Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Inköpt strax efter kl 16, hårt dekanterad kl 17, första provning kl 18:30. Sista glaset i min näve precis just nu. Penfolds 2010 St Henri Shiraz.

Liksom alla djupa smakupplevelser, oavsett om det rör sig om mat eller vin, finns det något primalskrik från barndomen inblandat. I detta fall är det ett slags sly som växer på skuggiga vattennära platser i Sthlms skärgård (jag har inte en aning om vad växten heter) som under svala fuktiga sommarkvällar, när myggen trivs som bäst, doftar väldigt parfymerat, nästan obehagligt övermäktigt. Svårt att förklara. Det närmaste jag kommer är en hypotetisk blandning av myrten och mysk. Jag minns doften tydligt, med känslan av att knalla runt barbent i skymningens halvljus, mellan liljekonvalj och den där andra, kemiska, jobbiga, osande gröna bunken. St Henri börjar svalt, precis som sommarnatten i skärgården, med blåbärsbuske, amerikanska blåbär, och blå plommon. Den parfymerade medicinaltonen från min barndoms halvskuggiga dungar i skärgården ligger som ett bakgrundsbrus. Med luftning träder slaktarbod och rödare frukt fram. Fylligt i gommen, med för ett premiumvin medelhög syra, mjuka tanniner, blå plommonfrukt och en fet, generös, lyxig konsistens. Bra slut, balanserat, korrekt, om än kort. Myrtenaromerna kommer tillbaks som en påminnelse.

För den som inte druckit svindyra premiumviner skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur konsistensen i munnen kan kännas när man i vingården kan strunta fullständigt i kostnaden för att tukta rankor och druvor. För den som anser sig kunna vin hyfsat skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur annorlunda, icke-fruktigt, icke-druvsaftmässigt, som en Syrah från Barossa kan smaka.

Komplext, ännu väldigt ungt givetvis, men faktiskt drickfärdigt. Fungerade fullkomligt briljant till min hemsnickrade meny. Grillad vildsvinskarré med egenfriterade tunna morotschips och sås på crème fraîche och riktig chipotlefrukt som jag tog med från Mexiko. Jag sätter 93 poäng idag, potentiellt upp till 96. Glöm snacket om Grange. Men detta är ett väldigt fint exempel på Barossas märkliga, utomjordiska smakspektrum.

henri2.JPG
 

Laserapa

Medlem
Jag har en Magnum 2007 i källaren, tror du att den kan ligga något år till eller ska man öppna den i sommar under en härlig grillafton med efterföljande ostbricka.

Fullt drickbar och njutbar redan nu. Min amatörmässiga bedömning är att du även kan hålla på den ett par år.
 

merlotsmile

Medlem
Inköpt strax efter kl 16, hårt dekanterad kl 17, första provning kl 18:30. Sista glaset i min näve precis just nu. Penfolds 2010 St Henri Shiraz.

Liksom alla djupa smakupplevelser, oavsett om det rör sig om mat eller vin, finns det något primalskrik från barndomen inblandat. I detta fall är det ett slags sly som växer på skuggiga vattennära platser i Sthlms skärgård (jag har inte en aning om vad växten heter) som under svala fuktiga sommarkvällar, när myggen trivs som bäst, doftar väldigt parfymerat, nästan obehagligt övermäktigt. Svårt att förklara. Det närmaste jag kommer är en hypotetisk blandning av myrten och mysk. Jag minns doften tydligt, med känslan av att knalla runt barbent i skymningens halvljus, mellan liljekonvalj och den där andra, kemiska, jobbiga, osande gröna bunken. St Henri börjar svalt, precis som sommarnatten i skärgården, med blåbärsbuske, amerikanska blåbär, och blå plommon. Den parfymerade medicinaltonen från min barndoms halvskuggiga dungar i skärgården ligger som ett bakgrundsbrus. Med luftning träder slaktarbod och rödare frukt fram. Fylligt i gommen, med för ett premiumvin medelhög syra, mjuka tanniner, blå plommonfrukt och en fet, generös, lyxig konsistens. Bra slut, balanserat, korrekt, om än kort. Myrtenaromerna kommer tillbaks som en påminnelse.

För den som inte druckit svindyra premiumviner skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur konsistensen i munnen kan kännas när man i vingården kan strunta fullständigt i kostnaden för att tukta rankor och druvor. För den som anser sig kunna vin hyfsat skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur annorlunda, icke-fruktigt, icke-druvsaftmässigt, som en Syrah från Barossa kan smaka.

Komplext, ännu väldigt ungt givetvis, men faktiskt drickfärdigt. Fungerade fullkomligt briljant till min hemsnickrade meny. Grillad vildsvinskarré med egenfriterade tunna morotschips och sås på crème fraîche och riktig chipotlefrukt som jag tog med från Mexiko. Jag sätter 93 poäng idag, potentiellt upp till 96. Glöm snacket om Grange. Men detta är ett väldigt fint exempel på Barossas märkliga, utomjordiska smakspektrum.

Visa bifogad bild 1536
Åh i'm even more in love with the wine now ❤️. Vi har vildsvin på vår mark och kan leverera till nästa flaska :). Dock inte chipotle ...
 

Siripim

Medlem
bild 2.JPG



Jaha.

Doft - Jordgubb, Jord, multnad, smultron, något starkt fränt fast positivt.
Smak - Jordgubb, körsbär, grönt, kött, smultron.

Mmmm. Det här är rätt bra. Speciellt i rel till priset. Här blir det ett par flaskor till.





bild 1.JPG

Åh.

Doft - Kalk, Stenkross, bröd, jäst, gurka. Konstigt?
Smak - Kalk, stendamm, bröd, jäst.

Inte helt olikt en champagne fast ej mousserande. Väldigt bra. Doft/smak blev mer jordig/brödig mindre syrlig med värme och syre.Väldigt trevligt. Ska best hem ett gäng flaskor.
 

Siripim

Medlem
Drog lite i Jämtland också. Inget internet, el, vatten etc.

bild 1.JPG


Besviken. För söt om man får säga det. Inte så speciell. Rätt bred i sin stil och bra att matcha mat med men, lite blek skulle jag vilja säga. Vore roilgt att höra någon annan säga vad hen tycker.



bild 3.JPG


Gillar verkligen. Skrivit om den tidigare.

bild 4.JPG


Trevligt med lite Priotat. Stramt. Och gott. Kommer tyvärr inte ihåg nyanser men lite åt Chateauneuf-hållet men kanske lite mer fruktigt… Öh… Rätt säker på att vi lyssnade på:

 

Attachments

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    56,3 KB · Visningar: 252

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite amerikansk megamastig alkoholbomb igår, en god och trevlig sådan med mycket av allt utan möjligen syra och fräschör...

image.jpg

2009 Shafer Relentless Napa Valley (92p)

Utmärkande positiva drag: Mäktig intensitet, komplex, löjligt bra längd, det känns nästan trögflytande i munnen.

Utmärkande negativa drag: Baktung balans med relativt låg syra.

Ett mäktigt vin som börjar lite försiktigt i näsan med massor av chokladiga fat, kafferost, mynta och smörkola. Redan vid andra sniffen tonas faten ner och en tjock mörk frukt träder fram. Katrinplommon och svarta vinbär ligger som en tät matta på toppen men kompletteras snyggt med aningen kryddpeppar, lagerblad, lavendel, eneträ, kött, tjära och piptobak. Komplext till tusen! Viss mineralitet kan anas också, mestadels tegel eller murbruk, men här pratar vi subtila drag som dyker fram i slutet av resan och då framförallt i den sjukt långa eftersmaken. I munnen så känns det rejält tungt och alkoholstinnt med ganska låg syra. Tanninerna är på topp, men ändå söta och lätthanterade. Ett mycket fylligt vin med smått fantastisk intensitet samt lite alkoholsötma och beska.

Visst fasen njöt jag som tusan av detta vin. Om syran hade varit högre så tror jag poängen hade hamnat ett par pinnar upp utan tvekan, men nu gnäller jag och är petig förmodligen. Känner inte att jag kommer köpa på mig mer. Ett pris på närmare 600 spänn är lite för mycket för den vinupplevelse jag fick erfara.
 

Silex

Medlem
Efter senaste tidens diskussioner här öppnade även jag en Chanoine -95 igår som jag inhandlade förra omgången det talades varmt om den här på FW.
Inte korkad! Jättekul med en mogen champagne till det priset. Jag tycker den var god - brödig, knäckig med fin syra. Hade gärna sett lite mer frukt och ytterligare komplexitet för att nå riktigt höga poäng på min skala, men för under 300 pix är den jättebra!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack lite amerikansk megamastig alkoholbomb igår, en god och trevlig sådan med mycket av allt utan möjligen syra och fräschör...

Visa bifogad bild 1545
2009 Shafer Relentless Napa Valley (92p)

Utmärkande positiva drag: Mäktig intensitet, komplex, löjligt bra längd, det känns nästan trögflytande i munnen.

Utmärkande negativa drag: Baktung balans med relativt låg syra.

Ett mäktigt vin som börjar lite försiktigt i näsan med massor av chokladiga fat, kafferost, mynta och smörkola. Redan vid andra sniffen tonas faten ner och en tjock mörk frukt träder fram. Katrinplommon och svarta vinbär ligger som en tät matta på toppen men kompletteras snyggt med aningen kryddpeppar, lagerblad, lavendel, eneträ, kött, tjära och piptobak. Komplext till tusen! Viss mineralitet kan anas också, mestadels tegel eller murbruk, men här pratar vi subtila drag som dyker fram i slutet av resan och då framförallt i den sjukt långa eftersmaken. I munnen så känns det rejält tungt och alkoholstinnt med ganska låg syra. Tanninerna är på topp, men ändå söta och lätthanterade. Ett mycket fylligt vin med smått fantastisk intensitet samt lite alkoholsötma och beska.

Visst tusan njöt jag som tusan av detta vin. Om syran hade varit högre så tror jag poängen hade hamnat ett par pinnar upp utan tvekan, men nu gnäller jag och är petig förmodligen. Känner inte att jag kommer köpa på mig mer. Ett pris på närmare 600 spänn är lite för mycket för den vinupplevelse jag fick erfara.

Kul! Har en 2008 Relentless, och är den det minsta lik 2009 så låter det som att det kan få ligga ett bra tag i källaren.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo, det kan nog vara smart. Spontant så har jag svårt att tänka mig att denna vinstil faller dig på läppen, oavsett lagring. ;)
Köpte den förra året för att jag drack en lagrad flaska av Shafers Cabernet Sauvignon, minns lite dåligt men tror det var 2001. Var väldigt imponerad och sprang sen på Relentless några dagar senare.

Även om inte fruktbomb-stilen riktigt är det jag brukar gå igång på så är det alltid roligt att pröva det bästa som de olika vinstilarna har att erbjuda.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
I samband med provningen av juli månads "Nätprovar-vin" ,se omdöme här, testade även jag och @ChristianB två andra trevliga flaskor vin.

2008 Domaine des Baumard Savennières Clos du Papillon
Serverades till en mild kycklinggryta med grädde och örter, vilket passade alldeles utmärkt tillsammans med vinet. Kanske inte himmelsk vin/mat-kombination men verkligen inte illa. Vinet har vi druckit tidigare, både 2008:an och 2009:an, och jag måste säga att de är väldigt olika i stilen. 2008:an är fortfarande lite sluten och skulle nog må bra av att få vänta ett tag till innan man korkar upp den, men det finns oerhört fina toner av päron, äpplen, aprikoser och honungslen bivax. Jag tänker lite på semillion när jag dricker den, med undantag för de svaga nötiga tonerna som finns med. Det här är ett riktigt bra vin, och ett roligt vin att dricka! Jag är lite småsugen på att köpa ett gäng och lägga undan om de fortfarande finns tillgängliga, men jag kan inte bestämma mig i valet och kvalet bland alla andra flaskor jag vill populera min källares tomt gapande hyllor med...

2008 Roagna Langhe Rosso
Jäkligt schysst nebbiolo som för det rimliga priset på 150:- någonstans sånär ger mycket valuta för pengarna. Väldigt mycket körsbärstoner, och en väldigt framträdande doft och smak av kanderade rosenblad som @ChristianB efter ett tag kom fram till att det var.. "Såklart..!".. Där lärde jag mig något nytt när det gäller just nebbiolo.. Nåväl, härlig lång smak av körsbär, rosor, läder, plommon, jordgubbar och skogsbär! En schysst smak av florsocker/vanilj smiter in mitt i alltihop och balanserar upp den relativt höga syran. Rekommenderas varmt om man vill ha en schysst nebbiolo till lite charkuterier!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 La Spinetta Chianti Classico 'Casanova' (86p)
This is a casual wine in a tuxedo. If it wasn't for the empty mid-palate, I'd have scored way higher. It has intensity, complexity, ok heft and deliciousness with all things in balance. Still young, but ... a hollow mid-palate, like a blah-blah-person without enough content. (sorry.)

I'm getting tired of all these hollow mid-palates. Only around 2 weeks left of this selfmortification tour de force around the Chianti area...

Wife cooked a fabulous tuna-pork-tomato based spaghetti sauce to die for and scored this 88 points.

Maybe some 5 more years on its back would do it good. Only btl for us, nearing the end of this year's Chianti race...
Never again.
Please!
There is a reason for the invention of Tignanello!!!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2006 La Spinetta Chianti Classico 'Casanova'
This is a casual wine in a tuxedo. If it wasn't for the empty mid-palate, I'd have scored way higher. It has intensity, complexity, ok heft and deliciousness with all things in balance. Still young, but ... a hollow mid palate, like a blah-blah-person without enough content. (sorry.)
I'm getting tired of all these hollow mid-palates. Only around 2 weeks left of this selfmortification tour de force around the Chianti area...
Wife cooked a fabulous tuna-pork-tomato based spaghetti sauce to die for and scored this 88 points.
Inte förvånad, Chianti känns oftast mediokra, men de som förstår sig på stilen verkar se det annorlunda. Kämpa på!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte förvånad, Chianti känns oftast mediokra, men de som förstår sig på stilen verkar se det annorlunda. Kämpa på!
Kämpar nu mest på för att slippa fäjsplanta Chianti nästa gång dessa viner förstör en blindprovning :raseri:
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

Finn ett fel?

2012 Maria Montazami Wine Collection California Zinfandel (72p)
Äntligen fick jag chansen att testa detta omtalade vin. Poängen vete katten om den är rätt satt. Jag dricker inte så här halvdana viner vanligtvis, dvs referens saknas. Fick vinet blint av min smått elaka hustru, men som ni förstår så gick det bra - annars hade jag nog inte vågat skriva om det. ;)

Redan vid första sniffen så är det ganska uppenbart att det är ett enkelt vin. Omogna björnbär, gummi och jordgubbar med lite lakrits och hårt rostade fat (som dock vilar i bakgrunden). I munnen blir det uppenbart vad det handlar om. Maken till tunt och vattnigt vin får man leta efter. Syra finns det dock lite av, men koncentration och intensitet saknas nästan helt. Ett lätt och bärigt vin helt utan något som gör det intressant. Lättdrucket såklart, men satan vad tråkigt. Drickbart, inget smakar illa. Syran håller upp friskheten väl, ganska slankt och osött.

Nä, detta skulle jag inte ens rekommendera till min plonkdrickande mor. För 99 spänn så finns det ju fasen schyssta viner om man letar lite! Gissade på ett det var ett plonk av det sämre slaget. En bra bit under hundralappen. Tack gode gud!

2000 Buriano Cabernet Sauvignon (IGT, Toscana) (89p)
Mycket mognadstoner och fin vital frukt med inslag av läder, tobak, torkade körsbär, svarta vinbär, potatisskal och jord. Hittar även blyerts, aningen dill och lite ceder. I munnen är det balanserat med mjuka mogna tanniner och bra intensitet, längd och syra.

Riktigt fint och moget vin som känns som en klockren blandning av Rioja och en enkel Bordeaux. Saknar möjligen lite umph, men är riktigt trevligt och gott.

2012 Boekenhoutskloof The Chocolate Block (90p)
Ett gammalt favoritvin för mig. De senaste årgångarna har dock inte lyckats imponera lika mycket som innan, men det kan såklart även handla om förändrade preferenser från min sida. Fick även detta vin blint.

Mycket dov, fyllig och mörkfruktig med relativt hårdrostad fatkaraktär. Hittar tjära, rök, mörka plommon, cassis, lakrits, soja, kryddpeppar och lite stall. Riktigt fin intensitet med mjuka tanniner och bra längd och syra.

Gissade såklart på Sydafrika, men var mer inne på en Mourvedre-blend än Syrah-blend. Riktigt bra vin, känns som detta vin kan vara på väg tillbaka efter några sämre årgångar. Inte direkt prisvärt dock, lite för anonymt för de höga poängen.

2012 Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60 (91p)
Slankt och ungt med hallon, björnbär och vitpeppar. Lavendel, pors och mörk krossad sten tar vid efter första dimman lagt sig. Mineralitet i mängder, samt strama fat och antydan till tobak. I munnen så känns det lätt men den höga intensiteten och längden biter ifrån riktigt bra och tanninerna känns tydligt. Mycket fin syra.

Riktigt gott och ovanligt elegant syrah från Cornas. Har en flaska kvar som får vila ett tag, men är allt annat än övertygad om att det krävs.
 
Toppen