Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Andreas

Andreas Medlem

SV: Idag dricker vi

wow!!!
    en av mina favoritchampagner och från den bästa årgången, dessutom på magnum. Måste varit magiskt. Har vid senaste provningarna varit riktigt pigg och ung på halvmagnum. Envy.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Håller med. kanonskumpa och på magnum också. Respekt

3. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Jag tar med en magnum nästa gång vi syns på Grappe ;)

4. anders

anders Medlem

Ska vi vara helt ärliga så var det nog inte "du" som stod för tänkandet... ;)

5. SUPRA

SUPRA Bäst

Den här tråden är som en nagel i ögat. Jag kör vit månad för första gången i livet...Argh!

6. R.P

R.P Medlem

Efter att ha levt på öldiet i asien under några veckor så blev det ett par halvflaskor Mumm på en kvarterskrog.

7. Allaboda

Allaboda Medlem

Tung uppväxt.

8. anders

anders Medlem

Ja, det började med att morsan söp medan SUPRA låg i magen och sedan har det bara rullat på... :D

9. Lando

Lando Medlem

Förklarar iofs ett och annat.

10. SUPRA

SUPRA Bäst

Öh???

11. CH

CH Medlem

Jag sammanställde mina anteckningar för 2009 och det visade sig att jag varit delaktig i öppnandet av 220 flaskor champagne under året som gått. Nästan 60 fler än 2008. Jag visste att det blivit en del men hade inte räknat med att det skulle bli så många. Jag lär ju knappast knipa någon 1a plats bland medlemmarna på de siffrorna men betänker man att jag inte ens öppnade 10 flaskor under 2007 så är det ju en del flaskor trots allt. Snacka om att bli påverkad av forumet.

Svårt att säga vilken som varit bäst av alla men de som jag minns tydligast är Comtes -81, Krug -88 och alla de äldre Selosse.
    Årets besvikelse är tyvärr ganska enkel nämligen en korkad Krug -79 :'(

12. SUPRA

SUPRA Bäst

Haha, jag har ingen aning om hur många korkar det blev 2009 och vill inte veta.

En sak är säker, där de förvaras i köket blev överfullt och tjejen kom ner med en stor plastpåse med korkar.

"Vi måste ju ha druckit Champagne för mer än 25.000 kr"

Hmm...ja, kanske det? ::)

13. Lando

Lando Medlem

2006 Castello di Fonterotuli, bara sippat lite när jag hällde upp vinet i karaffen, men första intrycket är grymt bra trots att den är kall och oluftad.

14. Jos

Jos Medlem

Tack vare vårt fantastiska utbud så jämför jag den alltid med Brolio. Fonterutoli har alltid varit husvinsfavoriten men frågan är om inte Brolio för första gången är bättre när man jämför 06orna..

15. Lando

Lando Medlem

Gissar att det är den som bara heter Fonterutoli som du brukar jämföra? Kul att höra att Brolios 06or är bra dock, kanske ska köpa in ett gäng och ha som husvin?

16. Jos

Jos Medlem

Nä jag menar Castello di Fonterutoli. Slöade när jag bara skrev Brolio, borde väl skrivit ut Castello di Brolio

Billigare varianterna har jag ingen koll på :)

17. Lando

Lando Medlem

Då ska jag verkligen prova den för Fonterutolin var svingod :)

18. Jos

Jos Medlem

Smaksak förstås men CB är elegantare. Men jag håller med dig, den är verkligen svingod! Är lite ledsen att jag druckit upp alla 05or och 04or där särskilt 04an var grymt smaskens!

Sippar på Fontanafreddas Barolo från Serralunga -05. Aldrig varit en favorit men den här är helt ok och bättre än de förra årgångarna.

19. Andreas

Andreas Medlem

sista Henriot 96 ur en låda köpt vid jul.

3 riktigt bra
    1 korkad
    1 med mager frukt.
    1 fullständigt kollapsad frukt, endast jobbig syra kvar. Citronvatten.

Tråkigt att den sista var kollapsad, detta gör att man inte är sugen på att handla igen.

dåligt slutbetyg pga. STOR flaskvariation.

20. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Har bara druckit en ur sista lådan, den var riktigt bra. Får hoppas på de andra. Lämnade du tillbaka de defekta? Tillsammans gör det ju nästan en Krug GC som kan trösta dit

Dela sidan