Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 9 decemeber 2021

Wintermute

Medlem
Det återstår att se. Har vertikalen intakt än så länge. :) Men till 2019 är vi nog över 2-lapp..
Picture1.png

Japp. Priset galopperar. Man kan också se att fram till årgång 2012 var det inte ovanligt att årgången såldes både tre och fyra år efter skörd.
 

Karl

Medlem
Nja, var uppkopplad mot en server i Tyskland och kunde utan problem klicka i en flaska, insåg att att bara en var en flaska vald, ändra till 5 till och checka ut.
I övrigt oklart om SB servrar är placerade i Stockholm? :confused:
Sassicaia var väl inga problem. Jag snackar Cappellano.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förstår inte riktigt hypen kring Sassicaia. Undrar om folk dricker dem unga eller om det ligger fina vertikaler och vilar..
Som så mycket annat som är hypat så dricks säkert för många flaskor alldeles för unga, inte minst i detta land. Min erfarenhet är definitivt att Sassicaia ska lagras längre än andra mer "in your face"-supertoskanare, som t.ex. Ornellaia. (Så här tyckte jag den enda gång jag kan minnas att jag provat många årgångar samtidigt: https://vintomas.wordpress.com/2012/11/16/sassicaia-och-ornellaia-masterclass-hos-decanter/ )
Varför hype? Tja, kombination av första supertoskanaren (årgång 1968) och att årgång 2016 fick 100 "Parker"poäng? Sedan hade de en lång period - 90-talet och det tidigt 00-talets årgångar - när de inte uppnådde alltför höga Parkerpoäng. Det kan vara en förklaring till att hypen var mindre förr. Men så länge jag varit intresserad av bättre viner har Sassicaia på auktion alltid kostat tydligt mer än senaste årgång på SB, så det har aldrig blivit av att jag köpt några äldre årgångar eller några årgångar från utlandet. Så frågan är om inte Sassicaia förr var mer eftertraktad utanför Sverige och intresset här hemma mest har kommit ikapp?
 
Jag tror det är för tidigt att säga vad 2016 kan ge eftersom jämförelsen med 1985 kom upp.. Men det står "klassisk årgång" och deras 50.e vin för 2018.

Alltid kul med de jämförelserna. 85an släpptes någon gång 1988/89 (inga anteckningar kvar från den tiden) köpte då och drack över en period fram till 2002 när den sista flaskan dracks upp en sen kväll. Är ingen Sassicaia-fantast men måste säga att jag upplevde stilen på 1985an väldigt annorlunda jämfört med de 2010+ jag druckit (dock inte druckit 2016). Vet inte vad volymen var 1985 men Sassicaia lär göras i signifikant större volymer idag jämfört med 80-talet och med det en mer industriell produktion, nya vingårdar etc. Om inte annat så var det en hyfsad flaskvariation på 85orna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alltid kul med de jämförelserna. 85an släpptes någon gång 1988/89 (inga anteckningar kvar från den tiden) köpte då och drack över en period fram till 2002 när den sista flaskan dracks upp en sen kväll. Är ingen Sassicaia-fantast men måste säga att jag upplevde stilen på 1985an väldigt annorlunda jämfört med de 2010+ jag druckit (dock inte druckit 2016). Vet inte vad volymen var 1985 men Sassicaia lär göras i signifikant större volymer idag jämfört med 80-talet och med det en mer industriell produktion, nya vingårdar etc. Om inte annat så var det en hyfsad flaskvariation på 85orna.
Jag erkänner att de flaskor jag druckit av Sassicaia var barnarov fram tills i våras då 2006 intogs och man förstod vilken pang cabblend det är med ålder. Men jag kliar mig i huvudet och undrar om slantarna nu är värda dem..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Alltid kul med de jämförelserna. 85an släpptes någon gång 1988/89 (inga anteckningar kvar från den tiden) köpte då och drack över en period fram till 2002 när den sista flaskan dracks upp en sen kväll. Är ingen Sassicaia-fantast men måste säga att jag upplevde stilen på 1985an väldigt annorlunda jämfört med de 2010+ jag druckit (dock inte druckit 2016). Vet inte vad volymen var 1985 men Sassicaia lär göras i signifikant större volymer idag jämfört med 80-talet och med det en mer industriell produktion, nya vingårdar etc. Om inte annat så var det en hyfsad flaskvariation på 85orna.
Får gratulera i efterhand till inköpet! 1985:an fick 100 Parkerpoäng redan som ung, i ett tidevarv när Parker var mycket försiktigare med poängsättningen än vad han blev senare. Av de följande tio årgångarna kom bara fyra upp till 90+ poäng.
 

Akimchik

Medlem
Ni som druckit mycket sassicaia, hur ställer den sig mot dem andra top supertoscanarna? Vilken är lämpligast att dricka ung och vilka vinner mest på lagring? Finns det någon fingervisning man kan följa här?
 
Får gratulera i efterhand till inköpet! 1985:an fick 100 Parkerpoäng redan som ung, i ett tidevarv när Parker var mycket försiktigare med poängsättningen än vad han blev senare. Av de följande tio årgångarna kom bara fyra upp till 90+ poäng.

Får tacka Röttorp. Köpte 85 och 88. Sedan blev det inga fler. Kanske skulle sparat och sålt men det gäller mycket vin i livet.

Kan väl också addera, vad gäller kombinationen av undertecknad och röda Super Tuscany samt Bordeaux, lite av att kasta pärlor för svin.
 
Last edited:

jrick

Medlem
2 sassicaia och en cappellano, man får väl vara nöjd men ville ha 6 sassor 3 cappellano och 2 accomasso. Aja nu får folk julklappar iaf -_-
Ville du bara ha tre Cappellano, jag hade gärna tagit 6. Men nu var det ju 18 till hela landet så… ;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ni som druckit mycket sassicaia, hur ställer den sig mot dem andra top supertoscanarna? Vilken är lämpligast att dricka ung och vilka vinner mest på lagring? Finns det någon fingervisning man kan följa här?
Jag är alldeles för dåligt berest inom super-toscanare men en fingervisning brukar ju vara +10 år för typ all bra Italienskt.. Sen drack jag San Guidalberto 2000 som fortfarande var ung... och ett 2.a vin... från en "OK" årgång...
Dock så har jag druckit 2016 och den dricker fantastiskt ung!!
Men som @vintomas skriver ovan. Sassicaia vinner på längre lagring än tex Ornellaia.
 

Akimchik

Medlem
Jag är alldeles för dåligt berest inom super-toscanare men en fingervisning brukar ju vara +10 år för typ all bra Italienskt.. Sen drack jag San Guidalberto 2000 som fortfarande var ung... och ett 2.a vin... från en "OK" årgång...
Dock så har jag druckit 2016 och den dricker fantastiskt ung!!
Men som @vintomas skriver ovan. Sassicaia vinner på längre lagring än tex Ornellaia.
Jag har druckit en del ornellaia, samt tua rita och tignanello. Sassicaia och Solaia har jag bara vidrört flaskor men ej öppnat något. Tror faktiskt jag gillat tua rita mest, då ska jag lägga till att allt jag druckit från toscana är relativt ungt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har druckit en del ornellaia, samt tua rita och tignanello. Sassicaia och Solaia har jag bara vidrört flaskor men ej öppnat något. Tror faktiskt jag gillat tua rita mest, då ska jag lägga till att allt jag druckit från toscana är relativt ungt.
Samma här. Enbart yngre än 2010 förutom Sassicaia 06 då. Ornellaia -12 var också bra men finner mycket som slår den i lägre prisklass.
 
Toppen