Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Andreas

Andreas Medlem

SV: Idag dricker vi

lämnat den korkade, ska returnera denna fruktlösa på måndag.
    vore kul att poppa nåt snart!!
    A

2. kayaker

kayaker Cyklist

Det låter som om du kan ha drabbats av en batch dåliga korkar som i sin tur använts till tre av dina flaskor.

3. Andreas

Andreas Medlem

jag kanske... men skulle 1 kunna bli korkad och 2 fruktbefriade om det var dålig kork?

4. Aqua Vitae

Aqua Vitae Medlem

5. SV: Idag dricker vi

Så djävla gott
    Magill är essensen av aussie shiraz. Grange, Hiill of grace i all ära men Magill är alltid snyggare och mer elegant.
    Nästan så det skulle kunna vara miitt husvin om inte Frankrike fanns. .

6. Krug88

Krug88 Medlem

Domaine de Chevalier rouge 01 och 06.
    Selosse VO deg mars 07.

7. kayaker

kayaker Cyklist

Det är möjligt. Det beror bl.a. på mängden TCA.

8. Aqua Vitae

Aqua Vitae Medlem

Kan bara hålla med, ren underhållning i gommen.

//Magnus

9. Andreas

Andreas Medlem

jaha!!
    Jag trodde det var mängden THC som avgjorde hur korkad man blev.

10. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Mmmmmm Tetrahydrocanabinol!

11. Elvis

Elvis Medlem

Tog med svärföräldrarna till Grappe igår och bjöd på André Clouet Cuvée 1911 (95/96/97) mot Jacques Selosse Initial (deg oktober 2007). Både svärföräldrarna och min fru hade Cuvée 1911 som vinnare medan jag själv tyckte att Initial var bäst.

Sedan trodde jag att vi skulle till Divino för middag men i stället var det en överraskningsfest för mig som min fru styrt upp på Stefan Eriksson Matstudio på Rådmansgatan. Mesnil här på forumet hade konsulterats för dryckesvalet och det blev Delamotte 1996 på magnum som fördrink. Dessutom låg två Vilmart Coeur de Cuvée 1992 på magnum på kylning till förrätten! Jag måste gjort något rätt för att förtjäna en sådan här fest. Menyn såg ut så här:

Gulbetor från Gotland & dillbakad hummer. Morotscréme, hummersky med brynt smör och citron. Nybakade surdegsbaguetter.
    1992 Vilmart Coeur de Cuvée

*

Timjanstekt duva från Skåne. Potatispuré på BF-15, karljohansvamp och steksky.
    2004 Barmés Beucher Pinot Noir Vielle Vignes (Alsace)

*

Apelsinsorbet, kryddig citrussallad och vaniljcréme
    2006 Helmut Lang Beerenausleese, Neusiedlersee

Maten och vinmatchningarna var riktigt bra. Kan varmt rekommendera stället! Sedan fortsatte festen hemma hos oss med Gosset Grande Réserve på jero och Vilmart Grand Cellier (NV med tio års flasklagring). En fest helt i min smak!

Kvällens nya champagnebekantskaper var Delamotte 1996 och Vilmart Grand Cellier. Delamotte var fantastisk på näsan och en champagne jag önskar att jag hade i källaren men smaken var inte riktigt på samma nivå. Grand Cellier blev jag väldigt imponerad av. Vilmart står verkligen för kvalitet rakt igenom hela sitt sortiment!

12. chambertin

chambertin Medlem

Vi skulle ha ngt gott till hustruns egenhändigt fiskade insjööring från i höstas och då fick det bli en Chassagne-Montrachet "Les Caillerets" -00 från Bernard Morey.
    Förra flaskan var helt oxiderad men den här var helt perfekt. Stor mogen doft med massor av rökighet, hasselnötter och citrus. Både smak och doft växte hela kvällen och en skvätt som var kvar i glaset när jag gick till sängs var fortfarande strålande.
    Fisken var också god förstås... (2150g vägde den sa hustrun)

13. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Låter som en kanonkväll, kul!!! Och jeron överlevde inte till 50-firandet noterar jag... ;-)

14. bmf

bmf Medlem

Hur var Domaine de Chevalier -06? Har några liggandes i källaren men inte provat.

15. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Diebolt-Vallois 1997. Växer verkligen i glaset. Lite Selosse tendenser, viol i lukten. Kul med bra 97or

16. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Vilmart är bra. Grattis till en kanonfödelsedag eller hade jag fel där?

17. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Gossen är fortfarande unga 39 år! Men snart så!

18. Krug88

Krug88 Medlem

Bra, men skulle nog vänta 3 år med nästa.
    DdC tycker jag är sköna redan som unga.

19. Krug88

Krug88 Medlem

Var förbi Grappe en sväng ikväll och fick prova lite trevligt.
    Det mest minnesvärda var:

Krug 88 (ingen grym flaska tyvärr...)
    Krug 90
    Dom Perignon 78 (fantastisk)
    Bonnaire SC 85 (nydegad)
    Diebolt Fleur du Passion 99

Det är ju trots allt tisdag...

20. anders

anders Medlem

Just det, värsta dagen i veckan. Många tror - helt felaktigt - att måndagen skulle vara värst men så är icke fallet. På måndagen befinner sig kroppern i ett fullständigt chocktillstånd och det är först på tisdagen som man fattar att det är jävligt långt kvar till helgen. Dessutom händer ALDRIG något skoj på tisdagar.

Dela sidan