Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte bl.a en Grace Koshu 2012, som ska hamna på en söndagsprovning med ett "utanför radarn"-tema med lite brasilianskt bubbel, kanadensisk rosé och lite annat som väntas på att öppnas och dömas.
Kul! Välkommen till forumet dessutom. Meddela gärna på forumet hur vinet var, i vart fall är jag nyfiken. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Metalkryssning på Silja Galaxy, och som alla vet, efter dödsmetall kommer spontaninköp i vinshop. Som vanligt finns prestigechampagne till lockpris:
2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill Brut

Sen hade de en bra försäljare i butiken också som såg till att jag kom ut med:
2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon Don Melchor
2009 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Cannubbio
2007 Château d'Arche Sauternes

Och pga meteorologiska vårens ankomst är det dags för Kiwi-SB:
2010 Little Beauty Sauvignon Blanc
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Problemet som svensk är väl att få in dem till sverige. Om jag minns rätt är det inte tillåtet med privatinförsel eller distanshandel av alkohol från tredje land.
Jag kanske är som humlan, som bara inte begriper att det inte går att flyga.
Har slutat med TCWC från Swe iom att det blir så mckt billigare fr Japan.
Om du har tålamod sjå dig tills ca nov-dec så kan jag agera japansk kurir åt dig. Max 3 flaskor dock.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Blev lite blandat inköp med bubbligt tema.

Selosse VO deg 2010
Selosse Initial deg 2010
Selosse 1999
Bruno Paillard 1996
Legras-Has 2002
Krug GC deg 2006
Henriot Enchanteleurs 1996
Mycket trevliga inköp !
Förväntar mej en inbjudan snart ;)
 
Last edited:
Trådskapare
A
Har blivit lite blandat på sistonde.

Några instegstolvor från Keller, Von Winning och Battenfeld-Spanier.
Några 2006 Roagna Barolo Vigna Rionda
Och en 1964 Dom Perignon.

Sistnämda såklart en chansning. Bara att hoppas på det bästa efter alla dessa år. Fyller jämnt snart och ville ha något roligt att bjuda på. Tyvärr så är man född -84 så då får man vara lite kreativ och hitta något från ett annat år.

64an kan vara riktigt , riktigt bra. En av de större årgångarna. Hoppar att flaskan motsvara förväntan. Bra skörd där annars :)
 
Trådskapare
A
Metalkryssning på Silja Galaxy, och som alla vet, efter dödsmetall kommer spontaninköp i vinshop. Som vanligt finns prestigechampagne till lockpris:
2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill Brut

Sen hade de en bra försäljare i butiken också som såg till att jag kom ut med:
2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon Don Melchor
2009 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Cannubbio
2007 Château d'Arche Sauternes

Och pga meteorologiska vårens ankomst är det dags för Kiwi-SB:
2010 Little Beauty Sauvignon Blanc

Många bra viner verkar finnas på Finlandsbåtarna. Verkligen inte som det var förr i tiden :)
 

gece

Man vänjer sig.
...och inte som det är på Arlanda: avskräde från SB som kostar 200+ men som borde kosta 87kr och ha plastplupp till förslutning.
Hittade iofs Krug GC där för ett litet tag sen för <800, så de har sina stunder.
Många bra viner verkar finnas på Finlandsbåtarna. Verkligen inte som det var förr i tiden :)
Ja, verkligen. Comtes, Krug, Winston Churchill, Selosse, Salon mfl finns till ganska vettiga priser internationellt sett. Även Yquem verkar vara en inventarie där. Synd bara att de inte har någon förteckning online över utbudet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gillade Rustenberg. Trevlig Bordeaux-kopia, lite gröna toner och inte så Sydafrikanskt rökig :p
Precis det som är problemet - Bordeaux-kopia. Vill jag ha Bordeaux så köper jag Bordeaux. Jag trodde i min enfald att det var personlighet vi eftersträvar i de vin vi dricker. :eek:
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Precis det som är problemet - Bordeaux-kopia. Vill jag ha Bordeaux så köper jag Bordeaux. ;)
Håller med! Oavsett om jag gillar den sydafrikanska stilen eller inte så är det bra att det finns en tydlig sådan och att de vågar göra sin egen grej. I iallafall en del av dom...
 

chambertin

Medlem
Precis det som är problemet - Bordeaux-kopia. Vill jag ha Bordeaux så köper jag Bordeaux. Jag trodde i min enfald att det var personlighet vi eftersträvar i de vin vi dricker. :eek:

Personliget vill vi nog alla ha i våra viner men men om nästan ett helt land "gummerar/röker" (ok överdriver ngt här det erkänner jag ) sina röda viner så känns ordet personlighet lite malplace om du frågar mig.:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Personliget vill vi nog alla ha i våra viner men men om nästan ett helt land "gummerar/röker" (ok överdriver ngt här det erkänner jag ) sina röda viner så känns ordet personlighet lite malplace om du frågar mig.:)
Är det inte "terroir" då? o_O Brettiga viner uppskattas av många, trots att tonen kan dyka upp i viner från alla möjliga regioner? ;)

Skämt åsido, överdrifter är aldrig bra, jag kan själv bli oerhört besviken när det blir för mycket av exempelvis rök. Men, jag gillar när olika länder/regioner går att hålla isär sensoriskt och när de har en egen stil. Jag håller alltså med i stort...
 
Toppen