Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Fasen vad fint, @Matlen! Jag har tre flaskor av Cornas Granit 60. ;) En ska öppnas, vilket jag ännu inte kommit till så jag är glad att läsa dina positiva ord, men två ska lagras ytterligare några år!
Jag tror att du kommer att gå upp i brygga av detta vin. Du föredrar ju lite slankare skapelser i burgundisk stil har jag förstått, speciellt med mycket mineralitet. Detta är ett sådant vin - grattis! Om jag gav det 91p så är det säkert närmare 92-94p för dig skulle jag gissa.

Det var på grund av din hype som jag köpte ett par flaskor trots allt. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag tror att du kommer att gå upp i brygga av detta vin. Du föredrar ju lite slankare skapelser i burgundisk stil har jag förstått, speciellt med mycket mineralitet. Detta är ett sådant vin - grattis! Om jag gav det 91p så är det säkert närmare 92-94p för dig skulle jag gissa.

Det var på grund av din hype som jag köpte ett par flaskor trots allt. ;)
Då ska jag se till att öppna min "provflaska" så snart jag kan! ;)
 

vininfo.nu

Medlem
Italiensk Chianti och fransk pizza.
image.jpg


Brancaia Chianti Classico 2003.

Härligt moget och stöddigt. Koncentrerad arom av bl.a. tobak, stall och choklad som lovar (ja, nästan garanterar) en smakupplevelse som också kommer form av torkad frukt åt fikon och plommon. Jag köper även körsbär även om vinmakaren torkat även dom. Paprika tillsammans med nämnda stallighet ger vinet en bordeauxton medan den torkade frukten och koncentrationen drar åt norra portugal. Dessutom strävt och tuggbart. Suuuupergott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Italiensk Chianti och fransk pizza.
Visa bifogad bild 1548

Brancaia Chianti Classico 2003.

Härligt moget och stöddigt. Koncentrerad arom av bl.a. tobak, stall och choklad som lovar (ja, nästan garanterar) en smakupplevelse som också kommer form av torkad frukt åt fikon och plommon. Jag köper även körsbär även om vinmakaren torkat även dom. Paprika tillsammans med nämnda stallighet ger vinet en bordeauxton medan den torkade frukten och koncentrationen drar åt norra portugal. Dessutom strävt och tuggbart. Suuuupergott!
Till skillnad mot @StefanAkiko och hans jakt på Chianti med relevans så verkar du ha öppnat en Chianti av det lite stöddigare slaget. Mer Brunello än Chianti kan jag tänka mig (även om dessa kan vara förvirrande lika)?

För övrigt, pizza vill jag äta idag!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Till skillnad mot @StefanAkiko och hans jakt på Chianti med relevans så verkar du ha öppnat en Chianti av det lite stöddigare slaget. Mer Brunello än Chianti kan jag tänka mig (även om dessa kan vara förvirrande lika)?

För övrigt, pizza vill jag äta idag!

skönt att du äntligen har sett ljuset och insett att stöddiga viner är irrelevanta ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Poppade en Diebolt Valois Prestige som legat till sig i 4 år. Som vanligt ett gott bubbel men med lite mer komplexitet och bättre balanserad syra än nyköpta.
Har slut på mina, bra att bli påmind att köpa upp sej på några stycken
 
  • Like
Reactions: Jos

Håkan

Medlem
Chablis Montmain 2008 från Pattes Loup, grymt bra Chablis, bra koncentration, syra och fin frukt med snygg ek. Till efterätt en Oberhäuser Brucke 2005 Riesling Auslese från Dönnhoff, börjar komma runt nu, syran väl integrerad vid det här laget. Skulle inte lagra länge men jag är inte så överförjust i långlagrad Riesling.
 

gece

Man vänjer sig.
Sista flaskan ( :( ) 1984 Conde de Valdemar Gran Reserva rök i afton, med en lammytterfilé och syrlig sallad med bulgur och puylinser. Fruktansvärt gott! Knappt några tanniner kvar alls, men en maffig syra tillsammans med stor munkänsla och koncentrerad frukt (lingondricka!?) gör att vinet fortfarande har en bra struktur och står upp mot maten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sista flaskan ( :( ) 1984 Conde de Valdemar Gran Reserva rök i afton, med en lammytterfilé och syrlig sallad med bulgur och puylinser. Fruktansvärt gott! Knappt några tanniner kvar alls, men en maffig syra tillsammans med stor munkänsla och koncentrerad frukt (lingondricka!?) gör att vinet fortfarande har en bra struktur och står upp mot maten.
Hur bra är det, borde man öppna det mot en Faustino I GR -81 månne?
 

SUPRA

Bäst
I helgen blev det:

Dom Perignon 2004. Spontant, jaha var det här allt? Är det straffet för att jag inte lät den ligga? Sure, kvalitén på druvorna och syran finns där men det känns som jag blev lurad på något för att jag öppnade den vid fel tidpunkt. Jag är inte man nog att avgöra, men har en känsla av att den inte kommer att bli särskilt mycket bättre av att vila. Vad säger ni? Har troligen lika mycket fel som med dagens vin...

Cristal 2000. Mjuk, men ändå syrlig och aningens vass. Apelsin. Röd grapefrukt, mot citron. Bubblig mousse på tungan.
Öppnade finewines för att sätta mig ner och skriva hur överskattat varumärket är jämfört med priset, i takt med att jag mumsar i mig mer ångrar jag mig. Mår ruskigt bra nu, härlig tunnel. LSD-tripp på tungan med Cristal som enda drog.
 

gece

Man vänjer sig.
Hur bra är det, borde man öppna det mot en Faustino I GR -81 månne?
Det låter väl trevligt? De tre flaskor jag druckit har fått 88, 91, och 92 p av mig, för den som litar på min poängsättning (oklart om nån gör det :) ). Det är gott och bra men inget monster av komplexitet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det låter väl trevligt? De tre flaskor jag druckit har fått 88, 91, och 92 p av mig, för den som litar på min poängsättning (oklart om nån gör det :) ). Det är gott och bra men inget monster av komplexitet.
Satte 91 på min flaska också :)
Lätt en av årets överraskningar för mig.
 

fabio

Medlem
Fredag, VM & vin

2007 Olivier Bernstein Meursault 1er Cru Charmes - Defekt, dock troligen varken kork eller oxidation. Bara helt död. Riktigt trist.

2008 Domaine Christian Moreau Père et Fils Chablis Grand Cru Les Clos - Det här var däremot desto bättre! Viss mognad, bra syra, mineral och längd. Välbalanserad. Definitivt inte fel att öppna nu.

2008 Joseph Drouhin Chambolle-Musigny 1er Cru - Omöjligt att förväxla med något annat än Bourgogne. Delikat, len och riktigt klassisk profil från ett Bourgogneår jag gillar. Bra syra. Elegans i ett glas.

2005 Château Cantenac Brown - Om föregående vin var stiltypiskt så gäller det här också. Läder, järn och körsbär. Perfekt till oxen. Open for business.

2007 Zind-Humbrecht Riesling Clos Windsbuhl - Wow! Riktigt extremt. Som en laserstråle. Massiv syra och koncentration. Frukten nästan helt i bakgrunden. Helt olik alla Z-H jag tidigare provat. En intellektuell utmaning. Jag tycker det är strålande.

Lördag, VM & vin

2002 Pol Roger Champagne Brut Rosé - Laxrosa, riktigt fin mousse. Grapefrukt och jordgubbar. Bra längd och fin krämighet på slutet. Syran perfekt. Älskar Pol.

2010 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Les Varrons - Återigen lysande. Härlig 2010:a med både syra och rik frukt på samma gång. Det här vinet får en att vilja sluta köpa vit Côte de Beaune och helt gå över till Jura. Ruskigt bra vinmakeri. Balans.

2010 Domaine Coursodon St. Joseph Silice - Klart tillgänglig och välgjord. Slinker ner fort. Svarta bär. Dricker för lite från Norra Rhone.

2007 Dr. Bürklin-Wolf Deidesheimer Hohenmorgen Riesling Trocken GC - Stiltypisk. En gäst gissar direkt på Bürklin Pechstein. Hög syra, elegans. Citrus och sten. Långt liv kvar.

2008 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne - Efter senaste tidens problem med vit Bourgogne bestämmer jag mig för ett barnarov... Men det är riktigt, riktigt bra. Ungt och koncentrerat naturligtvis. Ruskigt bra balans på fat, syra och frukt. Levererar på sin grand cru-nivå. Skulle denna panna få överleva utan för tidig oxidation så är det en klassiker om en sådär tio år.

2002 Pol Roger Champagne Brut Vintage - Straffläggningsvin. Återigen en lysande Pol. Har nog aldrig underlevererat för mig. Problemet är väl att jag dricker dem innan perfekt mognad.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredag, VM & vin

2007 Olivier Bernstein Meursault 1er Cru Charmes - Defekt, dock troligen varken kork eller oxidation. Bara helt död. Riktigt trist.

2008 Domaine Christian Moreau Père et Fils Chablis Grand Cru Les Clos - Det här var däremot desto bättre! Viss mognad, bra syra, mineral och längd. Välbalanserad. Definitivt inte fel att öppna nu.

2008 Joseph Drouhin Chambolle-Musigny 1er Cru - Omöjligt att förväxla med något annat än Bourgogne. Delikat, len och riktigt klassisk profil från ett Bourgogneår jag gillar. Bra syra. Elegans i ett glas.

2005 Château Cantenac Brown - Om föregående vin var stiltypiskt så gäller det här också. Läder, järn och körsbär. Perfekt till oxen. Open for business.

2007 Zind-Humbrecht Riesling Clos Windsbuhl - Wow! Riktigt extremt. Som en laserstråle. Massiv syra och koncentration. Frukten nästan helt i bakgrunden. Helt olik alla Z-H jag tidigare provat. En intellektuell utmaning. Jag tycker det är strålande.

Lördag, VM & vin

2002 Pol Roger Champagne Brut Rosé - Laxrosa, riktigt fin mousse. Grapefrukt och jordgubbar. Bra längd och fin krämighet på slutet. Syran perfekt. Älskar Pol.

2010 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Les Varrons - Återigen lysande. Härlig 2010:a med både syra och rik frukt på samma gång. Det här vinet får en att vilja sluta köpa vit Côte de Beaune och helt gå över till Jura. Ruskigt bra vinmakeri. Balans.

2010 Domaine Coursodon St. Joseph Silice - Klart tillgänglig och välgjord. Slinker ner fort. Svarta bär. Dricker för lite från Norra Rhone.

2007 Dr. Bürklin-Wolf Deidesheimer Hohenmorgen Riesling Trocken GC - Stiltypisk. En gäst gissar direkt på Bürklin Pechstein. Hög syra, elegans. Citrus och sten. Långt liv kvar.

2008 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne - Efter senaste tidens problem med vit Bourgogne bestämmer jag mig för ett barnarov... Men det är riktigt, riktigt bra. Ungt och koncentrerat naturligtvis. Ruskigt bra balans på fat, syra och frukt. Levererar på sin grand cru-nivå. Skulle denna panna få överleva utan för tidig oxidation så är det en klassiker om en sådär tio år.

2002 Pol Roger Champagne Brut Vintage - Straffläggningsvin. Återigen en lysande Pol. Har nog aldrig underlevererat för mig. Problemet är väl att jag dricker dem innan perfekt mognad.
Riktigt, riktigt trivsamt måste ni ha haft det.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Fredag, VM & vin

2007 Olivier Bernstein Meursault 1er Cru Charmes - Defekt, dock troligen varken kork eller oxidation. Bara helt död. Riktigt trist.
Det är något fishy med hans 07, har druckit denna två gånger varav den ena var oxiderad och den andra som du beskriver den- bara trist.
Kommer inte köpa något mer vit från den producenten.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Fredag, VM & vin

2002 Pol Roger Champagne Brut Rosé - Laxrosa, riktigt fin mousse. Grapefrukt och jordgubbar. Bra längd och fin krämighet på slutet. Syran perfekt. Älskar Pol.
Det där är en riktigt bra rosé !!
Lite för god , har bara en flaska kvar.
Köpte 6 st just för att kunna lägga undan...................bra jobbat
 

Silex

Medlem
Öppnade en Marc Morey Chassagne-Montrachet 1:er Cru Vielles Vignes 2007. Trevlig och ursprungstypisk chardonnay där eken ännu inte känns fullt välintegrerad. Ändå gott och bra balans mellan frukt och syra. Jag ger det 90 poäng. Ett vin jag gärna kan tänka mig att dricka igen.
 
Toppen