De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul! Välkommen till forumet dessutom. Meddela gärna på forumet hur vinet var, i vart fall är jag nyfiken. :)

2. gece

gece Man vänjer sig.

Metalkryssning på Silja Galaxy, och som alla vet, efter dödsmetall kommer spontaninköp i vinshop. Som vanligt finns prestigechampagne till lockpris:
    2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill Brut

Sen hade de en bra försäljare i butiken också som såg till att jag kom ut med:
    2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon Don Melchor
    2009 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Cannubbio
    2007 Château d'Arche Sauternes

Och pga meteorologiska vårens ankomst är det dags för Kiwi-SB:
    2010 Little Beauty Sauvignon Blanc

Anders Landström gillar detta.
  3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Rekommendation: www.tcwc.com
    Kostar lite att få lådorna shippade till Europa med skatt osv, men inget oöverkomligt.

4. sunqan

sunqan Vinös

Problemet som svensk är väl att få in dem till sverige. Om jag minns rätt är det inte tillåtet med privatinförsel eller distanshandel av alkohol från tredje land.

5. StefanAkiko

Jag kanske är som humlan, som bara inte begriper att det inte går att flyga.
    Har slutat med TCWC från Swe iom att det blir så mckt billigare fr Japan.
    Om du har tålamod sjå dig tills ca nov-dec så kan jag agera japansk kurir åt dig. Max 3 flaskor dock.

6. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Blev lite blandat inköp med bubbligt tema.

Selosse VO deg 2010
    Selosse Initial deg 2010
    Selosse 1999
    Bruno Paillard 1996
    Legras-Has 2002
    Krug GC deg 2006
    Henriot Enchanteleurs 1996

7. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Mycket trevliga inköp !
    Förväntar mej en inbjudan snart ;)

Last edited: 9 mars 2014
    Skumpagne gillar detta.
  8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

64an kan vara riktigt , riktigt bra. En av de större årgångarna. Hoppar att flaskan motsvara förväntan. Bra skörd där annars :)

9. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Många bra viner verkar finnas på Finlandsbåtarna. Verkligen inte som det var förr i tiden :)

10. StefanAkiko

...och inte som det är på Arlanda: avskräde från SB som kostar 200+ men som borde kosta 87kr och ha plastplupp till förslutning.

Vino fino gillar detta.
  11. gece

gece Man vänjer sig.

Hittade iofs Krug GC där för ett litet tag sen för <800, så de har sina stunder.
    Ja, verkligen. Comtes, Krug, Winston Churchill, Selosse, Salon mfl finns till ganska vettiga priser internationellt sett. Även Yquem verkar vara en inventarie där. Synd bara att de inte har någon förteckning online över utbudet

12. StefanAkiko

Även blinda hönor... o_O

13. Vino fino

Vino fino Medlem

+1.
    Arlandas vinsektion är ett skämt. Ett dåligt skämt.

StefanAkiko gillar detta.
  14. TEGE

TEGE Medlem

Föll för grupptrycket.
    3 st Mullineux Syrah
    3 st Rustenberg John X Merriman

Mattias S gillar detta.
  15. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul att höra vad du tycker. Jag har druckit båda, men tycker det ena var klart bättre rent subjektivt. :)

16. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Gillade Rustenberg. Trevlig Bordeaux-kopia, lite gröna toner och inte så Sydafrikanskt rökig :p

17. Mattias S

Mattias S Administratör

Precis det som är problemet - Bordeaux-kopia. Vill jag ha Bordeaux så köper jag Bordeaux. Jag trodde i min enfald att det var personlighet vi eftersträvar i de vin vi dricker. :eek:

Last edited: 11 mars 2014
  18. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Håller med! Oavsett om jag gillar den sydafrikanska stilen eller inte så är det bra att det finns en tydlig sådan och att de vågar göra sin egen grej. I iallafall en del av dom...

Mattias S gillar detta.
  19. chambertin

chambertin Medlem

Personliget vill vi nog alla ha i våra viner men men om nästan ett helt land "gummerar/röker" (ok överdriver ngt här det erkänner jag ) sina röda viner så känns ordet personlighet lite malplace om du frågar mig.:)

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Är det inte "terroir" då? o_O Brettiga viner uppskattas av många, trots att tonen kan dyka upp i viner från alla möjliga regioner? ;)

Skämt åsido, överdrifter är aldrig bra, jag kan själv bli oerhört besviken när det blir för mycket av exempelvis rök. Men, jag gillar när olika länder/regioner går att hålla isär sensoriskt och när de har en egen stil. Jag håller alltså med i stort...

Dela sidan