Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

Elvis

Medlem
Vad är ett rimligt pris för en Laguiole En Aubrac-korkskruv? Jag kan köpa den i USA för knappt 200 dollar.
 

Helen

Medlem
Rekommenderade priset från generalagenten är 2350 kr för en korkskruv från Laguiole en Aubrac.
Fast jag har svårt att förstå varför man väljer en Aubrac när man kan köpa en Chateau Laguiole ,orginalkorkskruven som kom 1993 och som banade vägen för alla andra sk Laguiolekorkskruvar
 

hultman

Medlem
Jag föredrar Aubrac framför Chateau, helt klart. Hade en Chateau tidigare. Betalade 2350 på NK men vänner har köpt dem billigare från USA.
 

Patjanga

Medlem
Själv nyttjar jag denna skönhet i yrket, en Château Laguiole Grand Cru med ebenholts inläggning. Backas upp med Twin blade och traditionella pultex.

Har tankar på att köpa en "The Durand opener" som är en kombinerad skruv och twin blade öppnade. Länk till rare-wine.de där jag annars köper en del vin privat. Någon som har eller provat en sådan öppnare för verkar väldigt smart?
 

Attachments

  • IMG_1245.JPG
    IMG_1245.JPG
    55,8 KB · Visningar: 573

Bastardo

Medlem
Ja, ja. Jag ställer mig i skamvrån, men den här manicken är det senaste jag använder … ;) Den kallar jag för vuxen leksak. Synd bara, att det går så fort … :)
 

Attachments

  • DSC_0258.JPG
    DSC_0258.JPG
    18,4 KB · Visningar: 589
Last edited:

kayaker

Cyklist
Själv nyttjar jag denna skönhet i yrket, en Château Laguiole Grand Cru med ebenholts inläggning. Backas upp med Twin blade och traditionella pultex.

Har tankar på att köpa en "The Durand opener" som är en kombinerad skruv och twin blade öppnade. Länk till rare-wine.de där jag annars köper en del vin privat. Någon som har eller provat en sådan öppnare för verkar väldigt smart?
Har du köpt och hunnit testa än @Patjanga ? Jag har köpt, men jag har inte invigt den än. Jag vill ju gärna ha en lämplig kork så den kan få ett litet eldprov. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
*Hehe* Samma här, den är väl hur fin som helst? Jag har inte misslyckats att få upp nån pava än i alla fall :)
Handlar nog mycket om hur van man är med just den typen av korkskruv. Jag kan exempelvis inte öppna en flaska med en pullscrew variant eller den med "armar" som stiger uppåt när man skruvar ner. Vet inte varför, blir nåt halvdant med en massa korksmulor.
 

kayaker

Cyklist
Handlar nog mycket om hur van man är med just den typen av korkskruv. Jag kan exempelvis inte öppna en flaska med en pullscrew variant eller den med "armar" som stiger uppåt när man skruvar ner. Vet inte varför, blir nåt halvdant med en massa korksmulor.
De brukar ju oftast vara av "borrkonstruktion" så det är upplagt för smulor.
 

Bastardo

Medlem
Jag märker att ni är totalt befriad av humorn på den här sidan … tyvärr! Eller är det också så, att de som inte har hundratals olika viner i källaren ignoreras fullständigt! Vilket som, det stinker … :(
Det känns mer och mer att det här är klubben för invärtes beundran. Ingenting annat, och det är synd.

Det ser ut att ni har inte ens förstått humorn i mitt inlägg! Men det är bra att jag är inte på något sätt avhängig av det här forumet. :) Den informationen jag får här är mycket obefintligt! Sånt kan jag lätt skaffa även annanstans. Och UTAN att bli påpekad som icke önskvärd! För att jag bor inte inom tullarna i Fjollträsk. ;)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag märker att ni är totalt befriad av humorn på den här sidan … tyvärr! Eller är det också så, att de som inte har hundratals olika viner i källaren ignoreras fullständigt! Vilket som, det stinker … :(
Det känns mer och mer att det här är klubben för invärtes beundran. Ingenting annat, och det är synd.

Det ser ut att ni har inte ens förstått humorn i mitt inlägg! Men det är bra att jag är inte på något sätt avhängig av det här forumet. :) Den informationen jag får här är mycket obefintligt! Sånt kan jag lätt skaffa även annanstans. Och UTAN att bli påpekad som icke önskvärd! För att jag bor inte inom tullarna i Fjollträsk. ;)
?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag märker att ni är totalt befriad av humorn på den här sidan … tyvärr! Eller är det också så, att de som inte har hundratals olika viner i källaren ignoreras fullständigt! Vilket som, det stinker … :(
Det känns mer och mer att det här är klubben för invärtes beundran. Ingenting annat, och det är synd.

Det ser ut att ni har inte ens förstått humorn i mitt inlägg! Men det är bra att jag är inte på något sätt avhängig av det här forumet. :) Den informationen jag får här är mycket obefintligt! Sånt kan jag lätt skaffa även annanstans. Och UTAN att bli påpekad som icke önskvärd! För att jag bor inte inom tullarna i Fjollträsk. ;)
Påpekad som icke önskvärd?
Du får ursäkta men jag hänge inte med alls?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag märker att ni är totalt befriad av humorn på den här sidan … tyvärr! Eller är det också så, att de som inte har hundratals olika viner i källaren ignoreras fullständigt! Vilket som, det stinker … :(
Det känns mer och mer att det här är klubben för invärtes beundran. Ingenting annat, och det är synd.

Det ser ut att ni har inte ens förstått humorn i mitt inlägg! Men det är bra att jag är inte på något sätt avhängig av det här forumet. :) Den informationen jag får här är mycket obefintligt! Sånt kan jag lätt skaffa även annanstans. Och UTAN att bli påpekad som icke önskvärd! För att jag bor inte inom tullarna i Fjollträsk. ;)
Tråkigt att du känner på det viset, men jag kan inte förstå varför? Har själv ingen vinkällare eller så bor jag innanför tullarna i fjollträsk, men inte känner jag som du för det.

Upp på hästen igen! Att ingen bryr sig om just ditt inlägg i denna tråd betyder nog ingenting faktiskt. En korkskruv är en korkskruv liksom och möjligen gick inte ditt skämt fram. Jag tycker dessutom att det är synd då du redan har visat i andra trådar att du har saker att komma med utan att forumet har behandlat dig respektlöst (vilket jag inte ens har sett spår av alls för övrigt). :)
 
Toppen