Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
Mycket trevlig leverans via @Sonderlese nu som skapar en fin avslutning på helgen.

Blir nog att poppa en flaska i relativ närtid och kanske få mersmak för producenten.
Första gången Paul Déthune för min del

20231022_164305.jpg
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som testat Orpale 2012 och kan bekräfta eller ej om den håller någorlunda samma standard som 2008 buteljen?
Satt att släppas på bolaget 24/11 med en riktigt saftig prishöjning på 200 riksdaler, så priset per flaska går från 699kr som 08an kostade förra året till 899kr för 2012an

 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Just hemkommen från jobbet och hittar sex magnum flaskor Lilbert-Fils Grand Cru BdB vid entrén.


IMG_0154.jpeg

-3 grader i fyra timmar…
Tack UPS men de behöver inte kylas än på något decennium, det är inte vid detta nyår de skall avnjutas!

Jag var i kontakt med Bertrand och efterfrågade magnum på 2019-bas, varvid han svarade ”vilket sammanträffande, jag har precis satt på etiketten på de första flaskorna!”
Det framkom också att magnum flaskorna inte bara är 2019-basårgång utan även 100% 2019 vintage! 😍
Dessutom 100% Cramant! Ja tack!!! 😍

Ibland har man lite flax! 🥳
Tack Bertrand! ☺️
 

BallyJ

Medlem
Just hemkommen från jobbet och hittar sex magnum flaskor Lilbert-Fils Grand Cru BdB vid entrén.


Visa bifogad bild 30788
-3 grader i fyra timmar…
Tack UPS men de behöver inte kylas än på något decennium, det är inte vid detta nyår de skall avnjutas!

Jag var i kontakt med Bertrand och efterfrågade magnum på 2019-bas, varvid han svarade ”vilket sammanträffande, jag har precis satt på etiketten på de första flaskorna!”
Det framkom också att magnum flaskorna inte bara är 2019-basårgång utan även 100% 2019 vintage! 😍
Dessutom 100% Cramant! Ja tack!!! 😍

Ibland har man lite flax! 🥳
Tack Bertrand! ☺️
Du fick leverans idag av Lilbert och Lilbert släppte sin vintage i BS idag :) får man fråga vad man får ge för Magnum direkt från Lilbert?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag var i kontakt med Bertrand och efterfrågade magnum på 2019-bas, varvid han svarade ”vilket sammanträffande, jag har precis satt på etiketten på de första flaskorna!”
Det framkom också att magnum flaskorna inte bara är 2019-basårgång utan även 100% 2019 vintage! 😍
Dessutom 100% Cramant! Ja tack!!! 😍
Den principen verkar Lilbert ha kört med länge! Magnumbuteljerna verkar alltid vara en ren vintage, sedan degorgeras de endera tidigt och får en NV-etikett, eller degorgeras senare och säljs som "riktig vintage". Jag har fortfarande kvar en magnum 2008 såld hösten 2011 som NV. Fråga mig inte varför den tidigdegorgerades, det var bara att tacka och ta emot, 2008 hade redan då fått riktigt bra rykte, även om det byggdes på de kommande åren.
 

Sonderlese

Medlem
Den principen verkar Lilbert ha kört med länge! Magnumbuteljerna verkar alltid vara en ren vintage, sedan degorgeras de endera tidigt och får en NV-etikett, eller degorgeras senare och säljs som "riktig vintage". Jag har fortfarande kvar en magnum 2008 såld hösten 2011 som NV. Fråga mig inte varför den tidigdegorgerades, det var bara att tacka och ta emot, 2008 hade redan då fått riktigt bra rykte, även om det byggdes på de kommande åren.
Ja, det har jag kommit till att förstå. Frågan då är vilka andra som buteljerar vintage i magnum under NV-etikett?

När tror du syran i en magnum Lilbert har integrerats lagom, i det här fallet 2019?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
När man pratar med producenterna själva låter som att det är vanligt att de flesta alltid kostar på lite bättre juice i sina magnum buteljer. oavsett om det är ren årgångsjos eller bättre reservviner eller längre tid på jästen verkar det vara en genomgående kvalitetsmedvetenhet att man får ofast ett bättre vin på magnum, iaf enligt många producentes egna sägner
 
Last edited:
Toppen