Mattias Schyberg
Administratör
Eller Batman!Alter ego... Det är @Grapeskull och David Bowie...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Eller Batman!Alter ego... Det är @Grapeskull och David Bowie...
Visa bifogad bild 3241
När ska man börja dricka sina Bordeaux 2008? Ingen brådska skulle jag säga. 2008 Ormes de Pez är god men inte riktigt i balans än. Nu är jag stor Bordeauxfantast och inte så tanninkänslig vilket gör att jag ändå gillar det! Det är alltid mycket åsikter om Bordeaux och i synnerhet när det gäller kvaliteten i relation till priset men i min värld så äger Bordeaux, eller som man säger..... Bordeaux is da shit!
Hur klappar DU dig på CT-axeln?Tur att några av oss tar med lite udda fåglar mellan varven, annars hade det sett ännu värre ut fördelningsmässigt *klappar mig själv på axeln*.
Visst, jag skulle absolut kunna be min assistent att föra över det jag skriver här på CT. Är tyvärr allergisk mot upprepning och dubbelarbete.Hur klappar DU dig på CT-axeln?
Visst, jag skulle absolut kunna be min assistent att föra över det jag skriver här på CT. Är tyvärr allergisk mot upprepning och dubbelarbete.
Så skall det låta, nu blev jag genast mer motiverad. Kul att du önskar ha mig där!Inte alls ssk mckt dbljobb att copypäjsta in dina TN's till CT. Vore väldigt trevligt ha dem och dig där, iaf för mig.
Det var en rejält udda mat och vinkombination (rent mentalt för mig). Skönt att se att du vågar prova utanför mallen, det lär man sig mycket på. Själv hade jag nog valt ett rött medelfylligt vin till den rätten. Tror jag...Idag så blev det en flaska http://www.systembolaget.se/4200.
Serverades till kalvschnitzel, potatisklyftor och en ljummen babyspenatsallad.
Vinet var ok, inte mer än så. Väldigt kort och obalanserat i gommen. Blev bättre till syran som fanns i maträtten men inget att hurra för. Kommer inte att köpa igen.
Det var en rejält udda mat och vinkombination (rent mentalt för mig). Skönt att se att du vågar prova utanför mallen, det lär man sig mycket på. Själv hade jag nog valt ett rött medelfylligt vin till den rätten. Tror jag...
Jag kan tala om att Nebbiolo också går bra till schnitzel, i mitt fall av grisFörst tänkte jag pröva ett rött vin, lite lättare men ändå med hög syra.
Sen läste jag ett recept av Jens Dolk där han sa att man skulle köpa ett chardonnay som hade tydlig fatkaraktär från nya-världen.
Sedan googlade jag viner som passade till, och fick bara till svar att det var öl som gällde.
Sedan efter att ha googlat lite mer, så dök Leth upp som tips. Då kände jag bara, äh, vafan! Vi provar
Middagen blev bra iaf!
Får vi inte en tasting note per flaska... latmask...Fick lite blindvin av hustrun idag. Lustigt nog så lyckades vi köpa samma vin båda två, vilket är glasklart exempel på att vi har vuxit ur SB:s sortiment.
Visa bifogad bild 3247
Om ni tittar riktigt noga bakom den vänstra flaskan så kan ni ana den ökända men numera bortglömda tomten. Den finns alltså kvar...
2012 Maycas del Limari San Julian (92319)
Ganska uppenbar PN-näsa men ändå med lite udda drag. Ung och svalt fruktig med drag av malört, rabarber, blodapelsin och hallon, men även mynta och svarta vinbär gör sig till känna. Så typiskt Chile med just svarta vinbär (svarta vingummin) och gröna drag, detta oavsett druva! Hittar även ganska tydliga fattoner åt det försiktigt rostade slaget med lite kaffe och choklad samt lite ceder och svart stenmineralitet som jag brukar kunna hitta i norra Rhône.
Bra koncentration i munnen med frisk syra och lite angenäm skalbitterhet som påminner om grapefrukt. Aningen eldigt.
Ja, här var det fullt pott på min gissning (hade tysk pinne som alternativ). Uppenbar PN och ganska typisk för Chile. Frågan är om jag hade varit lika klipsk om jag inte själv hade köpt exakt samma vin? Nåväl, det är ett riktigt gott vin av hög kvalitet, men ingen ny favorit. 89p
Som tur var så fick jag vinet först innan jag öppnat min flaska. Den flaskan som blev över får jag nog ta med på någon BYOB i framtiden. Jag kan nästan slå vad om att du kommer plocka den som en Chliensk PN med tanke på vingummitonen!Får vi inte en tasting note per flaska... latmask...