Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Se till att den har låga trösklar så jag kan köra rollator ända in till bordet.
...eller menar du inte att en rollator kan göra nytta FRÅN bordet?
image.jpg

...har sett mina gamla kendofarbröder dricka som borstbindare, så det torde inte vara ngt problem. Kan ju annars förlägga äventyret till ett år då vi kanske fortfarande minns vilken årstid det är utomhus...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är så in i bänken impulsiv. Ett karaktärsdrag hos mig, tror jag. Är på vinsafari i Köpenhamn i några dagar. Ingen plan för vad jag skall köpa, kör på känsla, men gärna vin med lite ålder (moderat sådan). Dagens skörd blev så här:
image.jpg

Kermesse elena walch -04, Rene Rostaing Cote Rotie la landonne -06, Benegas Lynch cabernet franc -06, Hermitage delas marquise de la tourette -07

Vad tror ni, tänkte jag rätt här eller borde jag läsa på bättre inför morgondagen?

Aktuell butik: Otto Suenson
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är så in i bänken impulsiv. Ett karaktärsdrag hos mig, tror jag. Är på vinsafari i Köpenhamn i några dagar. Ingen plan för vad jag skall köpa, kör på känsla, men gärna vin med lite ålder (moderat sådan). Dagens skörd blev så här:
Visa bifogad bild 857
Kermesse elena walch -04, Rene Rostaing Cote Rotie la landonne -06, Benegas Lynch cabernet franc -06, Hermitage delas marquise de la tourette -07

Vad tror ni, tänkte jag rätt här eller borde jag läsa på bättre inför morgondagen?

Aktuell butik: Otto Suenson
Du tänker o agerar helt rätt för att vidga dina vyer. Bra o blandad fångst. Kanske imorgon att du istället fokuserar fula etiketter?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du tänker o agerar helt rätt för att vidga dina vyer. Bra o blandad fångst. Kanske imorgon att du istället fokuserar fula etiketter?
Kanske blir det en tomte-Barolo. o_O

Mitt mål är att hitta en Corelium Priorat 100% Carignan, utan att googla...
...så här ser den ut:
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Du tänkte rätt.

1. Jag älskar plätten La Landonne
2. Jag älskar Delas & Frères
Är det en plätt, trodde faktiskt det var producenten. :D Så jädrans svårt att välja vad jag skall köpa. Massor av vin och okända producenter och jag har för dålig på vin som inte har filtrerats via monopolet. Kan sakna tryggheten i Svedala. :oops:

Kermessen fick jag prova i butiken. Smakade riktigt bra, i alla fall just då. Slank Bordeaux-blend som kändes som en Bourgogne med lite mer kraft och fyllighet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Massor av vin och okända producenter och jag har för dålig på vin som inte har filtrerats via monopolet. Kan sakna tryggheten i Svedala. :oops:
Slank Bordeaux-blend som kändes som en Bourgogne med lite mer kraft och fyllighet.
Kanske ändå att SB är det bästa alternativet för hobbitkulturen i Swe? Men, det finns ju alltid en och annan Baggins ;)

Slank Bordeaux, som en Borgogne, men med mer kraft låter som att du nu fick 98% av forumet att rysa minst en gång. Måste vara ett hejdundrandes vin :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mitt mål är att hitta en Corelium Priorat 100% Carignan, utan att googla...
...så här ser den ut:
Visa bifogad bild 858
Vi har alla olika mål i livet. Om du hittar den, så stort grattis! Verkar vara ett mckt uppskattat vin som jag på rak arm skulle önska att du köper en extra flaska åt mig av. Om det inte är omöjligt släpa med dig, alltså. Typ: utbytesstudenterier. Combon Priorat och Carignan kommer mckt högt upp på min lista över svårt-att-motstå utanför Pauillac.
...alltså en extra av varje årgång då, menar jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har alla olika mål i livet. Om du hittar den, så stort grattis! Verkar vara ett mckt uppskattat vin som jag på rak arm skulle önska att du köper en extra flaska åt mig av. Om det inte är omöjligt släpa med dig, alltså. Typ: utbytesstudenterier. Combon Priorat och Carignan kommer mckt högt upp på min lista över svårt-att-motstå utanför Pauillac.
...alltså en extra av varje årgång då, menar jag.
Hittar jag den så köper jag en till dig, tummis på det :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Slank Bordeaux, som en Borgogne, men med mer kraft låter som att du nu fick 98% av forumet att rysa minst en gång. Måste vara ett hejdundrandes vin :D
Jag trodde att jag hade fått en Bourgogne i glaset, men den var ju så kraftig och GOD. Trodde att jag äntligen hade hittat "It". Men visst var den ganska cabbig (lite ceder och blyerts), men med rotfrukt, kryddor och röda bär åt hallon/körsbär.

Där på plats, blint, så var det fantastiskt trevligt. En annan dag med referensvin, så kanske jag är av en annan åsikt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag trodde att jag hade fått en Bourgogne i glaset, men den var ju så kraftig och GOD. Trodde att jag äntligen hade hittat "It". Men visst var den ganska cabbig (lite ceder och blyerts), men med rotfrukt, kryddor och röda bär åt hallon/körsbär.

Där på plats, blint, så var det fantastiskt trevligt. En annan dag med referensvin, så kanske jag är av en annan åsikt.
Ha ha ha. Nu skapar du än mer tarmvred :baksmälla:
Vi provade oss runt på en mässa i Paris och hittade ett helt fantastiskt vin, en i princip nybuteljerad '09:a, Bdx. Köpte två flaskor. Öppnade den första och ... lååångt från våra minnesbilder och dessutom långt från vad som är ett bra vin enligt våra uppfattningar. Men, vi har ju en flaska kvar. Tiden får göra sitt till och... Så hoppas vi på den fjäril vi trodde ur puppan vi såg, och inte en grå liten mal med lurwiga antenner...:deprimerad:
 

Swedish

Medlem
Jag är så in i bänken impulsiv. Ett karaktärsdrag hos mig, tror jag. Är på vinsafari i Köpenhamn i några dagar. Ingen plan för vad jag skall köpa, kör på känsla, men gärna vin med lite ålder (moderat sådan). Dagens skörd blev så här:
Visa bifogad bild 857
Kermesse elena walch -04, Rene Rostaing Cote Rotie la landonne -06, Benegas Lynch cabernet franc -06, Hermitage delas marquise de la tourette -07

Vad tror ni, tänkte jag rätt här eller borde jag läsa på bättre inför morgondagen?

Aktuell butik: Otto Suenson

Grattis till René Rostaing, en sann legend... Har några Landonne 05, sista (och enda?) som såldes på SB. Av ren nyfikenhet (och avundsjuka:eek:), vad fick du ge?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grattis till René Rostaing, en sann legend... Har några Landonne 05, sista (och enda?) som såldes på SB. Av ren nyfikenhet (och avundsjuka:eek:), vad fick du ge?
Tack! Ja, den var dyr, långt över min normala gräns. Ca 600-700 DKK. Frugan har kvittot i säkert förvar, men orkar inte pilla fram det nu. Vad tror du om -06:an?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ha ha ha. Nu skapar du än mer tarmvred :baksmälla:
Vi provade oss runt på en mässa i Paris och hittade ett helt fantastiskt vin, en i princip nybuteljerad '09:a, Bdx. Köpte två flaskor. Öppnade den första och ... lååångt från våra minnesbilder och dessutom långt från vad som är ett bra vin enligt våra uppfattningar. Men, vi har ju en flaska kvar. Tiden får göra sitt till och... Så hoppas vi på den fjäril vi trodde ur puppan vi såg, och inte en grå liten mal med lurwiga antenner...:deprimerad:
Dagsform är lurigt...ännu värre är det när man har hög entusiasmnivå vid provningstillfället. Även en YTPN kan ju upplevas smått fantastisk då. :tystad:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man kan ju se det så här: TTPN och Cola Zero utgör tillsammans med kallt grönt te en slags vardagsbas. Sen kan man ju alltid lyxa till det.

Andras tankar på din La Landonne - absolut ett bra köp enligt alla vibbar:
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hustrun och jag har ju tänkt oss att avverka ett par lådor blandade USA:iska Syrah-viner i höst. Eftersom nu världens bästa Systembolag inte har ett sådär lysande utbud på sådana viner heller, så visar jag på de veritabla fyndviner jag precis klickade hem från en "annan" affär än SB:
1998 Ojai Thompson Vineyard
1999 Ojai Roll Ranch
2000 Ojai Thompson Vineyard
2001 Ojai Roll Ranch
2006 Force Majeure, CS + Syrah
(2 flaskor efter att ha översvallats av TN's på CT.)
Samma pris på alla flaskor: 385kr/st.

Som referens kan nämnas att SB:s fem mest mogna amerikanska Syrahviner är från 2009, 10, 10, 11 respektive 11. Och kvaliteten... Mnjaeh... Inte heller denna gång låter jag mig imponeras över SB:s utbud. Det är inte bara skralt, det är faktiskt rejält uselt.
 

Tristanqx

Medlem
Ett 12 pack Gramona III Lustros gran reserva brut nature 2006.
ca 150kr/st på Decantalo
Gott vardagsbubbel som vi drack när vi åt på comerc 24 i Barcelona.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hustrun och jag har ju tänkt oss att avverka ett par lådor blandade USA:iska Syrah-viner i höst. Eftersom nu världens bästa Systembolag inte har ett sådär lysande utbud på sådana viner heller, så visar jag på de veritabla fyndviner jag precis klickade hem från en "annan" affär än SB:
1998 Ojai Thompson Vineyard
1999 Ojai Roll Ranch
2000 Ojai Thompson Vineyard
2001 Ojai Roll Ranch
2006 Force Majeure, CS + Syrah
(2 flaskor efter att ha översvallats av TN's på CT.)
Samma pris på alla flaskor: 385kr/st.

Som referens kan nämnas att SB:s fem mest mogna amerikanska Syrahviner är från 2009, 10, 10, 11 respektive 11. Och kvaliteten... Mnjaeh... Inte heller denna gång låter jag mig imponeras över SB:s utbud. Det är inte bara skralt, det är faktiskt rejält uselt.
Mycket nöje. Ojai brukar imponera. Me like.
 
Toppen