Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. Mattias S

Mattias S Administratör

@kayaker
    Hm...vi hade gärna sett en "osannolik sammansättning av excesser" nerkokat i en trevlig sommarquiz från din sida. ;)

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Bara så alla vet hos vem bollen ligger... Det går att passa bollen också om du inte är sugen, bara en tanke. ;)

3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Dammar liv i denna gamla tråd:

Vilken handlare kom idag med detta erbjudande? (Även om det kan verka lockande, så kommer iaf jag passa.)

Family-owned Billecart-Salmon produces wonderfully long-lived wines and we are pleased to offer the following that has been professionally cellared in Europe since release, at what we believe to be the very best price in the country.

1999 Billecart Salmon, Cuvee Nicolas Francois Billecart (750ml) $64.95/bottle

"95 out of 100
    ...Very elegant, ethereal in texture and well-knit, offering flavors of poached pear, black licorice, lemon pâte de fruit, pastry and ground ginger. Shows fine balance and integration, with a fresh, lasting finish of ripe fruit and saline minerality. Drink now through 2027..." - Wine Spectator, December 2014

4. Vino fino

Vino fino Medlem

Finska Alko?

Rudy @ Folsom Penitentiary?

chambertin, magnum, kayaker och 1 annan gillar detta.
  5. StefanAkiko

Det är ett mer äkta erbjudande än så :)

6. StefanAkiko

Nog förstod jag att Champagne är ett tämligen *gäsp* ointressant ämne på FW :rolleyes:

7. Vino fino

Vino fino Medlem

Kan inte låta bli att länka till denna

StefanAkiko och chambertin gillar detta.
  8. Elvis

Elvis Medlem

Jag vill inte veta! o_O

9. StefanAkiko

Chicago Wine Company. De levererar fö över hela USA, förutom då till de fåtal stater som leker Nordkorea.

10. Mattias S

Mattias S Administratör

För att dra igång denna tråd igen. Stafettprincipen gäller; den som gissar rätt ansvarar för nästa quizz. Jag börjar lite lagom lätt. :)

Vilken producent ligger bakom vertikalen på bilden?

image.jpg

Sörplarn, Deppodi och Vino fino gillar detta.
  11. Daniel A

Daniel A Medlem

Sine Qua Non?

Sörplarn, kayaker, Mattias S och 1 annan gillar detta.
  12. Mattias S

Mattias S Administratör

Bollen är din, bra jobbat!

Bilden är från Norda Bar och Grills vinkällare för övrigt...

Daniel A gillar detta.
  13. Daniel A

Daniel A Medlem

Vilken producent är jag?
    Jag kommer från en av de största vinländerna. Min region tillverkar vin av alla färger - mitt röda finns i flera uttryck på varenda flaskbank i Sverige, från storstaden till byn. Rosévinerna hälls upp i glasen på var och varannan uteplats just nu. Vita viner från regionen gör dock inte så mycket väsen av sig. Själv har jag såklart alla tre i min portfolio, och mången vinnörd känner till mitt namn även om få säger hela när de pratar om mig.
    Mina förfäder var vargar och från dem har jag tagit en del av mitt namn. Familjen är gammal, en av de äldsta i regionen faktiskt. Vi är traditionalister och ger våra viner den tid de förtjänar. Vi klär gärna våra flaskor i guld. När vi skapade våra etiketter kunde vi inte enas om ett typsnitt, så vi tog alla.

Sörplarn, magnum, chambertin och 4 andra gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Supersnygg quizz, där har @kayaker lite att inspireras av. :bäver: Har ingen aning om vad det är för producent ännu dock. :)

Daniel A gillar detta.
  15. Gurto

Gurto Medlem

Chateau de la Font de Loup tror jag.

Daniel A och chambertin gillar detta.
  16. Daniel A

Daniel A Medlem

Det där är en sjukt snygg gissning! Tyvärr fel. Lite fler ledtrådar/förtydliganden:

Vilken producent är jag? - extended edition
    Jag kommer från en av de största vinländerna, det tredje i producerad volym. Min region tillverkar vin av alla färger och alla känner till mitt namn - mitt röda finns i flera uttryck på varenda flaskbank i Sverige, från storstaden till byn. Rosévinerna hälls upp i glasen på var och varannan uteplats just nu. Vita viner från regionen gör dock inte så mycket väsen av sig. Själv har jag såklart alla tre i min portfolio; få har smakat min rosé, men mina vita viner är minst lika kända som de röda. Mången vinnörd känner till mitt namn även om få säger hela när de pratar om mig.
    Mina förfäder var vargar och från dem har jag tagit en del av mitt namn. En annan del av mitt namn har med ordet arv och ärftlighet att göra. Familjen är gammal, en av de äldsta i regionen faktiskt. Vi är traditionalister och väntar länge innan vi släpper våra flaskor till marknaden. Vi klär gärna våra flaskor i guld. När vi skapade våra etiketter kunde vi inte enas om ett typsnitt, så vi tog alla.

Har ingen lyckats komma med rätt svar imorgon kväll hittar jag på något nytt (och förklarar ovanstående)!

17. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Spanien (tredje största), Rioja (långlagring, och guldtrådsinklädda flaskor).

Bodegas López de Heredia Viña Tondonia?

Sörplarn, kayaker, Mats och 4 andra gillar detta.
  18. Daniel A

Daniel A Medlem

Korrekt! Även om det är ett "R." framför López. :D Snyggt. Fram med nästa!

19. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Att det var Rioja kändes ganska klart men trots att jag till matlagningen igår drack en López de Heredia 2005 "Viña Cubillo" kunde jag inte komma på en producent som stämde på beskrivningen! :oops:

Deppodi gillar detta.
  20. Gurto

Gurto Medlem

Ping @Magnus L Vi väntar på en ny fråga :)

Sörplarn och Mattias S gillar detta.

Dela sidan