Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Per Stade

Lege artis
image.jpeg


Igår kväll inledde vi kvällen med ett litet knytkalas hemma hos vänner innan vi skulle gå på en lokal show tillsammans. Vårt bidrag var bland annat en Bollinger Special Cuvée på magnum, som jag köpte några lådor av för ett par år sedan. Det kan låta tjatigt, det här har skrivits upprepade gånger på forumet, men några års lagring, de här har legat i rumstemperatur, gör underverk med NV-champagne.
Även ovana champagnedrickare uppskattar den mjuka avrundade syran och den mogna frukten i smaken.
Omedelbart efter att flaskan öppnades spred sig en angenäm doft av jäst, det som brukar beskrivas som bröd eller brioche. I glaset mer doft av fräsch frukt och i munnen mjuk och len mousse, som perfekt matchade den sammetsmjuka löjrommen.
Personligen undviker jag rödlöken.
Krabbklorna var ett bidrag från en av de andra gästerna, som hade fiskat hummer i veckan. Krabbor är den övervägande bifångsten vid hummerfisket, men tyvärr är de flesta krabborna helt tomma, så i bästa fall blir det lite klor att äta.
image.jpeg

Ikväll blir det i alla fall hummer, jag har börjat morgonen med att koka dem och äta frukost. I den ordningen.
Champagne på kylning, återkommer med rapport imorgon hoppas jag.
 
Last edited:

JakobS

Medlem
12037980_10153228932173107_8983673266490257473_n.jpg


Frugan överraskade igår med att dyka in i skåpet och gräva fram denna som jag haft i några år!

Man läser ju en hel del blandat om Grand Siècle, men jag tycker ändå att den levererade. Har inte koll på vilka årgångar det rör sig om, men misstänker att det kan vara 1997, 1999 och 2002. Vinet behövde relativt med tid i glaset för att öppna sig, då det enbart var jäst i början. I takt med att den öppnade sig försvann också syran nästintill linjärt.

Det var väldigt lite syra överlag redan från start, men det stör mig inte om jag känner att vinet väger upp för det på annat sätt, något som jag tyckte denna flaska lyckades bra med (det är ju inte så ofta en Champagne med väldigt låg syra väger upp för det).

Det var otroligt tropiska toner! Jag skrev upp honung, päron, ananas, aprikos och jäst som genomgående karaktär. Överlag så var det en väldig blommig och gräddig flaska. Tankarna gick väldigt mycket till Andre Jacquart 2007, fast med mindre syra.

Frugan var särskilt förtjust så det kan hända att det köps in mera av denna! Överlag 91P.
 

jocke

Medlem
Blev en kulinarisk hemmalunch idag. Stuvade makaroner med falukorv. Klassiskt. Till det tog jag fram André Jacquart Mesnil Experince. Deggad sep 2013. Champagne funkar till allt men det vet ni redan :). En av de bästa NV enligt mig


André Jacquart.jpg
 

Per Stade

Lege artis
12037980_10153228932173107_8983673266490257473_n.jpg


Frugan överraskade igår med att dyka in i skåpet och gräva fram denna som jag haft i några år!

Man läser ju en hel del blandat om Grand Siècle, men jag tycker ändå att den levererade. Har inte koll på vilka årgångar det rör sig om, men misstänker att det kan vara 1997, 1999 och 2002. Vinet behövde relativt med tid i glaset för att öppna sig, då det enbart var jäst i början. I takt med att den öppnade sig försvann också syran nästintill linjärt.

Det var väldigt lite syra överlag redan från start, men det stör mig inte om jag känner att vinet väger upp för det på annat sätt, något som jag tyckte denna flaska lyckades bra med (det är ju inte så ofta en Champagne med väldigt låg syra väger upp för det).

Det var otroligt tropiska toner! Jag skrev upp honung, päron, ananas, aprikos och jäst som genomgående karaktär. Överlag så var det en väldig blommig och gräddig flaska. Tankarna gick väldigt mycket till Andre Jacquart 2007, fast med mindre syra.

Frugan var särskilt förtjust så det kan hända att det köps in mera av denna! Överlag 91P.

2008 köpte jag de sista flaskorna på årgångarna -93, -95, -96 och har en kvar. Det kanske är dags att dricka upp den nu.
2009 kom den i beställningssortimentet med årgångarna -95, -96, -97. Då höjde de priset kraftigt så jag köpte inga fler. Det kanske var dumt för priset har gått upp ännu mer.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpeg

När vi kom ut till Koster idag så väntade 1 kg färska räkor. Inte vilka räkor som helst utan räkor från vår favoritbåt SD 248 Axö. Vinnördar har säkert förståelse för att lika viktig som terroir är för champagne, lika viktigt är det för skaldjursnördar var räkorna har fiskats och hur de har kokats och hanterats. Jag har lärt mig massor av
min gode vän Björn med båten SD539 Gryning,

image.jpeg


men hans räkor är riktigt svåra att få tag på.
En fantastisk dag här på västkusten med strålande sol som en vacker sommardag och jag har svårt att hålla tassarna borta från champagnen .

image.jpeg


För ett par år sedan köpte jag en låda Clos Cazals 2002 på magnum. Två har vi druckit redan men jag har i flera dagar gått och varit sugen på att prova en igen.

image.jpeg


Clos Cazal är från en liten muromgärdad vingård, det som kallas "clos" och som ligger ett par kilometer norr om Krugs kanske mer berömda Clos de Mesnil.
Produktionen är ännu mindre, ett par tusen flaskor och 200 magnum de år den görs. Kvalitén är minst lika hög och priset en tiondel. För oss som inte är etikettsdrickare är det inget problem.
2002 var en årgång då druvorna blev ovanligt mogna och enligt uppgift är dosagen bara 3 g/liter vilket gör att detta är en ultrabrut champagne.

image.jpeg


Som vanligt möter doften av jäst näsan när jag lättar på korken. I glaset mer en lätt doft av kloak, den typiska doften av chardonnay. Smaken gör mig först lite besviken, lite för mycket ek och lite beska i eftersmaken. Efter en stund i glaset känns mer nytvättade lakan i doften, lite rostade toner och nötter i smaken.
Hustrun uppskattar den mer än jag gör. Som sammanfattning: jag är mer förtjust i pinotdrivna champagner, BdB är inte riktigt min grej om de inte har rejäla mognadstoner, så jag låter nog resten av flaskorna vila länge.

Jag har några -96:eek:r på halvmagnum kvar. Senast jag drack dem så var de fantastiska. Jag minns speciellt en kväll för snart två år sedan när vi först drack en Krug CG först, som jag upplevde som lätt korkskadad, och sedan Clos Cazals. Alla var lyriska över den senare och höll den som mycket bättre än Krug.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
NV Pierre Péters Rose for Albane
Trevlig rosechampagne sprängfylld med smultron, hallon, jordgubbar men även lite mer snälla toner av äpple och rostat bröd. Trevlig mousse, tar lagom plats i munnen och överlag väldig tillgänglig. 86p

NV Lilbert et Fils Blancs de Blancs Perle

Små bubblor, bra syra. Schysst doft av bröd, äpplen, stenfrukt och nötter / nougat. Riktigt len och stor i munkänslan, mycket vinterspelen, hasselnötter och brioche. Prisvärt som bara den. 87p
 

Vino fino

Medlem
först drack en Krug CG först, som jag upplevde som lätt korkskadad, och sedan Clos Cazals. Alla var lyriska över den senare och höll den som mycket bättre än Krug.
Väl talat. Cazals knäcker Krug alla dagar i veckan. Bara blöjbarn som vill ha nappflaska med särskild etikett tycker annorlunda. Tills de provar blint, förstås.
 

Elvis

Medlem
När jag flyttade hem min vinkällare upptäckte jag glatt en låda Vilmart Coeur de Cuvée 2003 som jag hade glömt att jag hade. Igår korkade jag upp första flaskan och blev tyvärr riktigt besviken. En massa ek på näsan och helt död i munnen. Den saknade helt kropp på något märkligt sätt. Defekt? Dålig flaska? Tunnel? Jag vet faktiskt inte - tyvärr tror jag inte att den var defekt. Den tog sig lite med luft och frun tyckte om den, men det var långt ifrån Coeur de Cuvée-klass. Jag som älskar Vilmart och Coeur de Cuvée i synnerhet. Såhär dagen efter är jag fortfarande lite deppig.

Nu ska jag till Moskva och dricka vodka för att glömma det här, men jag kommer snart att korka upp en flaska till för att se om det var en tillfällighet. Är den också dålig kommer jag att korka upp en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum - ett säkert kort.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag flyttade hem min vinkällare upptäckte jag glatt en låda Vilmart Coeur de Cuvée 2003 som jag hade glömt att jag hade. Igår korkade jag upp första flaskan och blev tyvärr riktigt besviken. En massa ek på näsan och helt död i munnen. Den saknade helt kropp på något märkligt sätt. Defekt? Dålig flaska? Tunnel? Jag vet faktiskt inte - tyvärr tror jag inte att den var defekt. Den tog sig lite med luft och frun tyckte om den, men det var långt ifrån Coeur de Cuvée-klass. Jag som älskar Vilmart och Coeur de Cuvée i synnerhet. Såhär dagen efter är jag fortfarande lite deppig.

Nu ska jag till Moskva och dricka vodka för att glömma det här, men jag kommer snart att korka upp en flaska till för att se om det var en tillfällighet. Är den också dålig kommer jag att korka upp en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum - ett säkert kort.
Årgången som spökar?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
När jag flyttade hem min vinkällare upptäckte jag glatt en låda Vilmart Coeur de Cuvée 2003 som jag hade glömt att jag hade. Igår korkade jag upp första flaskan och blev tyvärr riktigt besviken. En massa ek på näsan och helt död i munnen. Den saknade helt kropp på något märkligt sätt. Defekt? Dålig flaska? Tunnel? Jag vet faktiskt inte - tyvärr tror jag inte att den var defekt. Den tog sig lite med luft och frun tyckte om den, men det var långt ifrån Coeur de Cuvée-klass. Jag som älskar Vilmart och Coeur de Cuvée i synnerhet. Såhär dagen efter är jag fortfarande lite deppig.

Nu ska jag till Moskva och dricka vodka för att glömma det här, men jag kommer snart att korka upp en flaska till för att se om det var en tillfällighet. Är den också dålig kommer jag att korka upp en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum - ett säkert kort.
De är nog bäst att jag kommer förbi, nästa gång du öppnar en, och kan ge dig a second opinion om hur vinet ter sig eller om det bara är flaskvariation :)
 

akaSami

Livsnjutare
Igår korkade vi hemma hos mig upp denna flaska.
Pol Roger Brut Vintage 2004.
IMG_2047.JPG

Tyvärr var jag lite täppt i näsan och därav uteblev ganska mycket av mina doftsinnen, men däremot tyckte jag mig ha bra smakkänslighet. Smaken var det inget fel på, mogen frukt, avrundad syra och ganska fyllig, Men jag tycker att den var lite kort och försvann snabbt från paletten. Moussen var snabbt bortflugen men om jag drack den tidigt efter den kom i glaset så var den len och fin :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Igår korkade vi hemma hos mig upp denna flaska.
Pol Roger Brut Vintage 2004.
Visa bifogad bild 5046
Tyvärr var jag lite täppt i näsan och därav uteblev ganska mycket av mina doftsinnen, men däremot tyckte jag mig ha bra smakkänslighet. Smaken var det inget fel på, mogen frukt, avrundad syra och ganska fyllig, Men jag tycker att den var lite kort och försvann snabbt från paletten. Moussen var snabbt bortflugen men om jag drack den tidigt efter den kom i glaset så var den len och fin :)
Precis samma noteringar på dom två flaskor jag druckit, otroligt skön bra gul frukt men märkbart svag syra för att
vara en -04.
Drick nu och va glad!
 
Last edited:

Elvis

Medlem
NV Lilbert et Fils Blancs de Blancs Perle
Små bubblor, bra syra. Schysst doft av bröd, äpplen, stenfrukt och nötter / nougat. Riktigt len och stor i munkänslan, mycket vinterspelen, hasselnötter och brioche. Prisvärt som bara den. 87p

Kul! Jag älskar Cramant och just det vinet har jag funderat på att välja som Månadens vin, om jag någon gång blir ombedd. ;)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Igår var det dags för skörd hemma av morötter, bondbönor och lite annat smått och gott från trädgården.
FullSizeRender-2.jpg

Morötterna rostades i ugn tillsammans med hemodlade örter och kallpressad lokal rapsolja. Bondbönorna kokades snabbt och sen stektes sedan hastigt med hemodlad chili och olja. Till detta en varmrökt lax från Säfle.
En snabb, och kanske lite ledande, fråga till min fru om vilka glas som jag skulle duka fram. Svaret kom snabbare än en belgisk tecknad cowboys pistolkula.
- Champagneglas, inget annat kommer på fråga!
Best wife ever! :kyss:

Så, då blev det till att korka upp en
Larmandier-Bernier Champagne Longitude
Direkt vid första sniffen framkom en härligt krämig jäst, nybakat bröd och lite citrus med nyskördade äpplen. Smaken levererades av en miljon små och omfamnande bubblor som sköt in smaker av vispad grädde, typiska bdb-äpplen och härliga citrusfrukter i alla skrymslen i munnen. En lång eftersmak där syran efter ett tag gick mer och mer åt en krämighet och ren frukt. En riktigt bra champagne. Jag ger den 92p - rakt av!
FullSizeRender.jpg

Passade även riktigt bra med maten.
 
Toppen