Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Mmm

Medlem
Chateau Petrus 2012 i dagens släpp var nog en deal... Den kan man vända på valfri auktion för det dubbla.

Jag har aldrig provat Petrus, men känner iaf ett par stycken som har testat det i horisontalprovningar av Bordeaux. Blint har det aldrig kommit ut i toppen. Som vindröm verkar det svårt överskattat, men det sa ju även räven...
 

Pessoa

Medlem
2015 Keller-Kasse "von den grossen Lagen"
Pris: 12999,00 kr. (12 fl.)







Reservation af Keller's sjældneste vine
Der er kun begrænsede mængder af den supersjældne Keller-Kasse "von den grossen Lagen" 2015. Vi beder derfor alle interesserede at sende en mail.

Kassen indeholder i 2015 årgangen disse vine, som har fået et utal af topbedømmelser:
2 flasker Riesling "G-Max" 2015
2 flasker Riesling GG "Morstein" 2015
2 flasker Riesling GG "Abtserde" 2015
1 flaske Riesling GL "Hipping" 2015
1 flaske Riesling GL "Pettenthal" 2015
1 flaske Riesling GG "Hubacker" 2015
1 flaske Riesling GG "Kirchspiel" 2015
1 flaske Riesling Auslese Goldkapsel "Abtserde"
1 flaske Riesling Auslese Goldkapsel "Morstein"
 

Keen

slan
Glasen kom fram och iallafall 4 av dom är hela.

RGSHeHm.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

Mats

Gone todash....
Aldrig druckit mycket Madeira, tack för tipset, det fick bli två flaskor :)

Tack för tipset! Beställd

Tack för tipset! Har aldrig druckit Madeira, men har haft det i huvet ända sedan @Niklas J gästade vinpratarna, för övrigt mycket intressant att lyssna på avsnittet! Du höjde verkligen ribban på podden :)

Beställde två flaskor
Glöm inte att bara ta ett glas och sedan låta flaskan stå 2-3 veckor innan den dricks för då är den som bäst, går då i mitt tycke från ca 86 till ca 91.
 

Beo

Medlem
Glasen kom fram och iallafall 4 av dom är hela.
IMG_5860.JPG

Tack för tipset om glasen. Glaset Vitis 07 matchar en magnum bra (storleken har ingen betydelse eller...) Blev en Barolo eftersom Brunello och Rioja inte passar glasen i lådan, å andra sidan passar dom inte heller till vatten! (enligt Riedel boken) Noter finns på annan tråd...
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hämtade också ut mina glas idag och kan inte påstå att jag är jättenöjd.

Det lilla vitvinsglaset och eventuellt pinotkupan kanske kan vara kul någon gång men de känns väldigt tunga, stora och klumpiga och de två andra blomvaserna ska vi inte tala om. Testade "cab-glaset" idag och de hade därtill en otrevlig förmåga att få vinet att skvätta tillbaka i ansiktet efter man tagit en klunk. (Och det var inte bara jag med mina yviga Fritiofson-gester utan även frugans mer subtila dryckesmönster utmynnade i ansiktsdusch)
Nä, mina Shiraz/Syrah i vinumserien är fasen så mycket bättre på alla sätt så den här batchen får hamna i sommarstugan.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag också fått mina glas, men.. jag får skämmas lite nu eftersom jag inte läste så noga vad jag köpte. Trodde jag skulle få likadana glas som jag redan hade, inte flera olika!

Någon som är intresserad av att köpa eller byta? Finns i Bromma i Stockholm.
 

Per Stade

Lege artis
Visa bifogad bild 9472
Tack för tipset om glasen. Glaset Vitis 07 matchar en magnum bra (storleken har ingen betydelse eller...) Blev en Barolo eftersom Brunello och Rioja inte passar glasen i lådan, å andra sidan passar dom inte heller till vatten! (enligt Riedel boken) Noter finns på annan tråd...

Om det är en magnumbutelj till vänster så är det en fiskskål till höger.
Ryms det en hel magnum i det där glaset? :eek:
 

Keen

slan
Hämtade också ut mina glas idag och kan inte påstå att jag är jättenöjd.

Det lilla vitvinsglaset och eventuellt pinotkupan kanske kan vara kul någon gång men de känns väldigt tunga, stora och klumpiga och de två andra blomvaserna ska vi inte tala om. Testade "cab-glaset" idag och de hade därtill en otrevlig förmåga att få vinet att skvätta tillbaka i ansiktet efter man tagit en klunk. (Och det var inte bara jag med mina yviga Fritiofson-gester utan även frugans mer subtila dryckesmönster utmynnade i ansiktsdusch)
Nä, mina Shiraz/Syrah i vinumserien är fasen så mycket bättre på alla sätt så den här batchen får hamna i sommarstugan.

Har inte hunnit testa, men lät inte så kul. Låväl, lär oavsett vara bättre än de Iittala jag hade tidigare.
 
Toppen