Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

101 Viner du måste dricka innan du dör

Kostjan

Mot bättre vetande
Finewines oändliga lista på viner du måste dricka:
Krug 1988
Salon 1988
Dom Ruinart 1988
Henriot, Enchanteleurs 1988
Comtes de Champagne 1990
Dompa 64
Comtes de Champagne 1976

Lägger till Comtes 76, den flaska @CH bjöd på ett vinferno är forfarande den bästa skumpan
jag druckit EVER.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, dags att ge det ett försök.

Mina egna kriterier är följande:
  1. Vinerna skall rimligen gå att få tag i. Plus i kanten om dom finns på systembolaget, men det går även bra att köpa vin annorstädes (internet) numera så det är ingen ursäkt om dom inte finns där.
  2. Delar in de 101-vinerna i olika segment baserat på typ. Med stor övervikt på röda viner då det är det jag har bäst koll på. Vill ni göra en "101 Champagner man önskar man kunde få dricka innan man dör"-lista så skall ni givetvis göra det :)
    Men jag bör inte göra en sån lista.
  3. ... och på pris.
    Inga problem att hitta 101 st viner med obegränsad plånbok. Så för att göra det till lite mer av en utmaning och så att någon kanske faktiskt kan ha nytta av listan har jag delat in vinerna i olika prissegment.
55st Röda viner.
5st Under 100kr
10st 100 - 200kr
10st 200 - 300kr
15st 300 - 500kr
15st 500kr och uppåt.

21st Vita viner.
2st Under 100kr
3st 100 - 200kr
4st 200 - 300kr
6st 300 - 500kr
6st 500kr och uppåt.

10st Söta viner.
1st Under 100kr
1st 100 - 200kr
2st 200 - 300kr
3st 300 - 500kr
3st 500kr och uppåt.

15st Mousserande viner.
1st Under 100kr
2st 100 - 200kr
4st 200 - 300kr
5st 300 - 500kr
3st 500kr och uppåt.

Återkommer "strax" med min lista :)
Här är trådskaparens ambitiösa upplägg för den som har glömt. :)
 

Elvis

Medlem
Krug 1979, både CdM och "vanliga". Krug Collection 1979 har jag inte provat men den går säkert bra som substitut. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul att denna tråd fick lite energi. Jag följer utvecklingen med spänning! Ser fram emot en komplett lista :)
 

Vino fino

Medlem
Om vi ska begränsa oss till 101 pavor kan vi inte gärna hålla på och dalla med enbart skumpa, högst en handfull bör gå till detta distrikt om man ska få en bra helhetsbild av vinvärlden.

Ett förslag på ett unikt vin, nu när Murrieta och andra är ute och yrar i vildmarken, är Viña Tondonia G.R., den vita. Det är ett vin gjort i en helt egen stil som man bör prova innan man dör. Dessutom finns det tillgängligt på marknaden och kostar inte skjortan. Hamnar då i kategorin vita, någonstans runt 500 kr beroende på vart man handlar.
 

MartinE

Medlem
Om vi ska begränsa oss till 101 pavor kan vi inte gärna hålla på och dalla med enbart skumpa, högst en handfull bör gå till detta distrikt om man ska få en bra helhetsbild av vinvärlden.

Det är ju fritt fram för vem som helst att bidra med sin(a) favorit(er)! Men det är kanske inte en slump att det är just champagner som lyfts fram? :rolleyes:

Fast någon "bra helhetsbild av vinvärlden" kan väl knappast vara huvudsyftet att presentera med en sådan här lista?
 

MartinE

Medlem
Inte? Jag tycker absolut att det ligger i sakens natur. Om man inte har stor bredd så tycker jag personligen att listan förlorar sitt syfte.
Jag tror vi tänker olika och det är absolut inget fel i det. Och den här tråden visar väl på just det! :) Jag kan absolut se syftet i att förmedla vinvärldens bredd i en bok/topplista, men personligen tycker jag det är mycket roligare att sätta samman / läsa om de 101 "bästa" vinerna!
 

Sörplarn

Medlem
Finewines oändliga lista på viner du måste dricka:
Krug 1988
Salon 1988
Dom Ruinart 1988
Henriot, Enchanteleurs 1988
Comtes de Champagne 1990
Dompa 64
Comtes de Champagne 1976

Lägger till Comtes 76, den flaska @CH bjöd på ett vinferno är forfarande den bästa skumpan
jag druckit EVER.

Tycker den verkar rätt så "ändlig" som anden i lampan sa om plånkan.

Utöver bimbo bubblet så måste jag lägga till en Baron Philippe de Rothschild från Chateau Mouton Rothschild 1982 visst en förbannad bank-familj, men gud vilket vin och det skall verkligen inte drickas på en sketen 0,75:a utan på Magnum...

Större flaska desto bättre innehåll!

För att återgå till herr Kjörling som försöker visa sig innehava ett vin sinne (eller vad försöket är med denna bok) med alldeles för mycket reklam i bagaget, han försöker göra sig en slant på viner som många icke vin intresserade kanske ej hört talas om.

Men den enda röda tråd jag finner i eländet till bok han vill tjäna pengar på är att introducera vin till Svenska folket via bolagets kanaler, och här gör han ett bättre jobb en den sketna statliga guda gåvan, trots leverantörs sponsrandet.

Jag menar exemplet att Julius-spital finns med diverse viner i "prisvärd" klass, hyfsad bra Riesling absolut (men inget som höjer ens erfarenhet), men bör ligga på konsumtions hyllan och helst inköpt direkt från utlandet (då det är billigare), för att särskriva lite.

Samtidigt står han för avveckling av monopolet, det får man ge en liten eloge för, resten av Sveriges "korrupta" vin-skribenter vågar ju knappt ens nämna det...

Boken är inte värd att lägga sin stålars på det kan jag hålla med om med erfarenheter i bagaget, men jag ser en person som i alla fall försöker bryta den tråkiga trenden, och vill få ett litet uppvaknande hos gemene man trots sin hårda sponsring, någon måste ju betala brödet på bordet.

Når den fram till människor och låter dom få veta att monopolet inte är en guda-gåva och introducerar något annat än socker-dricka på papp-kartong, kan jag faktiskt tänka mig att sponsra med en slant för boken.

Risken dock är den blir den där dyra ved-klossen i brasan som brinner lite halv-slött.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inte? Jag tycker absolut att det ligger i sakens natur. Om man inte har stor bredd så tycker jag personligen att listan förlorar sitt syfte.
Nja, listan bör väl innehålla det som är värt att drickas inte vad som produceras i olika länder och regioner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om vi ska begränsa oss till 101 pavor kan vi inte gärna hålla på och dalla med enbart skumpa, högst en handfull bör gå till detta distrikt om man ska få en bra helhetsbild av vinvärlden.

Ett förslag på ett unikt vin, nu när Murrieta och andra är ute och yrar i vildmarken, är Viña Tondonia G.R., den vita. Det är ett vin gjort i en helt egen stil som man bör prova innan man dör. Dessutom finns det tillgängligt på marknaden och kostar inte skjortan. Hamnar då i kategorin vita, någonstans runt 500 kr beroende på vart man handlar.
Men det måste väl stå alla fritt att bidra, låt oss börja sortera bort när vi har fler än 101 viner att välja på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men det måste väl stå alla fritt att bidra, låt oss börja sortera bort när vi har fler än 101 viner att välja på.
Självklart är det upp till var och en att lista precis det man vill och basunera ut de favoritflaskor man har druckit helt vilkorslöst.

Jag kan se syftet med en sådan tråd, men inte vad det har med denna tråd att göra, där syftet är att lista 101 viner en vinnörd "bör" hinna prova under sin livstid typ, vilket mer handlar om vinvärldens klassiker och ikonviner (om nu min tolkning inte är fel vill säga?).

Men tro mig, jag ser inga problem med 101 favoritviner från Grekland om någon känner lust för att lista det också. ;)
 

MartinE

Medlem
Jag kan se syftet med en sådan tråd, men inte vad det har med denna tråd att göra, där syftet är att lista 101 viner en vinnörd "bör" hinna prova under sin livstid typ, vilket mer handlar om vinvärldens klassiker och ikonviner (om nu min tolkning inte är fel vill säga?).
Istället för att träta om vem som har tolkningsföreträde kanske någon snäll och ambitiös moderator kan dela upp tråden i två separata? :rolleyes:

Och därefter är jag ganska säker på att de flesta av oss har något att bidra med till båda dessa trådar! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Istället för att träta om vem som har tolkningsföreträde kanske någon snäll och ambitiös moderator kan dela upp tråden i två separata? :rolleyes:

Och därefter är jag ganska säker på att de flesta av oss har något att bidra med till båda dessa trådar! :)
Ser inte någon poäng med att bryta upp tråden, var och en skriver väl vad den vill rörande sina 101 viner. Den som vill får gärna starta en ny tråd och om den passar bättre för vissa inlägg här så flyttar jag gärna dessa dit. :)

Men visst hjälper jag gärna till om ni har ett förslag på hur en ny tråd borde författas?
 
Toppen