Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 februari 2016

jrick

Medlem
Jupp, en veckas hylltid är vad som krävs efter lanseringen för att det ska bli möjligt att internbeställa mellan butikerna. Vill man vara snabb är ju dock en beställning direkt från varudepån att rekommendera och då helst direkt från butiken; att beställa via hemsidan är nog lite mer av "risky business". ;)
Att internbeställa mellan butiker genom hemsidan är väl inte ens möjligt.
 

kayaker

Cyklist
Du kan söka på artikeln, ibland har ju även leverantören kvar några flaskor som du kan göra privatimport på. Om jag har förstått det rätt så kan du köra internleverans på vinet som du söker en vecka efter släppet, mellan vart du funnit flaskan och där du bor, det kostar inget extra. Tack för det SB!
Privatimport från importören en eller flera månader innan lansering är ett trick jag använt flera gånger. Det kostar oftast någon tia eller två mer, men som bonus så får man det man vill ha.
 

Jerobaum

Medlem
Jag har för mig att det bästa sättet brukar vara att kika på aktuell artikel under veckan som är innan släppet. Själva listan blir offentlig på SBs hemsida (för den som inte sett den här alltså) en vecka innan släpp och under den veckan så uppdateras väl saldona i de olika butikerna... Det är dock med en viss OBS!-tagg jag säger det, för jag kommer inte alls överens med SBs hemsida och menar väl på att den är rätt dålig överlag. :p Personligen så sköter jag allt i butik eftersom jag jobbar där, men för alla andra så är det bästa tipset att hugga en vinnörd bland personalen och snacka lite med denna! :)

Jag går gärna över bäcken för att hämta vatten när det handlar om att hjälpa en "fellow wine-nerd" att få tag i sina flaskor! Rimligtvis borde det vara lika intressant för andra SB-nördar. ;)

Återkommer om vad jag själv vill ha i listan! :D

Vart jobbar du @ChristianB ?
 

Jerobaum

Medlem
Nä, jag syftade på att beställa från depån. Det går snabbast (min erfarenhet av det...) om man gör det direkt i butiken.

Menar du vilken butik det är? Alternativt, om du menar generell arbetsplats så är det Systembolaget. ;)
Ja vilken butik menar jag
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Susana Balbo Cabernet Sauvignon får nog bli ett köp från min sida. Drack deras Malbec 2011 under sommaren och tyckte att det var ett av de bättre vinerna innan semestern.
 

gece

Man vänjer sig.
plus de bulles köpte jag den sist men finns tydligen även på Viking Line för under femhunkan :D
Närmare fyrhunkan faktiskt. Man behöver inte köpa många flaskor över införselkvoten för att biljetten ska ha betalat tillbaka sig själv... och så får man ett stycke intressant socialantropologi på köpet, utan extra kostnad. Kan tipsa om att åka innan löning nu i januari, inte många som åker så här års.

Säger min kompis. Själv skulle jag aldrig bevista slika etablissemang.:oops:
 

Nebbio

Medlem
Roligt släpp tycker jag, en hel del jag blir sugen på.

Felton Road - Bannockburn Pinot Noir – Har aldrig provat något från dem, dags nu, känns som att det hör till allmänbildningen :)

Dosio Vigneti - Barolo Fossati Riserva
– Känns som ett bra pris för en riserva. SoloBarolo tar €52. Har druckit standardbarolon tidigare och var tyvärr inte så imponerad. Känns ändå som att den är värd en chans.

Susana Balbo - Cabernet Sauvignon – Sambon älskar nya världen cab:ar. Jag är också ganska svag för dem.

Antica Casa Scarpa - La Bogliona – Blir lite nyfiken på mogen barbera, någon som har erfarenhet av deras släpp med lite ålder?

Passopisciaro - Passorosso – Producenten rekommenderas av Alf Tumble i nya boken Vin med adress. Känns väldigt intressant. Något du har koll på @Emanuel ?
 
Sondraia har jag provat 2010:an av tidigare. Tyckte att den var bra, 2012 var väl ett ok år i Toscana så jag slår nog till på den vid tillfälle...
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Passopisciaro - Passorosso – Producenten rekommenderas av Alf Tumble i nya boken Vin med adress. Känns väldigt intressant. Något du har koll på @Emanuel ?
-Har inte druckit den själv men skall vara en bra producent.
-Passa på att hugg någon flaska medans du har chansen, när Livets Goda kommer med sin Etnaspecial om någon vecka lär man väl inte få ha de distriktet i fred längre... :mad:
 

kayaker

Cyklist
Sondraia har jag provat 2010:an av tidigare. Tyckte att den var bra, 2012 var väl ett ok år i Toscana så jag slår nog till på den vid tillfälle...
Om jag förstått saken rätt så drabbades Sicilien av Scirocco (ökenvind från Sahara) 2012 så att druvorna krympte och blev extremt koncentrerade för en del producenter. Förutom Cornelissen så vet jag dock inte exakt vilka som drabbades.
 
Om jag förstått saken rätt så drabbades Sicilien av Scirocco (ökenvind från Sahara) 2012 så att druvorna krympte och blev extremt koncentrerade för en del producenter. Förutom Cornelissen så vet jag dock inte exakt vilka som drabbades.
Men Sondraian är från Bolgheri, menar du att vinden nådde så långt norrut?
 
Toppen