Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 9 decemeber 2021

Jos

Medlem
Gick bet på både Cappellano och de l’Arlot innan jag bokade 3 st Sassicaia. Så tid fanns det för Sassicaia. Förra veckan fick jag 4 av 12 st St Vivant men missade Salon. Jag tror framförallt att det handlar om dagsform och lite flyt.
Du får hojta till om du bara behöver 3 ;)
 

Jos

Medlem
Ni som druckit mycket sassicaia, hur ställer den sig mot dem andra top supertoscanarna? Vilken är lämpligast att dricka ung och vilka vinner mest på lagring? Finns det någon fingervisning man kan följa här?
Jag har inte gjort det tyvärr men drack Tignanello 2015 nyss och det var sjukt gott, väldigt glad att jag har en laddning. Absolut bra lagringspotential men förbaskat gott att dricka ungt nu också
 

Håkan

Medlem
Förstår inte riktigt hypen kring Sassicaia. Undrar om folk dricker dem unga eller om det ligger fina vertikaler och vilar..
Som alltid är det självklart en följajohngrej, men också för att Sassicaia har ett trackreckord som få andra Cabdominerade viner utanför Bordeaux kan uppvisa. Den håller också att lagra länge. Sassicaia lever inte enbart på kraft utan mer elegans. Någon kan störas på lite gröna toner, tror det var anledningen till att 97an fick så låga poäng, men jag har alltid tyckt att den årgången varit riktigt bra. Jag håller egentligen enbart Masseto som högre av SuperTuscans, men vet att andra föredrar Ornellaia framför Sassicaia. Sista(!) årgång jag köpte av Sassicaia var 2006, sen har det inte blivit av, nu är den för kostnadskrävande för mig. Dessvärre verkar 2000 kr vara riktmärke för bra Cab numera.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som alltid är det självklart en följajohngrej, men också för att Sassicaia har ett trackreckord som få andra Cabdominerade viner utanför Bordeaux kan uppvisa. Den håller också att lagra länge. Sassicaia lever inte enbart på kraft utan mer elegans. Någon kan störas på lite gröna toner, tror det var anledningen till att 97an fick så låga poäng, men jag har alltid tyckt att den årgången varit riktigt bra. Jag håller egentligen enbart Masseto som högre av SuperTuscans, men vet att andra föredrar Ornellaia framför Sassicaia. Sista(!) årgång jag köpte av Sassicaia var 2006, sen har det inte blivit av, nu är den för kostnadskrävande för mig. Dessvärre verkar 2000 kr vara riktmärke för bra Cab numera.
Jag kände här under min köpfria November månad att vin ska drickas. När jag blickar in i källaren så är det inte mycket som går att dricka enligt min "lagra filosofi", och de viner jag fattat intresse för. Så jag tänkte "lika bra att korka upp och njuta och sluta spara". Till kvällen i ära fick en Chateau D'armailhac -14 funka. Efter bara 15 minuter i glaset så förstår jag nu varför dessa cab blends behöver sina år... Så även mina Sassicaia får helt enkelt glömmas bort i många fler år.
 

Vingubben

Medlem
Som alltid är det självklart en följajohngrej, men också för att Sassicaia har ett trackreckord som få andra Cabdominerade viner utanför Bordeaux kan uppvisa. Den håller också att lagra länge. Sassicaia lever inte enbart på kraft utan mer elegans. Någon kan störas på lite gröna toner, tror det var anledningen till att 97an fick så låga poäng, men jag har alltid tyckt att den årgången varit riktigt bra. Jag håller egentligen enbart Masseto som högre av SuperTuscans, men vet att andra föredrar Ornellaia framför Sassicaia. Sista(!) årgång jag köpte av Sassicaia var 2006, sen har det inte blivit av, nu är den för kostnadskrävande för mig. Dessvärre verkar 2000 kr vara riktmärke för bra Cab numera.
Hm… om man bortser från vänsta stranden menar du?
 

Sarco

Medlem
Finns fortfarande en del lite roligare flaskor kvar från släppet på webblager om någon är intresserad, däribland;
Château Pétrus (28st)
Cristal Rosé (1 flaska kvar)
Viña Tondonia Gran Reserva Tinto (19st)
Tack för tips! Köpte 6 gravonia och 1 tondonia nu. Lite för snål för att köpa fler Tondonia GR.
 
Toppen