Webblansering 7 februari

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av MagnusH70, 25 januari 2019.

  1. Swedish

    Swedish Medlem

    Finns väl en anledning att de blev av med Giacosa och Pégau... Trots att de är bästa vänner...
     
    Last edited: 28 januari 2019
    JonasBo gillar detta.
  2. Håkan

    Håkan Medlem

    Tror inte det. Giacosa var för svåra att ha att göra med och Pegau ville även sälja volymprodukterna, blev för mycket flaskor helt enkelt.
     
  3. @Håkan
    Du verkar känna dem lite, vet du ifall de har som ”policy” att inte svara på förfrågningar av privatimport via systembolaget? Har försökt precis men fick veta att de inte svarat alls så undrade mest om det är helt olönt att försöka?
     
  4. Swedish

    Swedish Medlem

    Inte policy men du lär troligtvis inte få något svar. Som @Håkan säger så är det mer av hobby...
    Har verkligen fått tjata mig till PI men känner en hel del som aldrig fått svar inkl. restaurangfolk.
    Synd med tanke på deras producenter...
     
  5. Pontus

    Pontus Medlem

    Det är uselt faktiskt. Företaget omsätter ändå ett antal miljoner och bör göra skaplig vinst. Inga problem att få svar på mail eller göra PI för ett antal år sen. Man har ändå ett grundläggande ansvar mot leverantörer och kunder kan jag tycka.
     
  6. Sigdarve

    Sigdarve Medlem

    Omar Khayyam gillar detta.
  7. Omar Khayyam

    Omar Khayyam Medlem

    Daniel A gillar detta.
  8. Adamanko

    Adamanko Medlem

    Mattias Schyberg, Omar Khayyam och IsKr gillar detta.
  9. Mattias Schyberg

    Mattias Schyberg Administratör

    Dessutom brukar smaken bli extra bra om man vet att enbart en promille av världens befolkning har råd (eller kan prioritera så kompromisslöst)! Vissa saker blir mer eftertrakade med ett högt pris än det motsatta av en viss typ av målgrupp. ;)
     
    Omar Khayyam, Wintermute, Skrutt och 1 annan gillar detta.
  10. Crist(al)ian 77

    Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

    Att säga att det är en viss målgrupp är att förenkla. Rent psykologiskt är det fullt mänskligt att tycka något dyrare är bättre. Forskning finns som visar på detta faktum. Samma vara ges till flera personer. Skillnaden på varan är endast att priset anges vara olika för deltagarna. Det är inte subjektiv skattning som uppmäts utan magnetröntgen av hjärnans lustcentrum.

    https://www.norran.se/affarsliv/prislappen-pa-fredagsvinet-lurar-dig/

    Med reservation för att deltagarna får dricka vin med slang!? Fenomenet med högre pris, dvs placeboeffekten gäller dock andra varor med. Sen kan man ju dricka blint utan att avslöja priset men då brukar flaskorna mystiskt bli bättre med luft efter avtäckning. Det gäller i högsta grad vana vindrickare med...;)

    Det blev väl lite utanför tråden.:p
     
  11. vinder

    vinder Medlem

    Last edited: 2 februari 2019
    vintomas gillar detta.
  12. Gladekocken

    Gladekocken Medlem

    Kan någon förklara för mig varför keller:s viner är billigare på krogen än på Sb?
    Sett G-max för runt 3500 på krogen men jag ska i handeln betala mer än det dubbla?
     
    Skrutt gillar detta.
  13. vinder

    vinder Medlem

    Det är de senaste årgångarna där priset stuckit iväg ordentligt även i Sverige. De G-Max du sett på krogen är säkerligen lite äldre årgångar, då priset även var lägre i handeln.
    Priser G-max som släppts på systembolaget hittar du här: http://vininfo.org/query2.yaws?query=g-max
     
    vintomas gillar detta.
  14. Gladekocken

    Gladekocken Medlem

    Tack för svaret, det förklarade saken men sjukt att ett vin kan dra iväg så in i ... på kort tid.
     
  15. vinder

    vinder Medlem

    The rise of a star. Det som jag egentligen tycker är konstigt är hur senfärdigt priset stigit i Sverige, redan vid de tidigare årgångarna var hypen stor och priset väsentligt högre utomlands. Men visst, de internationella priset på G-max har dragit ordentligt de senaste 1-2 åren. Detta är, som jag ser det, tjusningen och det som är fantastiskt med systembolaget, ganska ofta släpps hypade och eftersökta viner till kraftigt reducerade priser. Undantaget verkar vara Bordeaux där priserna ofta är för höga på Systembolaget, jag har fått för mig att det har med negociant-systemet att göra.
     
  16. Silenos

    Silenos Medlem

    Utan att ha läst en rad om det i vinsammanhang, så tror jag ändå att placebos pendang, nocebo, också kan spela in på en del omdömen om dyrare viner. Går man in i något med inställningen att "allt detta med dyra viner, det är bara lurendrejeri och fåfänga knösar som vill klappa varandra på axeln och ha sig, fy!", då ska det rätt mycket till för att resultatet inte också ska bli just det. Vissa verkar lida av en närmast patologisk lust, att hela tiden försöka dra ner brallorna på vinvärlden...
     
    Last edited: 2 februari 2019
    Skrutt, MD och Jos gillar detta.
  17. Sigdarve

    Sigdarve Medlem

    Finns det någon vinexpert som testat G-Max och gett betyget Fynd eller Mer än prisvärt? Eller vilka utlåtanden brukar experter ge vinet?
     
  18. Mattias Schyberg

    Mattias Schyberg Administratör

    Insiktfullt och sant genomgående! Sen finns det en liten klick som oavsett ovannämnda vill att det de dricker är så dyrt att enbart en klick har råd, för det säger en del om deras personliga ekonomiska status oberoende av godhetsfaktorer och placeboeffekter, men det är en kategori som vi aldrig ser husera här på forumet tack och lov. Det är nog mer ”vaskartypen” antar jag. :)
     
    Wintermute gillar detta.
  19. vintomas

    vintomas Numera lågaktiv bloggare

    Kan du möjligen ge oss namnet på någon vinskribent som provar viner som kostar femsiffrigt antal kronor och använder de beteckningar som svenska vinskribenter använder sig av för 79-99 kr-viner? Eller annorlunda uttryck: i den mån du hittar omdömen för riktigt dyra viner i internationell toppklass, fokuserar de omdömena sällan på "prisvärde".
     
    Crist(al)ian 77 gillar detta.
  20. Sigdarve

    Sigdarve Medlem

    Fast omdömet "Fynd" används ju för PR SWC.
     

    Bifogade filer:

Dela sidan