Stora middagstråden

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 20 oktober 2007.

1. Bubblaren

Bubblaren Medlem

SV: Stora middagstråden

kl.18:00 sa du, och adressen är?

En annan har äntligen börjat få tillbaka mat och vinsuget efter en veckas dunderförkylning, tur det för på tisdag är det Le Rouge!

2. Lando

Lando Medlem

Ikväll gör jag lammfärsburgare med klyftpotatis, spenat-parmesansallad och hemslagen bea. Bävar lite inför bean eftersom jag inte gjort det på typ 7 år och då misslyckades kapitalt, men jag tror jag kan bättre nu.. Till det ska vi dricka 2006 Seghesio Sonoma Zinfandel, ska bli kul att prova den!

3. anders

anders Medlem

När det gäller hollandaissås (och därmed bea) finns det ett tjuvknep: kör ihop skiten i en mixer. Såsen kan förvisso inte ta upp lika mycket smör men i dagens kalorijagande tider är det knappast ett minus. Idiotsäkert.

4. Lando

Lando Medlem

:eek:

Ok, jag provar på finsättet först och om inte det funkar slänger jag skiten och kör med fulknepet.

5. Lando

Lando Medlem

Ok jag kan rapportera att bean blev mycket bra även utan mixer, men den stor reda på startlinjen om det skulle krångla till sig. Så overkligt mycket smör i, tur att man inte vet vad man äter på restaurang alla gånger, då hade man haft ångest. Zinfandeln kändes lite trist först men växte helt otippat i glaset och blev skitgod till slut, kanske skulle dekanterat den i alla fall.

6. R.P

R.P Medlem

Ska grava lax idag, köpte med mig Tore Wretmans bok Svensk Husmanskost från Sverige och blev inspirerad.

7. Arvid

Arvid Medlem

15%-effekten infinner sig ännu en gång. :)

8. Lando

Lando Medlem

Hahaha, får fan hoppas att det inte var det :D

9. weezer

weezer Medlem

Ett bra tips för att göra den mindre fet (tror det är nåt örjan klein-recept från början). Koka en palsternacka och ett par morötter i bitar, tills de är mjuka. Mixa dem släta och ersätt 1/3 av smöret med puren. Ger god smak och du kan äta 1/3 mer bea 8).

Själva skulle vi på 28+ ikväll och äta avsmak men barnvakten fick influensa.. :(. Blev en tournedos med svamprisotto (murklor, trattisar och skogschamp) samt en rödvinsås..funkade bra, vi var trötta efter att ha flängt i bilhallar halva dan..

10. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Idag blev det en majskycklingspatte med rödvinsinkokta chalottenlökar, rostad porto bello och knaperstekt bacon. De tre sistnämnda blandades ihop och används som bädd åt den förstnämnda.

Det var gott med ett glas pinot till!

11. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Fiberlöst! ::)

12. Jimmy Forsman

Ja fan, det glömde jag! Hade lite nudlar också som ballast. Men inte mycket.

13. anders

anders Medlem

Var det lagerrensning på SAAB? ;)

14. weezer

weezer Medlem

Neee, ;). Bidde en Skoda octavia, levereras på fredag...man får trots allt rätt mkt bil för pengarna.

15. CH

CH Medlem

Ungefär samma argument som för bib då ;)

16. anders

anders Medlem

;D

17. weezer

weezer Medlem

DoH! 8) Ska man dricka gott får man köra billigt..

18. Jimmy Forsman

Efter en väldigt kvick sejour i London är man nu tillbaka i trygga moder Sveas famn... London var vådligt bekvämt måste jag säga, tolv plusgrader och i största allmänhet vårigt. Det är alltid kul att se hur det börjar blomma i parkerna medan del ligger gyttja och förpestar tillvaron i här hemma.

Igår kväll var vi i chinatown och käkade lite mat, det var riktigt vasst med Crispy duck, softshell crabs och fried rice med ägg och fläsk... Gottis! Kommer inte ihåg vad restaurangen hette naturligtvis, men det var väldigt kompetent!

19. Keen

Keen slan

Trevligt med london! Du köpte inte med dig nåt gott hem?

20. Jimmy Forsman

Inte ett skit, även om jag såg en Screaming Eagle för det förnäma priset av £3000 flaskan... Då var SQN Atlantis för £180 mer habilt prissatt. Men det fanns inte någon tid att springa omkring i butiker. Kom fram sent i måndags, spenderade hela gårdagen i fucking Theale (ute mot Reading), sen var det middag och planet hem gick 07,15 imorse.

Dela sidan