hem ett par marenca också.

Haha... 😂 Jäklar vad man kan göra affärer här genom att prata upp sina egna viner! 😇

Skämtåsido, smaken är som baken, men för egen del är Marenca nästan alltid favoriten och det är en återkommande strid varje årgång med mina kära kollegor i Barolo Boys-sällskapet om vilken av Marenca eller Vigna Rionda som är godast varje år. Så pass att att det inte ens har gått vinmakaren förbi, som ibland gillar att servera Marenca och Vigna Rionda blint, bara för att se, men det slutar ofta på samma sätt: många av dem som provar med mig plockar alltid ut Vigna Rionda som snäppet bättre, medan jag visar mig ha preferens för Barolo Marenca många årgångar. Kanske inte så konstigt, med tanke på att Angelo Gaja's Barolo Sperss, som ju är rankorna intill Gianpaolo Pira i samma vingård, Vigna Marenca, är en stor, stor personlig favorit sedan över 20 år... Annars kan jag tycka att det är så lustigt det här med hype och vad ett namn kan göra på priset. Två Barolo, från samma plats, men priset... Noterade på senaste lanseringen att det numera är ett ordentligt prisgap till Gaja nu för tiden.

Vill dock bara poängtera att det på intet sätt är ett försök att trycka ner Margheria. Det är en fantastisk vingård, med personliga favoritproducenter (trots att vi inte jobbar med dom) i form av Azelia och Massolino (köps in varje år). På varje provning hos Luigi Pira, när den nya årgången ska testas, är det samma visa varje gång: Barolo Margheria är den som liksom HOPPAR ur glaset och charmerar alla från första slurken. Så där flörtig och charmig och underbart rödfrukig och helt enkelt alldeles underbar. Omöjlig att inte gilla. Skulle man fråga vilken av vinerna Margheria-Marenca-Vigna Rionda man skulle vilja dricka där och då, är svaret nästan säkert alltid Margheria. Oemotståndligt charmig. Och så himla god även från årgångar som inte är hypade. Beställde en Massolino Barolo Margheria 2017 på restaurang i Piemonte förra året - så himla god! Men...åhh, den där m ö r k a r e djupare, röda frukten hos Vigna Rionda och Marenca... Och där känslan av balsamico, nästan som den känslan när man dricker Fontodis underbara Flaccianello. Åhhh. Det är möjligt att den inte är lika charmig från första dagen men ändå... Det slår mig att vi sällan provar våra egna viner, men i helgen öppnades en Luigi Pira Barolo Marenca 2004. Ja, vad säger man? Bäst är att vara tyst. 😎

Som vanligt är de största sorgen är priserna... De ska upp, upp och upp lite till. Brovia är en annan personlig favorit men trots frenetiskt klickande mitt under en lektion gick det inte och priserna där har också skenat iväg (dock ingen ni ska lasta importör eller Systembolaget för; tror inte att det går att hitta så mycket billigare på plats). Enda trösten är att dessa viner finns att beställa på restauranger i regionen till nästan samma priser som de köps för i butik och här i Stockholm har vi ju en fantastisk restaurang där man kan dricka Brovia till bra priser. Har ingen koppling till vare sig Brovia eller restaurangen, men vet inte hur mycket reklam man för göra på dessa sidor, så nämner den inte.

Håller annars med kommentarerna om Sadie. Herregud vad fort det gick. Förstår inte hur det kan finnas de som lyckas få flera olika. Om man frenetiskt klickar och försöker få in ETT av vinerna, är det ju omöjligt att hinna hoppa över till de övriga och ha en chans på dem innan de är slut. Delar folk upp datorrutan och klickar på flera samtidigt??
 

Origo Wine

Leverantör
Som ett PS... Återigen, det här är från någon som är jävig, men när det gäller vinerna som lanserades idag från Luigi Pira, så var det faktiskt en ovanligt stor skillnad poängmässigt mellan Vigna Rionda och Marenca av vår bloggarvän, som ofta provar vinerna samtidigt. Hela tre poäng. Men för årgång 2020 som provades nyligen, var det bara en poäng. Med det sedvanliga resultatet att vi inte var överens om vilken av Vigna Rionda eller Marenca som var bäst. 🥳 Sånt är livet... Vad trist(!) det vore om vi alltid satt runt bordet och drack viner och var helt överens...
 

Origo Wine

Leverantör
Glöm inte Marengo ni lansera idag också, tyckte hela deras line-up av 2019 var superb när jag fick prova de i augusti. Inte minst Brunate som drog det längsta strået där och då!

Visa bifogad bild 31548


Ahhhhh! Var ni på besök hos Marengo!?? Träffade både Jenny och Marco? Vad tyckte ni om lineupen? Och fick ni även prova Barolo Brunate Riserva?

100% jävig i frågan (se upp...), men håller helt, helt, helt med. Marengos lineup gav för egen del ett enda stort leende och håller också med om att Brunate var den som bäst. Här fungerar Barolo Bricco delle Viole lite i samma roll Barolo Margheria gör hos Luigi Pira - att Bricco delle Viole ofta känns som den som är mest charmig och god här och nu. Idag! Men ändå... Några klunkar av Barolo Brunate och den där RÖDA lakritsen som är så typiskt för Brunate. Ack ja... Liquirizzia!!

I det här fallet skulle vi dock vilja göra lite antireklam för Brunate. Köp den helst inte. För då kommer resterande flaskor dyka upp på PK-butiken. Recensionerna från The Wine Advocate (i vårt tycke för höga poäng), gjorde det svårt att tjata till sig extra flaskor, så de vi fick, gick alla till Systembolaget. Inte så bra planerat, men gjort är gjort. 😛
 

mackan92

Medlem
Ahhhhh! Var ni på besök hos Marengo!?? Träffade både Jenny och Marco? Vad tyckte ni om lineupen? Och fick ni även prova Barolo Brunate Riserva?

100% jävig i frågan (se upp...), men håller helt, helt, helt med. Marengos lineup gav för egen del ett enda stort leende och håller också med om att Brunate var den som bäst. Här fungerar Barolo Bricco delle Viole lite i samma roll Barolo Margheria gör hos Luigi Pira - att Bricco delle Viole ofta känns som den som är mest charmig och god här och nu. Idag! Men ändå... Några klunkar av Barolo Brunate och den där RÖDA lakritsen som är så typiskt för Brunate. Ack ja... Liquirizzia!!

I det här fallet skulle vi dock vilja göra lite antireklam för Brunate. Köp den helst inte. För då kommer resterande flaskor dyka upp på PK-butiken. Recensionerna från The Wine Advocate (i vårt tycke för höga poäng), gjorde det svårt att tjata till sig extra flaskor, så de vi fick, gick alla till Systembolaget. Inte så bra planerat, men gjort är gjort. 😛
Haha jajamensan, vi skulle hjälpa dem butteljera senaste årgången men fick tyvärr boka av det i sista minuten kl 07:00 för deras buteljeringsmaskin inte riktig lira den dagen. Tyvärr ingen Riserva då.

Inte läst eller sett deras poäng men tyckte helt klart Brunate tilltala mig och oss mest. Vi kolla på varann med stort leende och bara nicka glatt att det var superbra gjort.

Edit, varför vill du ha dem till PK Huset?
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Haha jajamensan, vi skulle hjälpa dem butteljera senaste årgången men fick tyvärr boka av det i sista minuten kl 07:00 för deras buteljeringsmaskin inte riktig lira den dagen. Tyvärr ingen Riserva då.

Inte läst eller sett deras poäng men tyckte helt klart Brunate tilltala mig och oss mest. Vi kolla på varann med stort leende och bara nicka glatt att det var superbra gjort.

Edit, varför vill du ha dem till PK Huset?
Fan, min plånbok skulle ta en vit månad men nu trillade jag dit. Säger du bra så säger jag ja.
 

Origo Wine

Leverantör
Varför PK-huset? För att vi privat är regelbundna kunder där (ska man bli lite orolig när personalen hälsar och ropar "Hej igen!" när man kliver in i butiken?) och för att det brukar dröja tills överblivna flaskor landar där efter en weblansering. Det handlar mer om en, ähum, "finans-teknisk" fråga. Lärarlöner är inte direkt kompatibla med web-lanseringar stup i kvarten... :neej:
 
Toppen