Har du fått svamp?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Pomerol, 31 augusti 2008.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Har du fått svamp?

Blev ca 15 liter svamp idag. Svart och rödgul trumpet, trattkantareller och gula kantareller. Det är otroligt mycket svamp i skogen just ni. Jag är ingen expert och klarar några få men har ett hum om de andra. Väldigt mycket soppar, fårticka, taggsvampar etc.

Vi slutade plocka efter ett tag då allt ju ska tas om hand

Så nu torkas och förvälls det. Blir en kantarelltoast senare ikväll med lite riesling till tror jag.

2. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Samma här igår, på egen hand (händer, jobbade med båda tassarna) plockade jag ca 5 liter på 40 minuter. Tbx senare i veckan!
    Idag rensat samt pysslat om lammet som kom hem t mig i em. Mkt skav har jag skavt av.

3. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Aldrig sett så mycket trattisar i skogen, de växer i klungor. Vi bara garvade och la oss ned och skördade i går i Roslagen. Rensade i 3 timmar... inte lika kul.

4. Per Stade

Per Stade Lege artis

Trattkantareller är skogens motsvarighet till BiB.
    Smakar inget vidare och man blir dålig i magen av dem.

Karl Johan kallar jag delikat svamp.

5. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Det kan jag hålla med om - skulle trolgen nedlåta mig dricka BiB om ingen butelj fanns att få tag på där jag är.

Min topplista är:
    1. Stolt Fjällskivling
    2. Svart Trumpet
    3. KJ
    4. Gul kantarell
    5. Trattisar

6. Anders Landström

http://www.svd.se/mat-och-vin/recept/fe ... 549577.svd

Smör med svart trumpetsvamp. Rätt bra sätt att ta hand om svamp. Fungerar riktigt bra att frysa och man får en smaksättare som går att använda till mycket.

Vintipsen kanske man kan lämna därhän dock

7. Segol

Segol Medlem

Gammal tråd som jag tycker förtjänar lite liv
    Det finns otroligt mycket svamp i skogarna just nu, särskilt Karl-Johan och för en gångs skull har inte 99% varit angripna av maskar och parasiter. Det som begränsade mig när jag plockade var mina möjligheter att torka svampen.

Magnus L, Skumpagne och chambertin gillar detta.
  8. Håkan

Håkan Medlem

Det var länge sedan det fanns så mycket blodriskor som i år. Inte är de angripna heller. Blodriskor är nog en av de mest aromatiska matsvamparna, så det är inte alla som gillar dem i ren form. Igår blev det pasta med blodriska, sidfläsk, charlottenlök, vitt vin och persilja (och parmesan). Kalasgott.

chambertin och Segol gillar detta.
  9. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Måste i detta fall citera en dikt som min far, som tror att varje servering av svamp är ett förtäckt mordförsök, alltid reciterar varje höst.

Nånting som är värt att veta
    så här i svampsäsong
    Alla svampar går att äta
    men vissa blott en gång

Mattias S gillar detta.
  10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Plockat löjliga mängder svamp. Hoppas på att det håller sig torkat till nästa svampår (som verkar infalla en gång per decennium).

chambertin gillar detta.
  11. Segol

Segol Medlem

Jag känner mig tyvärr för osäker för att plocka annat än de säkra korten, de som jag inte kan förväxla med nåt giftigt.
    Det har även varit ovanligt mycket älgflugor i år vilket inte är lika kul, obehagliga kryp

12. chambertin

chambertin Medlem

Ja vilket år med Karl-Johan det har varit !
    Dom gula kantarellerna däremot har lyst med sin frånvaro.
    Fortfarande en god sort kvar att snart kasta sig över i skogen och sedan torka nämligen trattkantarellen.
    Blir många goda risotto i vinter.:)

Segol gillar detta.
  13. Anders Landström

Fortsatt gott med svamp i skogen. Trattisar och svart trumpetsvamp blev det. Ca 1 timmas plockning inklusive gångtid resulterade i

2014-10-12 14.44.03.jpg

Sörplarn, Daniel B, Skumpagne och 1 annan gillar detta.
  14. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

image.jpg
    Också en timmes hårt slit.
    Måste ut mer och bunkra upp för 2015

Mattias S och Anders Landström gillar detta.
  15. Anders Landström

Torka eller förvälla

16. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Äger ingen torkmaskin. Brukar bara rensa och frysa in i portionspåsar sen förvälla innan jag använder dom.

17. Magikern

Magikern Medlem

Svamp är riktigt intressant är inte typen som letar en hel dag i skogen direkt dock. Minns ett ställe i mig gamla hemstad där de växte rejält med fjällig bläcksvamp en riktigt underskattad matsvamp. Har kollat efter torkade murklor här i stan utan framgång. Fantastiskt gott till såser och dylikt man kanske skulle ut i skogen här i gbg trakten och leta?

Albatryffel lär jag nog köpa en burk av när den släpps snart, min favoritsvamp ;)

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Vi kanske borde samla "Göteborgsfirman" för ett svampinferno? ;)

19. Magikern

Magikern Medlem

Det bör vara värt det, svamp och vin i kombination är intressant. Både murklor och fjällig bläcksvamp är väldigt särpräglade svampar som inte kan jämföras med andra.

Har aldrig provat Barolo och albatryffel i kombination undrar hur Altares Barolo (som släpps på Fredag) i kombination med tryffel hade smakat? Väldigt ung Barolo och albatryffel Kanske inte är så fantastiskt som man kanske tror trots allt. Hade inte varit förvånad om tryffeln hade blivit bäst blandad med smör trots allt.

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Låter gott!

Dela sidan