Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag skall skriva ned något om min provning snart men jag hade mycket svårt att hålla mig från att börja storfnissa när de två mest erfarna provarna deklarerade att vin nr 9 (Graham Becken) utan tvekan var en champagne, förmodligen en lillebror till nr 10 (Winston Churchill) och kvällens näst bästa vin ( efter nr 10 ) , före tex Pol Roger Vintage 2004 och månadens icke cava :D
All heder åt alla som vågar uttala sig och gissa.
Det är modigt att våga ha "fel"!
All heder åt alla riktigt bra viner (oavsett etiketter)!
Blindprovningar rular :D
(iaf i min värld, där vinet är viktigare än etiketten.)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Testade en Pinot Noir från Jura igår. Hade rimliga förväntningar, men detta vin funkade inte alls i min gom. Tunt och menlöst med en lätt kropp och oangenäma drag av ofriska röda bär (lingon/tranbär marinerade i magsyra), gummislang (fat?), rotmos, och malkulor (lavendel). Ingen intensitet att tala om dessutom väcker det inga positiva känslor i mitt lustcentra. Visst, lite komplexitet finns där, men ingen intressant sådan. Ogin smak med för mycket bitterhet som sitter kvar för länge (bra längd, men i detta fall är det ett minus). Misstänker att detta är en rejäl vattendelare. 79p

Undvik, eller varför inte prova själv. Perfekt vin för "låt oss dela en pava-aktiviteter". :)

image.jpg

2009 Chateau d'Arlay Côtes de Jura
 

Sjödin

Joråsåatt...
Testade en Pinot Noir från Jura igår. Hade rimliga förväntningar, men detta vin funkade inte alls i min gom. Tunt och menlöst med en lätt kropp och oangenäma drag av ofriska röda bär (lingon/tranbär marinerade i magsyra), gummislang (fat?), rotmos, och malkulor (lavendel). Ingen intensitet att tala om dessutom väcker det inga positiva känslor i mitt lustcentra. Visst, lite komplexitet finns där, men ingen intressant sådan. Ogin smak med för mycket bitterhet som sitter kvar för länge (bra längd, men i detta fall är det ett minus). Misstänker att detta är en rejäl vattendelare. 79p

Undvik! ;)
2009 Chateau D'Arlay Côtes de Jura

Jag drack samma vin! Hällde ut det som blev kvar i flaskan efter ett par glas...säger väl det mesta.
 

Skrutt

Medlem
Jag drack samma vin! Hällde ut det som blev kvar i flaskan efter ett par glas...säger väl det mesta.
Galet! Jag planerar en gryta tillsammans med detta vin idag och vad är det första jag ser på FineWines denna morgon? Som ni uttrycker er så skulle det knappast platsa i grytan ens. Ändå fick en tidigare årg. 91p av FinareVinare och denna årg. 15 av Minskänkarna samt 88 av Livets goda. Min gissning blir nu att jag diggar det men resten av familjen ej. Standby-flaska förberedes.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Galet! Jag planerar en gryta tillsammans med detta vin idag och vad är det första jag ser på FineWines denna morgon? Som ni uttrycker er så skulle det knappast platsa i grytan ens. Ändå fick en tidigare årg. 91p av FinareVinare och denna årg. 15 av Minskänkarna samt 88 av Livets goda. Min gissning blir nu att jag diggar det men resten av familjen ej. Standby-flaska förberedes.
Kul, vi ser framemot ditt omdöme. :)
 

merlotsmile

Medlem
All heder åt alla som vågar uttala sig och gissa.
Det är modigt att våga ha "fel"!
All heder åt alla riktigt bra viner (oavsett etiketter)!
Blindprovningar rular :D
(iaf i min värld, där vinet är viktigare än etiketten.)
Absolut! Vi har högt i tak på våra provningar och det blir alltid bra diskussioner om vinerna. Att jag tyckte det var så kul var ju egentligen inte för att de gissade fel utan för att det stämde så bra med vad som skrivits om vinet här på forumet :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Surt när man har 2 öppnade flaskor hemma och redo och man åkt på en rejäl förkylning så man inte ens känner smak på kaffe... Livfet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Galet! Jag planerar en gryta tillsammans med detta vin idag och vad är det första jag ser på FineWines denna morgon? Som ni uttrycker er så skulle det knappast platsa i grytan ens. Ändå fick en tidigare årg. 91p av FinareVinare och denna årg. 15 av Minskänkarna samt 88 av Livets goda. Min gissning blir nu att jag diggar det men resten av familjen ej. Standby-flaska förberedes.
Bra tänkt och klokt agerat!
Hur gick det för alla?
(Har själv druckit både rosé och naturvin i afton. Skriver TN imorgon, nu är det blivet sängdags.)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Galet! Jag planerar en gryta tillsammans med detta vin idag och vad är det första jag ser på FineWines denna morgon? Som ni uttrycker er så skulle det knappast platsa i grytan ens. Ändå fick en tidigare årg. 91p av FinareVinare och denna årg. 15 av Minskänkarna samt 88 av Livets goda. Min gissning blir nu att jag diggar det men resten av familjen ej. Standby-flaska förberedes.
När jag provade igenom ett antal Château d'Arlay-viner 2013, så tyckte jag de röda var klart svagare än de vita och jag gav dem 83 till 85+. 2009 borde ju i och för sig kunna ha förutsättningar att ha mer druvmognad och därmed framstå som lite generösare, men jag har hittills inte stött på något rött från Jura som jag tycker kan mäta sig med mellanklassen från Bourgogne. Jag tycker ärligt talat att resultatet blir bättre när de använder sina blå druvor till att göra sött Vin de Paille, utgående från de viner jag provat.
Finare Vinare är mycket entusiastisk för Jura generellt, så jag är inte förvånad att han ligger högt i poängsättningen.
Generellt är det kul att så många har blivit intresserade av Jura på senare år, för regionen har onekligen en del intressanta och udda saker att erbjuda.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Sicken tur! Jag hade med det Jura-vinet på nästkommande inköpslista efter att ha lyssnat på Vinpratarnas senaste avsnitt. Nu kanske man ska skippa det, men till förmån för vad då? Jura-tips, någon?
 

Skrutt

Medlem
Snabbrapport Chateau d'Arlay 2009, jfr ovan: Till kraftig gryta. Lång dekantering tog bort det lite beska inslaget. Men intressant blev det inte för det. Deadly dull, för att använda Jancis Robinsons uttryck. Skulle dock vilja modifiera ett par av de tidigare tyckarnas beskrivningar:
1. Häller ut det, är det något man gör när man är på väg att få för mycket?
2. Associerar till magsyra, är det något man gör när man fått för mycket?

o_Oo_O
85p.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Chateau de Beaucastel 2011 (långkokta och griljerade tjocka revbensspjäll, potatispuré, rödkål och sky)
Doftar koncentrerat av mörka blåröda bär - krossade blåbär och björnbär - mycket torkade örter - timjan, lavendel och lagerblad - kryddigt av peppar och enbär, lakrits, svarta oliver och ek med både kafferost och vanilj. Lite spritigt.
I munnen är det också fråga om tät mörk frukt med mycket örtighet, som gör det lite örtbittert, och lakrisal grusig mineralitet. Frisk syra. Fortfarande knutet och lite kärvt. Även smakmässigt är det lite spritigt. Stram struktur.

Ordentligt koncentrerat och komplext men alldeles för ungt och kärvt i dagsläget. 90p+ (kan säkert klättra flera pinnar med ålder)

Passade bra till maten.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Chateau de Beaucastel 2011 (långkokta och griljerade tjocka revbensspjäll, potatispuré, rödkål och sky)
Doftar koncentrerat av mörka blåröda bär - krossade blåbär och björnbär - mycket torkade örter - timjan, lavendel och lagerblad - kryddigt av peppar och enbär, lakrits, svarta oliver och ek med både kafferost och vanilj. Lite spritigt.
I munnen är det också fråga om tät mörk frukt med mycket örtighet, som gör det lite örtbittert, och lakrisal grusig mineralitet. Frisk syra. Fortfarande knutet och lite kärvt. Även smakmässigt är det lite spritigt. Stram struktur.

Ordentligt koncentrerat och komplext men alldeles för ungt och kärvt i dagsläget. 90p+ (kan säkert klättra flera pinnar med ålder)

Passade bra till maten.
Trevligt! Här har du min not på samma vin, dessutom mot årgång 2000. Inga poäng på den tiden, men 90-93p hade det nog blivit. :)

En lättsam och trevlig vinprovning avklarad hos vännen och kollegan @vininfo.nu. Jag stod för ungdomen och han för åldern...som vanligt.

Bandol och Cd9dP testades mot varann, men helt utan regelrätt analys och anspråk. Ikväll skulle det bara njutas...och njuta fick vi göra...
Visa bifogad bild 703

Svårt att bli missnöjd med ett såpass starkt startfält, vilket vi inte blev heller, men "prisvärt" är nog inte det första ord jag kommer att tänka på direkt. Alla tre viner levererade och var goda men på lite olika vis.

Domaine Tempier Cuvee Speciale La Migoua -00 var rejält fyllig och förmodligen i sin peak mognadsmässigt. Stall, svarta vinbär, läder, murrig choklad/malt, kryddskåp och torkade körsbär i aromen. Inte helt olikt en Rioja, men utan dill och med mer svung. Smaken bjöd på tydliga tanniner av det mjukare slaget samt en angenäm medelsyra och viss eldighet i svansen.

Chateau Beaucastel -00 var rejält komplex med inslag av björnbär, hallon, rått kött, peppar, cigarr, stall, nypon och torkad frukt, detta tillsammans med fina cedertoner med blyerts och rostig spik. Smakmässigt var det medelfylligt och intensivt med fokuserad syra. Detta vin klarar med lätthet ett decennium till på rygg, men borde inte bli direkt bättre än så här.

Chateau Beaucastel -11 hade ung och förhållandevis kraftig frukt åt björnbär och skogshallon. Utöver detta lakrits, peppar, choklad, salami, pors och lavendel. Smaken var sträv och fyllig med rejäl syra. Gott som tusan redan nu, men aningen anonym för sitt pris. Barnarov, såklart, vinet behöver nog ligga till sig ett tiotal år minst.

Som sagt innan, samtliga viner var fantastiskt trevliga. Om jag måste favorisera (vilket känns krystat) så väljer jag den åldrade Cd9:en (pga komplexiteten), följt av den mycket trevliga och rustika Bandolen (pga härlig kraft och fyllighet). Till en köttbit får det bli ynglingen.
 

Gurto

Medlem
Trevligt! Här har du min not på samma vin, dessutom mot årgång 2000. Inga poäng på den tiden, men 90-93p hade det nog blivit. :)

Ganska lik beskrivning och omdöme får man ändå säga :) Största skillnaden är väl att jag inte hittade nämnvärt med animaliska toner.

Eftersom du gräver i arkiven för min skull ska jag inte vara sämre: Här är från då jag drack Beaucastel -00 (Orkade översätta mina noter till engelska när jag lade in på CT på den tiden):
2012-07-28 rated 91 points: Smell: Dark cherries, liquorice, black pepper, herbs, bay leafs, animalic, smoky
Taste: Heavy dried fruit, peppery, animalic - meat, blood, iron

A quite heavy and spicy wine. Much shyer on the nose than in the mouth.
 

Larseman

Medlem
Nya Zeeland med Munskänkarna Tyresö:
Visa bifogad bild 3429

Korta noter kommer kanske senare :)
Lindauer Brut Cuvee
Schysst sub-100 bubbel, gröna äpplen och liten fruktsötma.
2013 Saint Clair Pinot Noir (85p)
Ganska enkel doft av hallon och jordgubbar. Snäll och rättfram smak av röda bär med hög syra och hyfsad längd.
2013 Matua Syrah (84p)
Diskret och lite parfymerad doft med peppar och mörka bär. Fyllig, medelstram, fruktig med mörka bär och ganska bra syra.
2012 Craggy Range Te Muna Pinot Noir (90p)
God, kryddig doft med hallon och multna jordgubbar, utan att bli syltigt. Fina tanniner, hög syra, tranbär i munnen. Bra längd. Jämrans gott!
2013 Felton Road Block 5 (92p)
Ljust blåröd, men betydligt mörkare än Craggyn. Försiktig men väldigt elegant doft av hallon och kryddor. I munnen en explosion av söt frukt, röda bär, peppar och andra kryddor. Hög syra, fina tanniner och mycket bra längd. Kvällens absoluta vinnare!
2006 Schubert Cabernet Merlot (82p)
Kvällens bästa tyckte många men inte jag. Helt dominerad av koncentrerad svartvinbärssaft, nästan kväljande. Varm och söt, en del vanilj. I munnen också koncentrerad svartvinbärssaft och ganska beska och torra tanniner. 82p är nog i överkant.
2004 Stonyridge Larose (90p)
Mörkt blåröd, i princip ogenomskinlig. Typisk Bdx-näsa med stall, tobak, lite kanel och en del svartvinbärsfrukt. Stram med mycket frukt och syra och bra längd, skulle må bra av en rejäl "steak frites" som kompanjon.
 

Michael.S

Medlem
Chateau de Beaucastel 2011 (långkokta och griljerade tjocka revbensspjäll, potatispuré, rödkål och sky)
Doftar koncentrerat av mörka blåröda bär - krossade blåbär och björnbär - mycket torkade örter - timjan, lavendel och lagerblad - kryddigt av peppar och enbär, lakrits, svarta oliver och ek med både kafferost och vanilj. Lite spritigt.
I munnen är det också fråga om tät mörk frukt med mycket örtighet, som gör det lite örtbittert, och lakrisal grusig mineralitet. Frisk syra. Fortfarande knutet och lite kärvt. Även smakmässigt är det lite spritigt. Stram struktur.

Ordentligt koncentrerat och komplext men alldeles för ungt och kärvt i dagsläget. 90p+ (kan säkert klättra flera pinnar med ålder)

Passade bra till maten.
Även jag har skrivit noteringar här på detta vin. Årgång 2007. http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-257#post-77887
Tyckte dock den var något mer än tillgänglig än er (tolkar jag det som)
Vet inte om det beror på årgången eller att det var en halvflaska jag hade.
@Mattias S @Gurto
 
Toppen