Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 7 februari

Skrutt

Medlem
Kan du möjligen ge oss namnet på någon vinskribent som provar viner som kostar femsiffrigt antal kronor och använder de beteckningar som svenska vinskribenter använder sig av för 79-99 kr-viner? Eller annorlunda uttryck: i den mån du hittar omdömen för riktigt dyra viner i internationell toppklass, fokuserar de omdömena sällan på "prisvärde".
Jancis Robinson använder 20p-skalan liksom Munskänkarna, och är kanske det närmaste man kan komma. På Kellers hemsida finns hennes och en del andras scorer och G-max brukar inte saknas.
https://www.keller-wein.de/index1.html I och för sig så tycks postandet ha mattats på senare tid. Bara en post från 2018 och ingen från 2019 i en flik som heter ”Aktuelles”
 

Old Sparky

Medlem
Då undrar jag om det finns lika goda/bra viner för en tiondel av priset?

Ja, sannolikt finns där "oupptäcka" viner av mycket hög kvalite till betydligt billigare pris. G-Max var ju initialt ett sådant vin, liksom många andra som sedan kommer upp till ytan, via recensioner o s v. Men för att vara först på bollen så att säga, krävs stor kunskap och efterforskning. Sen är såklart bra att känna till sin egen preferens och kunna sätta den i sammanhang. Men om man vill inkludera topproducenter för att finna sin preferens, så har de flesta har inte resurser att tillräckligt gå på djupet i det så kallade toppskiktet, utan förlitar sig på recensioner av olika slag.
 

Silenos

Medlem
Då undrar jag om det finns lika goda/bra viner för en tiondel av priset?
Lagen om avtagande marginalavkastning kan ibland visa sig i sitt mest extrema när det kommer till vin. Men om man är ute efter tysk riesling har man lite flyt. Regionen är lite av en särling på så vis att det allra mesta kostar rimliga pengar, även viner med mycket fint renommé. Det finns väl egentligen bara två undantag: Keller och Egon Müller (OK, aktions-tba:er kan dra iväg oavsett producent), men annars är det ganska plånboksvänliga grejer. Det finns mängder med toppviner; både torra, halvtorra och söta, som inte kostar obscena pengar. Jag föreslår att du startar en ny tråd i ämnet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som vet VARFÖR G-max är otroligt dyrt? Liten skala?
Standardsvar som kan tillämpas på godtyckligt vin som kostar >1000 kr, vilket kraftigt överstiger den direkta/rörliga produktionskostnaden för i stort sett alla viner (undantaget vissa söta):
1) Tillgång och efterfrågan
2) Producenten vill, baserat på tidigare efterfrågan till dåvarande pris, ha det här priset numera och lyckas (förmodligen) sälja till detta pris

G-Max anses väl i vissa kretsar vara världens bästa torra Riesling, en status vinet inte har haft alltför länge. För inte så länge sedan kostade kandidaterna till "världens bästa torra Riesling" (först Clos Ste Hune, sedan Unendlich, sedan G-Max) ca 1000-1500 kr. Eftersom "hackordningen" bland topp-rieslingar inte är lika väletablerad som för Bordeaux/Bourgogne är jag genuint förvånad över att G-Max kommit upp i ungefär samma pris som DRC La Tâche på andrahandsmarknaden, för det finns en mycket bredare bas av Bourgogne under DRC, Leroy, Armand Rousseau m.fl., med toppviner från andra producenter som etablerat sig på prisnivån "flera tusen". Tysk Riesling har på den internationella finewine-marknaden haft ryktet att vara vinerna som alla vinskribenter gillar men som få finewine-samlare/köpare verkligen köper.
Jag är alltså rätt bekymrad över vad detta kan innebära för priset på andra bra tyska GG...
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Standardsvar som kan tillämpas på godtyckligt vin som kostar >1000 kr, vilket kraftigt överstiger den direkta/rörliga produktionskostnaden för i stort sett alla viner (undantaget vissa söta):
1) Tillgång och efterfrågan
2) Producenten vill, baserat på tidigare efterfrågan till dåvarande pris, ha det här priset numera och lyckas (förmodligen) sälja till detta pris

G-Max anses väl i vissa kretsar vara världens bästa torra Riesling, en status vinet inte har haft alltför länge. För inte så länge sedan kostade kandidaterna till "världens bästa torra Riesling" (först Clos Ste Hune, sedan Unendlich, sedan G-Max) ca 1000-1500 kr. Eftersom "hackordningen" bland topp-rieslingar inte är lika väletablerad som för Bordeaux/Bourgogne är jag genuint förvånad över att G-Max kommit upp i ungefär samma pris som DRC La Tâche på andrahandsmarknaden, för det finns en mycket bredare bas av Bourgogne under DRC, Leroy, Armand Rousseau m.fl., med toppviner från andra producenter som etablerat sig på prisnivån "flera tusen". Tysk Riesling har på den internationella finewine-marknaden haft ryktet att vara vinerna som alla vinskribenter gillar men som få finewine-samlare/köpare verkligen köper.
Jag är alltså rätt bekymrad över vad detta kan innebära för priset på andra bra tyska GG...

Tack Tomas för mycket utförligt svar!
Japp, risken finns att det höjs bland medel GG rieslings.
Jag som är ett fan av Keller och införskaffade deras Abts E förra året känner inte att priset rättfärdigar produkten. Skall tilläggas att jag inte har smakat G-max.
Men som du säger, jag köper mycket hellre en La Tache från DRC för den pengen. :)
 
Hej forumiter. Vilken Keller under tusenlappen bör jag inte missa i detta släpp? Tänkte glömma bort den tiotalet år och gillar vanligtvis mycket petroleum och bränt gummi som smakreferens.
 

Skrutt

Medlem
Två Hubacker :D
Två Westhofener KR :D
Förstår inte varför det inte är högre tryck på Westhofener KR. De är en 3000 l tank av GG Kirchspeil som inte lyckades jäsa ut 100 % som tänkt utan ligger kvar med ett par extra gram socker.
Vad vi har är kanske ett statistiskt underlag på hur många som köper antingen 1) något man har testat tidigare eller 2) ett prestigevin - hellre än ett ”feltryck”. Själv klickade jag på Pettenthal Auslese eftersom det fanns färre av den men den kan ju vara bra lik DR fast dyrare... Sucker me.
 
Toppen