De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. CH

CH Medlem

Bor inte kvar så vet inte.

Elvis och Anders Landström gillar detta.
  2. perpro

perpro Medlem

Säg till nästa gång du har något att dela med dig av CH, jag köper mer än gärna - inköpsstopp eller ej.... :)

Förutom de senaste cavistebeställningarna har det blivit en hel del Chateauneuf faktiskt. 2009 och 2010 Clos Des Papes, 2005, 2009 och 2010 av Beaucastel. Kan vara bra om Landström vill komma på glöggkväll kanske? :) De står nu i mitten av vardagsrumsgolvet och undrar var de kan stuvas undan.

3. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Det är nu vi andra får hata dig va :p ?

4. CH

CH Medlem

Eller så fjäskar ni så att flaskorna kommer med på nästa vinferno

5. vinder

vinder Medlem

2 x Rousseau Chambertin 2009
    2 x Rousseau Chambertin 2010

Tyvärr inte från SB utan till marknadspris denna gång.

Anders Landström gillar detta.
  6. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Grattis, det var inga dåliga viner direkt

7. vintomas

vintomas Bloggare

Här trodde vi att det var du som var Västsveriges officiella Selosse-bulvan? Men bulvaner behöver tydligen anlita egna bulvaner i sin tur? Men trots det inga Les Chantereines (Avize) eller Chemin de Châlons (Cramant), eller försöker du bara minska inbrottsrisken? ;)
    Börjar ångra att jag inte slog till på en sådan där låda med alla Lieux-Dits när den passerade förbi min näsa i Frankrike i oktober. Jag borde kanske inte ha hängt upp mig på småsaker som att den var lite dyr, att kreditkortssaldot var ansträngt och att jag inte hade plats för den i bagaget.

8. vinder

vinder Medlem

Ja, jag hoppas det blir värt det och att de lagrats rätt av föregående ägare. Men ibland måste man satsa. Som bekant svårt att få tag på dessa via webblanseringen, även om jag faktiskt lyckades med ett 6-pack 2009 när det begav sig. I all hast såldes dock dessa av på auktion vilket jag bittert ångrat och ett misstag som jag nu rättar till. En tröst är att det hela iaf gått ungefär på ett ut.

9. vintomas

vintomas Bloggare

Det är förenat med icke obetydlig hälsofara att berätta detta för Anders L...:) Hanteringen av Rousseau-2009orna var nog den mest irriterande systembolagshändelsen för vinnördar förra året, och det är varken glömt eller förlåtet på många år än.

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Delar man med sig så kan viss skadebegränsning göras

11. Keen

Keen slan

Hyfsat säker på 75, då 78 var det vinet som i begynnelsen ledde mig ner i fördärvet. Borde således lagt det på minnet om vi drack den igen. Och den kändes "dammig" vill jag minnas. Uttorkad frukt. Jimmy kanske har inlägget kvar någonstans, men han bytte ju bloggar oftare än kalsonger där ett tag, så kanske borta.

76:eek:rna var ebay-köp från tyskland, och även om de inte var direkt defekta så var det inga bra flaskor. Dock var den Comtes 79 Rosé jag köpte därifrån och hade med till Comtes-vertikalen helt magisk.

12. CH

CH Medlem

De har inte släppts som lösa flaskor vad jag känner till utan enbart i samlingslådan.

13. CH

CH Medlem

Är också väldigt säker på att det var -75 som dracks.

Nej de var ganska trötta men som du säger den -79 som du tog med till vertikalen var ju överjävligt bra

14. CH

CH Medlem

Hittade Jimmys anteckningarna i ett mail från början av mars 2009. Det var definitivt en Mouton 1975 som öppnades. Det och en hel del annat riktigt bra.

Keen och Larseman gillar detta.
  15. Keen

Keen slan

Sedär, bra hittat!

16. Per Stade

Per Stade Lege artis

Skall åka över till släkt i NY på torsdag (Thanksgiving) och beställde lite
    chablis av en handlare för att skicka dit innan vi kommer. Hittade Patrick
    Puize Val de Mer 2011 Les Forets chablis premier cru och Val de Mer
    2011 Vaudesir chablis grand cru, men inte mycket mer information än
    att premier crun är vinifierat i 600liters mer än 5 år gamla ekfat och grand
    crun har legat på 2 år gamla 1.000-liters foudres.
    Dessutom har det tydligen skurit sig mellan producent och leverantör i USA,
    varför de säljs ut till ett löjligt lågt pris.

Är det någon som vet mer? Martin?

17. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

Val de Mer är Patricks samarbete med en champagneproducent som heter Moutard-Diligent (om jag minns rätt...). Patrick överser verksamheten på veckobasis medan Moutard-bossens son driver det på daglig basis. Grabben har blivit rätt duktig, enligt Patrick. Varumärket är gjort i huvudsak för den amerikanska marknaden. Både Patrick och hans sidekick Sylvie är partners i firman som tack för hjälpen.

Jag har provat några av vinerna och de är av god kvalitet men med Patricks egna viner finns inte mycket gemensamt. Crémanten man gör är inte alls tokig och priserna för Chablisvinerna är lägre än för Patrick Piuzes egna viner.

Man har bytt distributör i USA nyligen men mer än så vet jag inte.

Skriv gärna några rader efter att du provat dessa, @Per Stade !

18. Per Stade

Per Stade Lege artis

Tack för informationen, Martin!
    Hade på känn att detta var Patrik Piuzes "andravin" men kunde inte hitta mer information
    än vad jag skrev ovan. Men jag har svårt att han sätter sitt namn på något dåligt vin och
    $25 för Premier Cru och $35 för Grand Cru kan väl aldrig bli fel. Jag får bara hoppas att
    ektonen inte är för distinkt, för som du vet, är jag väldigt känslig för ekad chablis.

19. Keen

Keen slan

Hämtade ut min flaska Raveneau jag köpte via webbsläppet.

20. Per Stade

Per Stade Lege artis

Fick ett mail för någon timme sedan med detta erbjudande och beställde tre flaskor. Svårt att få med sig fler hem till Sverige.

Dela sidan